Kuopio otti käyttöön uudet kaupunkipyörät – näillä ohjeilla saat pyörän käyttöösi

Ville Titoff testasi kaupunkipyörää viime perjantain keväisessä lumisateessa, joka ei vauhtia hidastanut. Kuva: Inka Matilainen

Vilkku-fillari otetaan käyttöön älypuhelimella. Pyörä on tarkoitettu siirtymiin eri kohteiden välillä.

Vilkku-fillarit eli Pohjoismaiden ensimmäiset sähköavusteiset ja asemattomat kaupunkipyörät otettiin virallisesti käyttöön vappuna Kuopiossa. Perjantaina, lumisesta takatalvesta huolimatta projektiasiantuntija Timo Ollikainen ja projektipäällikkö Jouni Huhtinen olivat tulleet Kauppakadun kaupunkipyöräasemalle opastamaan ihmisiä pyörän käyttöönotossa. Heti alkuun Ollikainen huikkaa, että takatalvipäivällekin oli ostettu päivän käyttöoikeuksia.
– Syy on varmaan siinä, että monella on autossa kesärenkaat, eivätkä he viitsi niillä lähteä taiteilemaan.

Viikkosavo uhmasi lumipyryä ja lähti selvittämään, millainen prosessi pyörällä ajoon pääsy oikein on.
Fillarin käyttöönotto on yksinkertaista, mutta vaatii älypuhelimen. Saadakseen pyörän käyttöön on puhelimeen ladattava Freebike-sovellus puhelimen ohjelmakaupasta. Sen jälkeen sovellukseen on rekisteröidyttävä käyttäjäksi. Sovellukseen syötetään yhteystiedot ja maksukortin tiedot ja sen jälkeen ostetaan joko päivän, viikon, kuukauden tai koko pyöräilykauden käyttöoikeus.
– Kun käyttöoikeus on ostettu, pyörä otetaan käyttöön avaamalla sovellus ja lukemalla pyörästä QR-koodi. Sen jälkeen vain lähtee ajamaan. Sovellus myös näyttää, kuinka kauan pyörällä pystyy ajamaan. Käyttöoikeuden voimassaoloaikana voi tehdä rajattomasti enintään 30 minuutin matkoja, Ollikainen kertoo.
Sovellukseen voi liittää myös lähiluettavan kortin, jolla voi käyttää pyörää puhelimen sijasta.

Palautus onnistuu sovelluksen kautta tai painamalla kolme kertaa käsijarrusta peräkkäin.
– Jarrujen turhasta rämppäämisestä pitää näitä pyöriä käyttäessä päästä eroon, ettei palauta pyörää vahingossa esimerkiksi liikennevaloissa seistessä.

Ollikainen muistuttaa, että kaupunkipyörät on tarkoitettu ensisijaisesti lyhyisiin siirtymiin eri kohteiden välillä niin, että käytön jälkeen pyörä on heti muiden käytettävissä. Hän sanoo, että tähän menessä keskimääräinen matka-aika on ollut 15 minuuttia.
– Kaupunkipyöriä on toki mahdollista käyttää kuten turistikäyttöön vuokrattavia pyöriä, mutta niiden pidempi yhtäjaksoinen käyttö on hieman kalliimpaa. Tavoitteena on, että pyöriä olisi hyvin saatavilla ja mahdollisimman moni kaupunkialueella liikkuva voisi käyttää niitä päivittäin. Pyörien ajatus on olla laajennettua joukkoliikennettä.

Kuopiossa on tällä hetkellä 20 kaupunkipyöräasemaa ja paikkojen lisäämistä mietitään jatkuvasti. Ollikainen kertoo, että asemia on toivottu esimerkiksi eri asuinalueille, mutta niitä mietitään tarkkaan.
– Laajentamisessa mietitään aina seuraavia lähtökohtia: Onko siellä asutusta, onko siellä työpaikkoja ja onko siellä mitään nähtävää. Eli asuinalueelle, joka tyhjenee aamuisin ja täytyy iltaisin, tuskin tulee pyöräasemaa, sillä se ei palvele käyttöajatusta.

Pyörät ovat suhteellisen huoltovapaita ja kuluvimmat osat on helposti vaihdettavissa. Käyttäjien ei tarvitse pelätä, että kaikki pyörät menisivät yhtä aikaa huoltoon.
– Meillä on huoltoyhtiö, joka huolehtii, että pyörät ovat kunnossa ja akut on ladattu. Pyöriä huolletaan koko ajan tasaiseen tahtiin ja tarpeen mukaan.