Kriisikeskuksen toiminta ei ole loppunut

Tommi Julkunen, Minna Riekkinen, Anna Karjalainen ja Petri Miettinen työskentelevät Kuopion Kriisikeskuksella.

Kuopion Kriisikeskus tarjoaa edelleen keskustelutukea kaikenlaisiin elämän ongelmiin.

Kuopion Kriisikeskuksen toimintaa supistettiin viime vuoden lopussa. Toiminnan supistaminen johtui kaupungin päätöksestä irtisanoa ostopalvelusopimuksensa kriisiavusta vuoden 2016 loppuun. Sen seurauksena kriisikeskus joutui irtisanomaan kolme työntekijää ja lopettamaan päivystävän kriisipuhelimen. Tällä hetkellä pidempää kriisikeskustelua toivovat asiakkaat ohjataan valtakunnalliseen kriisipuhelimeen.
Osa kriisiapua tarvitsevista on luullut, että keskuksen toiminta on loppunut kokonaan vaikka toiminta jatkuu lähes entiseen malliin supistamisesta huolimatta.
– Asiakkaat ja jopa monet yhteistyötahot ovat luulleet, että meidän toiminta on loppunut. Asia ei suinkaan ole niin! Isoin muutos on, että me emme enää vastaa akuutteihin traumaattisiin kriiseihin, joihin tarvitaan apua välittömästi kuten esimerkiksi itsemurha tai onnettomuus. Asia on lakisääteinen ja niissä kunnilla on hoitovastuu, toiminnanjohtaja Tiina Päivinen kertoo.

Tukea myös videovälitteisesti

Kriisikeskus ei ole saanut uutta rahoitusta vaan toimintaa rahoitetaan edelleen Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Päivinen kertoo, että keskuksella alkoi viime vuonna Video välittää -hanke, johon on myös saatu rahoitusta. Hankkeen tavoitteena on ulottaa kriisikeskusten ja rikosuhripäivystyksen palveluja videovälitteisesti erityisesti palvelujen katvealueille.
– Kuntiin on jaettu lainattavia tabletteja, joiden kautta asiakas saa saman kriisikeskustelun kuin muutkin, mutta videovälitteisesti.

Ajanvaraus auki kaksi tuntia arkisin

Kriisikeskus tarjoaa edelleen keskustelutukea kaikenlaisiin elämän ongelmiin kuten lähisuhdeväkivaltaan, parisuhdeongelmiin, huoleen läheisestä tai vaikkapa omaan tai puolison etenevän sairauden aiheuttamaan kriisiin. Keskukselle voi tulla yksilökäyntiin tai osallistua ryhmään. Ajan saa soittamalla ajanvarauspuhelimeen arkena kello 8–10 välisenä aikana.
– Meille tullaan aina ajanvarauksen kautta ja tällä hetkellä aikoja on hyvin tarjolla. Vilkkaina aikoina arvioimme tilanteet kiireellisyyden mukaan. Vaikka meillä ei olekaan akuuttipäivystystä joskus tilanne voi olla sellainen, että kriisiapua tarvitaan mahdollisimman nopeasti. ”Ei kiireellisessä” -tilanteessa ajan voi saada parhaimmassa tapauksessa samalle viikolle, mutta viimeistään seuraavalle viikolle, kriisityöntekijä Petri Miettinen kertoo.

Iso rooli palveluiden kehittäjänä

Miettinen haluaa muistuttaa, että kriisityö on vain osa keskuksen toimintaa. Keskuksella ja sen työntekijöillä on iso ja pitkä rooli alan palveluiden ja asiantuntijoiden kehittäjänä Kuopiossa ja siellä tiellä jatketaan edelleen.
– Työntekijät eivät tee pelkästään kriisityötä vaan suurin osa meistä toimii myös kouluttajina ja ohjaajina. Tiloissamme toimii samalla käytävällä myös rikosuhripäivystys ja LINITY (Lyhytinterventio itsemurhaa yrittäneille) -ohjelma. Eli tässä on aika iso ja toimiva kompleksi.