KalPa on kestävän kehityksen seura

KalPan toimiston tehoketju Jermu Pisto, Jarkko Huttunen, Paula Seppänen ja Pasi Kuivalainen vie hankkeita maaliin ja kerää syöttöpisteitä järjestelemällä kumppaneita yhteen. Pasilla on alkamassa KalPan toimistossa 15., Paulalla 15., Jarkolla 13. ja Jermulla 11. kausi. (Kuva: Marjo Lämsä)

Joukkue vaihtuu, mutta KalPan toimiston tehoketju jatkaa vuodesta toiseen. Seura on ollut vuodesta 2008 kahdeksan kertaa pudotuspeleissä ja on samalla runkosarjan toiseksi paras joukkue.

KalPa on ollut 9 viimeisen kauden aikana 8 kertaa pudotuspeleissä ja 7 kertaa kuuden joukossa. Kun kaudella 2013–2014 KalPa kävi kerran liigan jumbona, kipusi se jälleen seuraavalla kaudella pudotuspeleihin. Näiden vuosien aikana KalPa on ollut pisteissä runkosarjan toiseksi paras joukkue JyPin jälkeen.

– Kaudesta jää liian helposti lässähtänyt maku, jos pudotuspeleistä tipahtaa aikaisin pois. On kuitenkin hyvä muistaa runkosarjan menestymisemme. Vahvuudestamme kertoo se, että nousimme takaisin pudotuspeleihin yhden katastrofivuoden jälkeen, muistuttaa Pasi Kuivalainen.

Seuran historian menetyksellisemmän jakson aikana toimiston pitkäaikainen tehoketju, Pasi Kuivalainen, Paula Seppänen, Jarkko Huttunen ja Jermu Pisto on kuitenkin saanut arvostelua tai arvostusta sen mukaan, miten liigajoukkue pärjää kaukalossa.

Aina menestykseen ei voi kukaan vaikuttaa toimistossa eikä kentän reunalla, esimerkiksi silloin, kun pelaajat loukkaantuvat.

Ei keinotekoista buumia

Nelikko korostaa markkinoinnissaan jääkiekon lisäksi savolaisuutta ja keltamustia värejä. KalPa haluaa jääkiekon avulla inspiroida maakunnan elinkeinoelämää ja työllistämistä.

KalPan pelaajat ja toimitusjohtajat ovat vaihtuneet, mutta tämä kvartetti on pysynyt tiiviisti yhdessä. Viime keväänä nähtiin, miten tehokkaasti toimistoväki möi KalPan buumia, kun tulikuuma tuote eli joukkue nousi finaaliin.

– Toisaalta emme halua rakentaa mitään keinotekoista buumia esimerkiksi levittämällä vapaalippuja. Kaikkein tärkeintä on se, että tuote eli joukkue säilyttää mielenkiintoisuutensa, selvittää Kuivalainen.

KalPan lippu teatterin katolla

KalPassa rakennetaan tietoisesti verkostoja pienille ja suurille yrityskumppaneille, toisiin urheiluseuroihin, Kuopion kaupunkiin ja kulttuurielämään. Seura järjestää noin kerran kuukaudessa esimerkiksi yritystapaamisen.

– Yhteistyötä seura tekee esimerkiksi kouluissa idealla ”kalpalainen ei kiusaa”. KalPan lippu liehuu kaupunginteatterin katolla. Meillä on alkamassa yhteistyötä KuPSin kanssa ja onnittelimme heti, kun kuulimme, että Steelers nousi liigaan amerikkalaisessa jalkapallossa.

Tuhat yrityskumppania

Intohimoinen, idearikas ja nöyrä toimistoväki ei tunne virka-aikaa. Työt jatkuvat iltaisin kaikissa liigapeleissä ja vapaapäivinäkin askeleet vievät kohti Niiralan Monttua.

– Intohimoa tarvitaan erityisesti silloin, kun kaukalossa ei mene hyvin ja yleisömäärät laskevat. Meillä on melko pysyvästi noin 1000 yritystä, joita laskutamme kausittain. Kun emme lupaa liikoja ja pidämme lupaukset, voimme pitää itseämme kestävän kehityksen seurana, sanoo Huttunen.

Kauden uutuus

KalPa aloittaa kotipeleissään uuden erätaukokilpailun. Kilpailija yrittää saada puolesta kentästä kiekon maalin edessä olevasta levyn reiästä. Jos hän onnistuu, kilpailija voittaa 4000 euron arvoisen maailmanympärysmatkan.

– Markkinointi on jatkuvaa uuden keksimistä. Vuosi sitten keksimme muun muassa tehdä pelaajista vaalimainoksia.