Kuopioon ensimmäinen multikopterirata

Eetu Pursiainen, Kai Heikka, Tapio Silvera, Dima Tsvetkov ja Akseli Maukonen ovat innokkaita multikopteriharrastajia. Kuva: Laura Töyräs

FPV-multikopterit kiitävät parhaimmillaan 150 kilometrin tuntivauhtia.

Kuopioon on valmistunut Suomen ensimmäinen kiinteä FPV-multikopterirata. Rata kantaa nimeä Dump! ja siellä voi harrastaa kilvanajoa FPV-multikoptereilla. FPV-multikopteria ohjataan kauko-ohjaimella. Kopterissa on kamera kiinni, joka striimaa videota ohjastajan päässä pidettäviin laseihin. Ohjastaja istuu lennättäessä paikallaan, ja ohjastaa kopteria rataa pitkin laseihin tulevan livekuvan avulla.
– Multikopterit alkavat olla jo tosi iso juttu maailmalla, ja niiden ympärille on kehittymässä ihan oma kulttuurinsa. Alan julkkikset tienaavat tällä jo rahaa ja tietoisuus lajista leviää etenkin Youtuben välityksellä. Laji leviää hyvää tahtia myös Suomeen, Kuopion Lennokkikerho Kihun puheenjohtaja Juha Reinikka kertoo.

KUOPION harjoittelu- ja kilparata toteutettiin Kihun ja Suomen Ilmailuliiton yhteisenä hankkeena. Yhteensä investointi oli noin 3 000–4 000 euron arvoinen. Rata täyttää kaikki SM ja MM-tason vaatimukset. Dump!-rata avattiinkin virallisesti toissa viikonloppuna Drone Racing Suomen Cup -kisoilla. Radalla ajetaan erilaisten porttien läpi ja kierrellään esteitä.
– Olimme miettineet, miten lennokkikerhoon saataisiin mukaan nuorta verta. Jäsenistömme alkaa vanhentua ja pienentyä. Sitten perehdyimme FPV-multikoptereihin ja kun saimme radan, meille tuli parissa viikossa heti kymmenkunta uutta nuorta harrastajaa, Reinikka iloitsee.

SUOMESSA on menossa muutama muukin FPV rata -hanke, mutta Kuopion rata ehti valmistua ensimmäisenä. Reinikka sanoo, että Kuopion Lennokkikerho on innoissaan järjestämässä FPV-kisoja jatkossakin.
– Rata on noin 350 metriä pitkä, ja se on levittäytynyt noin hehtaarin alueelle. Tämä on sopiva, kansainvälisen tason koko radalle. Lennokkikerho vuokrasi kaupungilta rataa varten lisää maata käyttöönsä.
Rata sijaitsee kerhon lennokkikenttäalueella Haminalahdessa Kaatiksella. Nimensä paikka on saanut siitä, että se on entisen kaatopaikan päällä, lähellä nykyistäkin jätekeskusta.

FPVMULTIKOPTERIT rantautuivat Suomeen kuvauskoptereiden myötä. FPV-kopteri onkin kuvauskoperin ”riisuttu” ja tehokkaampi versio, jolla on valtavasti suorituskykyä. Parhaimmillaan multikoptereilla hurjastellaan jopa 150 kilometrin tuntivauhtia.
– Kyllä minäkin olen kokeillut multikopteria ohjastaa, mutta onhan se aika vauhdikasta menoa, joten taidan jättää nuoremmille, Reinikka nauraa.
Vaikka kopterit kiitävätkin lujimmillaan reilusti yli moottoritien nopeuksien, ei niiden ohjastajille satu fyysisiä vammoja, vaikka törmäys tapahtuisi kovassa vauhdissa. Ohjaaja kun istuu turvallisesti radan reunalla.
– Tässä on paljon näpertelyä, kun harrastajat itse korjailevat koptereitaan.

KUN Dump!-radalle kokoontuneilta nuorilta miehiltä kysyy, mikä lajissa viehättää, on ensimmäinen vastaus vauhti.
– Vauhti ja vapaus, kun ilmassa saa temppuilla miten vain! Samalla laji on haastava, koska kopteri ei lennä sekuntiakaan itsekseen, vaan sitä on ohjattava ja pidettävä ilmassa koko ajan, Tapio Silvera, Dima Tsvetkov ja Akseli Maukonen sanovat.
Maukosta on myös viehättänyt se, että kopterit rakennellaan käytännössä itse ja laji on paljon myös tekniikkaa.
– Netistä saa paljon neuvoja, miten hyvä kopteri rakennetaan. Ja nyt myös meiltä harrastajilta täällä livenä, Maukonen vinkkaa.