Kuopioon perustettiin uusi pyöräily-yhdistys

Tapio Pulkkinen, Juha Hartikainen ja Maija Hartikainen ovat perustaneet Kuopioon uuden pyöräily-yhdistyksen. Kuva: Aija Pirinen

Alkuvuodesta perustettu Kuopion polkijat haluaa edistää pyöräilyn olosuhteita Kuopiossa.

Kuopiossa on tehty oikeansuuntaisia toimenpiteitä pyöräilyn edistämiseksi, mutta paljon on vielä tehtävää. Näin toteavat Kuopion polkijat ry:n perustajajäsenet Juha Hartikainen, Maija Hartikainen ja Tapio Pulkkinen.
Vuoden alussa rekisteröity yhdistys kuuluu valtakunnalliseen Pyöräliittoon ja sen tavoitteena on lisätä pyöräilyä ja edistää pyöräliikenteen olosuhteita Kuopiossa.

Yhdistyksen perustajajäsenet ovat kaikki itse aktiivisia arkipyöräilijöitä. Esimerkiksi Tapio Pulkkisen uusioperheessä autoa ei ole lainkaan. Myös Juha ja Maija Hartikaisen perheessä pyörä on päivittäinen kulkupeli.
Yhdistyksen jäsenet kokevatkin, että pyöräily on pitkälti asenne- ja tottumiskysymys.
– Itse kuljen pyörällä, olipa keli mikä tahansa, puheenjohtaja Juha Hartikainen sanoo.

Huhtikuussa Kuopion polkijat teki kaupungille aloitteen keskustan nopeusrajoitusten alentamisesta 30 kilometriin tunnissa. Yhdistyksen jäsenet kirjoittivat asiasta myös mielipidekirjoituksen, joka julkaistiin paikallisissa lehdissä. Aihe synnytti odotetusti keskustelua.
Aloitteen tekijöiden mielestä ruutukaava-alueen nopeusrajoitusten alentaminen lisäisi keskustan viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta.
– Se myös selkeyttäisi kaupunkisuunnittelua ja vähentäisi pyöräilyä jalkakäytävillä, Maija Hartikainen sanoo.

Autopiireistä närkästystä herättää se, että Kuopiossa autoteitä on alettu muuttaa pyörä- ja jalankulkuväyliksi, vaikka Kuopiossa on jo ennestään ainutlaatuiset rännikadut juuri kevyen liikenteen tarpeisiin.
Tapio Pulkkinen huomauttaa, ettei rännikadut yksistään tee pyöräilystä vaivatonta.
Hän myös toivoo, ettei autoilijoiden ja pyöräilijöiden välille luotaisi turhaa vastakkainasettelua.
– Liikennettä pitäisi aina tarkastella kokonaisuutena. Toimivasta liikennesuunnittelusta hyvä esimerkki on Savilahteen nouseva uusi alue. Sen suunnittelussa on huomioitu niin pyöräilijät, joukkoliikenne, ammattiautoilu, yksityisautoilu ja kävely. Alueella liikkumien tulee sujuvoitumaan kaikille, itsekin liikennesuunnittelun parissa työskentelevä Pulkkinen tietää.

Yhdistyksen väki korostaa, ettei heidän tavoitteenaan ole se, että kaikki ajaisivat vain pyörällä.
– Monet tarvitsevat autoa. Mutta pyöräilyn edistäminen ja joukkoliikenteen tukeminen ovat myös tärkeitä keinoja vaikuttaa ilmastonmuutokseen, Maija Hartikainen huomauttaa.

Minkä arvosanan Kuopion polkijat antaisivat Kuopiolle pyöräilykaupunkina? Mietinnän jälkeen yleisarvosanaksi tulee 8.
Kiitosta Kuopio saa muun muassa Niiralankadun uudistustöistä, Puijonkadulla alkavasta katuremontista ja hienoista rantareiteistä.
Viime kesänä käyttöön otetut Vilkku-kaupunkifillarit saavat Kuopion polkijoilta runsaasti kehuja.
–On hienoa, että Kuopiossa on uskallettu laittaa panoksia tuollaiseen pioneerihankkeeseen. Ne ovat todella edistäneet pyöräilyä Kuopiossa ja kannustaneet monia aloittamaan pyöräilyn, Pulkkinen sanoo.

Kuopion polkijoiden suunnitelmissa oli heti ensimmäisenä toimintavuotena järjestää useita pyöräilyyn liittyviä tapahtumia, mutta korona laittoi suunnitelmat uusiksi. Esimerkiksi viime viikolle suunnitellun valtakunnallisen pyöräilyviikon ohjelmat siirtyivät syksyyn. Koronan hellittäessä tapahtumia on kuitenkin tulossa. Idealistalla on muun muassa lasten fillarikoulu ja yhteisiä pyöräretkiä.
– Olemme jo nyt koonneet nettisivuillemme perheille sopivia pyöräilyreittejä, joihin on merkitty kiinnostavia kohteita. Reittien tarkoitus on lisätä kaupunkituntemusta pyöräilyn keinoin, Maija sanoo