Kuopiossa saa hammashoitoon yhteyden nyt myös chatilla

Virsun chat-palvelua pyörittävät pääosin suuhygienisti Tuula Miettinen ja hammashoitaja Heidi Liukkonen. Kuva: Senja Lappi

Kuopiossa käynnistyi tänä keväänä maksuton suun terveydenhuollon virtuaalinen vastaanotto. Chatin tai videoyhteyden avulla voi kysellä hampaiden hoitoon liittyvistä asioista.

Kuopiolaisilla on nyt mahdollisuus saada maksutta suun terveyden ohjausta ja neuvontaa etävastaanotolla. Virtuaalisessa vastaanotto Virsussa voi keskustella chatin avulla tai halutessaan myös videoyhteydellä Kuopion kaupungin suun terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.
Lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus laittaa suustaan ja hampaistostaan kuva, jos hän haluaa neuvontaa johonkin tiettyyn ongelmaan.

Virtuaalinen vastaanotto Virsu käynnistyi rajoitetusti jo alkuvuodesta.
– Nyt koronaepidemian vuoksi palvelun aukioloaikoja laajennettiin. Viimeiset pari viikkoa palvelu on toiminut arkisin joka päivä kello 9–14, Kuopion suun terveydenhuollon palveluesimies Katariina Savolainen kertoo.

Virsun vastaanottoa pyörittävät pääosin hammashoitaja Heidi Liukkonen ja suuhygienisti Tuula Miettinen. He kertovat, että palvelun idea on tarjota kuntalaisille helppo ja kevyt yhteydenottoväylä suun terveydenhuollon ammattilaisiin.
Chatin tai videoyhteyden kautta voi kysellä vaikka verta vuotavista ikenistä tai pyytää vinkkejä ja apua ennaltaehkäisevään hoitoon.
– Emme tee diagnooseja, mutta tarvittaessa konsultoimme hammaslääkäriä. Mikäli koemme, että asiakas on päivystystapaus, ohjaamme häntä soittamaan asiakaspalveluun ja varaamaan hoitoajan.

Virtuaalivastaanotolle pääsee Kuopion kaupungin eTerveyspalveluiden verkkosivuilta. Vastaanotolle pääsy edellyttää Suomi.fi -tunnistautumisen.
– Palveluun voi kirjautua itselleen sopivana aikana kello 9–14 välillä. Chat kertoo automaattisesti, onko muita ihmisiä jonossa ja mikä on jonotusaika, hoitajat kertovat.
Vastaanotolle mennessään asiakas voi täyttää suun terveyttään ja omahoitoaan koskevat kyselyt. Niiden perusteella hän saa tarvittaessa yksilöllistä omahoidon ohjausta. Lomakkeissa annetut tiedot liitetään asiakkaan potilastietoihin.

Savolainen kertoo, että chat-palvelusta kerätään tämän kevään aikana kokemuksia. Virsu-hankkeessa ovat kaupungin lisäksi mukana myös Savonia-ammattikorkeakoulu,  KYS ja Itä-Suomen yliopisto.