Kuopion katujunalla voi liikennöidä lähes missä vain – Puijolle sillä ei kuitenkaan ajella

Katujuna lähtee kierrokselle aina Sektorin edestä. Kuva: Inka Matilainen

Katujunaan hypätään myös pikku sateella.

Katujuna on puksuttanut pitkin Kuopion teitä jo 21 vuotta. Kuljettaja on ollut ratissa lähes yhtä pitkään. Yrittäjä Ari Tuhkanen kertoo, että katujunan asiakasmäärät ovat kasvaneet maltillisesti vuosittain. Erityistä kasvua on tullut tilausajoihin, joita junalla tehdään jo useita kymmeniä loppukevään ja alkusyksyn välillä.
– Asiakkaina on muun muassa päiväkotiryhmiä, palvelutalojen asukkaita, firmoja ja hääseurueita. Päiväkotiryhmät ja palvelutalon asukkaat usein haemme ovelta kyytiin, heitetään lenkki ja viedään takaisin. Firmat ja hääseurueet yleensä viedään paikasta A paikkaan B.

Tuhkanen sanoo, että katujunalla voi liikennöidä lähes missä vain, mutta moottoritielle ja Puijolle sillä ei lähdetä. Juna ajelee perusreitillään noin 10 kilometrin tuntinopeutta ja sen ulkopuolella kovimmillaan 25 kilometriä tunnissa. Eli Tahkollekaan ei sillä kannata lähteä vaikka mieli tekisi.
– Niille teille se ei sovellu ja Tahkolle ei kannata ajan vuoksi lähteä. Tilausajoissa täytyy myös miettiä reitti tarkkaan. Koska junalla ei voi pakittaa, täytyy reitin olla sellainen, että siellä voi oikeasti heittää lenkin.

Katujuna on reittiliikenteessä maanantaista lauantaihin aina 10.8. saakka. Juna liikkuu säävarauksella reittiä: Kauppatori kauppakeskus Sektorin edestä, Sokos Hotel Puijonsarvi, vierasvenesatama, matkustajasatama, Hotelli Scandic Kuopio, Väinölänniemi ja Korttelimuseo. Lenkki kestää noin 45–55 minuuttia.
– Sateella junalla ei ajeta, koska vaikka siinä onkin katto, tulee vesi sisälle avoimista ikkunoista, eikä silloin ole niin mukava olla kyydissä. Se on kuitenkin sanottava, että tässä hommassa huono sää ei vaikuta niin negatiivisesti kuin luulisi. Erityisesti heinäkuussa, jolloin on paljon turisteja, ihmiset tulevat kyytiin pikku sateesta huolimatta.

Vuosien aikana junan veturi on vaihdettu kerran, mutta muuten käytännössä sama juna on palvellut koko ajan.
– Luonnollisesti osia on jouduttu vaihtamaan vuosien varrella.
Muualla liikenteessä hissukseen puksuttelevaan junaan suhtaudutaan hyvin, vaikka kyllä kiireintoilijoitakin tielle sattuu.
– Pääsääntöisesti autoista hymyillään. Toisenlaista oli Helsingissä, jossa joskus olimme. Siellä oli paljon ongelmia ja siksi lopetimmekin toiminnan siellä. Nythän meillä on Kuopion lisäksi katujuna Tampereella.