Kukkatyöpajassa syntyi Halloween-kimppuja – kukkakauppojen profiloiduttava omanlaisikseen pärjätäkseen kilpailussa

Werneri Mäensivu oli saanut lahjakortin kukkatyöpajaan. Kimppu valmistui miehen käsissä sutjakkaasti kuin vanhalla tekijällä. Kuvat Laura Ruuskanen

Kukkakauppojen on profiloiduttava omanlaisikseen, kun arkikukkia saa nykyisin marketeistakin.

Aloitetaan harjoittelemalla spiraaliotetta. Kukkakimppua reunustavat pistaasin oksat asetellaan käteen spiraaliksi. Sen jälkeen kimppuun lisätään muutama pääkukka.
– Ei tarvitse puristaa rystyset valkeina, vaan koitatte pitää käden mahdollisimman rentona. Niin oksat asettuvat parhaiten, neuvoo yrittäjä Anne Sallinen.
Olen Kukkapuoti Pioni & poimulehden Halloween-teemaisessa kukkatyöpajassa. Lisäkseni työpajaan on tullut tällä kertaa kolme muuta osallistujaa. Mukana ovat Kaisa Soukka, Laura Honkanen ja Werneri Mäensivu. Jokainen heistä on käynyt kukkapuodin kurssilla aiemminkin.

Sallinen sanoo, että nyt ovat muodissa eukalyptus, värjätyt kukat, kuivakukat ja luonnonmukaisuus. Ja juuri tuollaisia kimppuja työpajassa valmistuikin. Halloween-teemaa kimppuihin sai halutessaan esimerkiksi mustaksi värjätyistä oksista.
– Kun kolme vuotta sitten aloin yrittäjäksi, tiesin heti, että haluan osaltani madaltaa kynnystä kukkakaupassa asiointiin ja tuoda kukkamaailman enemmän asiakkaiden ulottuville. Haluan antaa mahdollisuuden osallistua ja kokea, tehdä käsillä, rentoutua ja olla luova.
Sallinen on aiemmalta koulutukseltaan fysioterapeutti, joten hän pystyy ohjaamaan työpajoja myös erityisryhmille, kuten esimerkiksi kehitysvammaisille.
– Taka-ajatuksena on ollut myös kuntouttava ote.

Kukkakauppojen kilpailutilanne on muuttunut viime vuosina, kun marketit ovat alkaneet myydä arkikukkia. Kukkakauppojen on keksittävä uusia kilpailuvaltteja säilyttääkseen elinkeinonsa.
– Me esimerkiksi olemme profiloituneet kokonaan tilauskukkakaupaksi. Meiltä ei saa markettituotteita, ja nykyisin kukkakauppojen onkin profiloiduttava tarjoamaan jotain sellaista, mitä marketeista ei saa. Me teemme taideteoksia tilauksesta, Rosannan yrittäjä Sanna Hiltunen sanoo.

Kukkakauppa Cosmoksen yrittäjä Sirkka Tuomainen sanoo, että heillä panostetaan sidontaan ja erikoisempaan tarjottavaan.
– Ja tietenkin kukkakaupoista saa hoito-ohjeet ja kokonaisvaltaisen palvelua kuin marketista. Esimerkiksi talvella kukkien pakkaaminen korostuu, kun kukat pitää suojata pakkaselta. Marketeissa se pitää yrittää tehdä itse.

Myös Rosannasta ja Cosmoksesta allekirjoitetaan, että luonnonmukaisuus on nyt trendi. Sitä halutaan esimerkiksi hääkimppuihin.
– Hääkimpuissa trendinä näkyy maalaisromanttisuus. Olen sanonut, että tyyli on minusta ”englantilaiset teekutsut”. Kimpuista halutaan runsaita ja värit ovat rustiikkisia ja maalaisromanttisia, Hiltunen kertoo.
– Kimput saavat näyttää jopa vähän sille, kuin ne olisi kerätty niityltä. Luonto saa näkyä, Tuomainen kertoo hääkimpputrendeistä.

Tarinat saavat näkyä kukissa. Hautauskukissa voi näkyä polku taivaaseen, iloisen juhlan kukissa taas elämän iloinen tarina.
– Kukkiin halutaan yksilöllisyyttä. Elämä ja tarinat saavat näkyä, silloin kukilla on erityinen merkitys, Hiltunen sanoo.
Myös Pioni & poimulehdessä halutaan antaa tarinoiden näkyä.
– Ohjatuissa työpajoissa jokainen saa tehdä oman näköisensä teoksen, mutta se onnistuu myös muulloin. Työpajatilaa voi hyödyntää aina, jos haluaa koota itse kimppunsa meidän materiaaleista. Omaa sielunmaisemaa voi tuoda mukaan myös itse tuomillaan lisämateriaaleilla.