Kuopiossa valmistaudutaan taksialan vapautumiseen

Kuopiolainen Jukka Kuiri ajaa nykyisin taksia Vievie-logon alla. Kuva: Laura Töyräs

Taksiala mullistuu, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuussa.

Taksiala tulee mullistumaan heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan. Uuden liikennepalvelulain tuomiin muutoksiin on jo alettu valmistautua Kuopiossakin. Katukuvaan ovat ilmestyneet Vievie-taksit ja Taksiykköset. Uusilla ilmeillä yhtiöt pyrkivät brändäämään itsensä ihmisten mieliin, ennen kuin mahdollisia ulkopuolisia kilpailijoita saapuu markkinoille.

KUOPIOSSA sekä Vievie-taksien että Taksiykkösten yrittäjät kuuluivat kaikki aiemmin yhteisen välityspalvelu Savon taksidatan alle. Mutta keskinäisen eripuran vuoksi tässä vaiheessa Kuopion taksiyrittäjät jakaantuivat aikalailla tasan puoliksi kahden yhtiön kesken. Molemmilla yhtiöillä on noin 60–70 autoa ja molemmat yhtiöt alkavat toimia omien erillisten välityspalveluidensa alla.
– Olen pettynyt siihen, että meidän täytyi jakautua kahteen yhtiöön. Monissa muissa kaupungeissa kaikki taksit ovat tehneet yhteistyössä yhden uuden ilmeen kaikille. Nyt me Vievien yrittäjät olemme vielä ilman välitysyhtiötä, mutta neuvottelut uuden välittäjän kanssa ovat käynnissä, vajaa 10 vuotta taksia ajanut Jukka Kuiri sanoo.

TAKSIALAN uudistuksen tarkoituksena on laajentaa taksinkuljettajiksi ryhtyvien joukkoa ja madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä. Tähän asti pakollisen taksikurssin käymistä ei enää vaadita. Kuljettajaksi ryhtyvältä vaaditaan vain ajokortti ja ajolupakokeen läpäisy. Uuden lain myötä, vapaassa markkinajärjestelmässä, kukaan ei enää rajoita autojen ja kuljettajien määrää. Myös hintajoustavuus lisääntyy. Liikenne- ja viestintäministeriön palveluosaston ylijohtaja Olli-Pekka Rantala ennusti Ylellä (5.5.), että kun alalle tulon sääntelyä on helpotettu, alalle voi tulla lisää osa-aikaisia kuljettajia. Taksiala itse ennustaa autojen määrän kasvua esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

KUIRI ei usko, että uusia pitkäaikaisia toimijoita tulisi kuitenkaan taksialalle holtittomasti, vaikka ala vapautuukin.
– Alalle tulon helpottumisesta huolimatta erinäisiä vaatimuksia on edelleenkin, enkä usko, että kukaan kovin kevytkenkäisesti lähtee yrittäjäksi. Esimerkiksi ajoneuvolle on oltava monen tonnin vakuutus ja kyydinvälityksen sekä siihen liittyvän laitteiston hommaaminen ei sekään ole ilmaista. Silti Kuiri hieman jännittää, mitä mahdollisesti yksittäiset uudet toimijat tuovat tullessaan.
– Suomalainen taksi on ollut maailmanlaajuisestikin huipputuote. Nyt, kun alaa ei enää samalla tavalla kontrolloida, toivon, etteivät uudet toimijat tule pilaamaan mainettamme.
Myös kaluston suhteen uusi laki tarjoaa mahdollisuuksia. Taksikäyttöön käyvät lähes kaikki muut ajoneuvot paitsi mopo ja linja-auto. Toki taksiyhtiöt voivat asettaa omia korkeampia vaatimuksiaan. Kuiri sanoo, että huonolla kalustolla, palvelulla tai rahastuksella ei kovin kauan Kuopion kokoisessa kaupungissa eletä.
– Mutta kunhan kukaan ei sössisi kaikkien taksien mainetta.

VIEVIEN taksit aikovat jatkaa samankaltaisella hintapolitiikalla kuin parhaillaan, heinäkuusta eteenpäinkin. Hintatiedot tulevat esille asiakkaille, kuten ennenkin.
– Olemme sopineet, että kaikki Vievien välityspalvelun kautta tilatut taksit ajavat saman hintakaton alla, eikä kukaan pyydä sovittua tasoa kalliimpaa maksua.
Kuirin haaveena olisi, että jonain päivänä Vivevie laajenisi ainakin koko Pohjois-Savon alueelle, miksei laajemmallekin.
– Yksin on tulevaisuudessa hankala toimia. Laaja toiminta ja yhteistyö olisi upeaa ja asiakasta palvelevaa.

Tästä on kyse

  • Heinäkuussa Suomen taksiliikenne mullistuu. Lakimuutos poistaa taksiliikenteen hintasäännöstelyn ja rajoitukset taksilupien määrässä. Myöskään taksinkuljettajakurssi ei ole enää pakollinen.
  • Kaduilla voi kurvailla jatkossa kirjava joukko erinäköisiä, -laatuisia ja -hintaisia takseja.
  • Tähän asti taksijärjestelmä on ollut hyvin säännelty.
  • Lähde: Yle