Lonkeroita siirrytty ostamaan ruokakaupoista

Tuukka Heiskanen on huomannut alkoholijuomatarjonnan kasvaneen ja hän oli tutustumassa uutuuksiin. Kuva: Emma-Ria Rönkkö.

Long drinkien myynti laski Alkossa noin 40 prosenttia. Kaupoissa odotellaan uuden alkoholilain myötä muutoksia juomakulttuuriin.

Kuopiolainen opiskelija Tuukka Heiskanen (24) katseli perjantaina kaupan hyllyille tulleita uusia juomatuotteita.
– Olen huomannut, että alkoholitarjonta on kasvanut kaupoissa. Itse en käytä alkoholia, joten katselin näitä alkoholittomia uutuuksia, Heiskanen sanoo.
Vaikkei Heiskanen itse juokaan alkoholia, on hänellä silti sanottavaa uudesta alkoholilaista.
– Olen huomannut kavereiden käytöksessä sen, että nyt kun valikoimaa on enemmän, niin humalahakuinen juominen on vähentynyt. Nyt maistellaan enemmän erilaisia oluita ja juomia, koska saatavuus on parempi.

KUOPIOLAISKAUPOISTA kerrotaan, että uusien alkoholijuomien myynti on ruokakaupoissa lähtenyt kohtuullisen hyvin käyntiin, vaikka käynnissä onkin vuoden hiljaisin aika alkoholimyynnin osalta. Vuodenvaihteessa kaupan hyllyille saatiin ”hätäratkaisuna” vasta tietty määrä uusia tuotteita.
– Tämä tuotemäärä ei missään nimessä ole lopullinen, vaan valikoima muokkaantuu koko ajan. Nyt maaliskuu muuttaa jälleen tilannetta, kun tavarantoimittajat saavat lisää valikoimaa sisälle. Tuotantolinjojen ja -määrien muuttaminen on vienyt aikaa, sillä näin isoihin muutoksiin reagoiminen on hidasta, Prisman johtaja Jouni Ruotsalainen sanoo.
Ruotsalainen arvioi, että vasta vuoden päästä valikoima on muokkaantunut lopulliseen muotoonsa. Koko ajan tarkkaillaan, mitkä tuotteet vakiinnuttavat paikkansa ja mitä tippuu pois.
– Entinen Alkon lonkero on yksittäisistä tuotteista parhaiten lähtenyt vetämään.

MYÖS K-Citymarket Kolmisopin kauppias Jari Kostilainen sanoo, että alkoholijuomien valikoima täydentyy koko ajan.
– Nyt alkaa vasta kypsyä lähipanimoidenkin uudet tuotteet. Ne ovat vasta tulossa, sillä vuodenvaihteeseen niitä ei ehditty vielä valmistaa.
Olutpuolen valikoiman kasvaessa Kostilainen arvelee, että kuluttajat siirtyvät entistä enemmän maistelemaan maukkaampia oluita, ja kertaostosmäärä vähenee.
– Ei enää osteta koko salkkua, vaan muutamia parempia ja ehkä vähän kalliimpia oluita. Kulttuuri järkiperäistyy, Kostilainen arvioi.
Lonkeroiden myynti on siirtymässä pitkälti 5,5 prosenttiseen alkuperäiseen lonkeroon.
– Äkkiseltään sanoisin, että alkoholin kokonaismyyntimäärä ei ole kasvanut, vaan kuluttajat ovat vain siirtyneet eri tuotteisiin. Euromääräisesti myynti voi jopa hieman kasvaakin, sillä erikoisemmat tuotteet ovat hieman kalliimpia.

K-SUPERMARKET Veljmiehen kauppias Juha Nissinen arvioi, että kaupan alkoholijuomavalikoima laajeni vuodenvaihteen jälkeen noin 50–100 uudella tuotteella. Valikoima kasvaa edelleen koko ajan, ja uusia tuotteita tulee viikoittain.
– Original Long Drink on ollut kysytyin uusista juomista ja sitä menee ylivoimaisesti eniten. Sanoisin, että alkoholijuomien kokonaismyynti on meillä jopa hieman kasvanut sen myötä. Joitakin Alko-asiakkaita on siirtynyt meille, kun lonkeroa saa nyt meiltäkin, Nissinen sanoo.

ALKOISSA long drinkien myynti tippui tammikuussa noin 40 prosenttia.
– Enintään 5,5 prosenttisten alkoholien osalta myyntipisteiden määrä kasvoi Alkon 355 myymälän verkostosta noin 8000 kauppaan, kioskiin, ja huoltoasemaan, Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kommentoi myyntimäärän laskua.
Hän kuitenkin tähdentää, että ensimmäisten kuukausien perusteella on vielä liian aikaista arvioida koko vuoden myyntiä.

Alkoholilain uudistus:

  • Alkoholilaki uudistui vuodenvaihteessa.
  • Ruokakaupat saavat nyt myydä aiemman 4,7 prosentin sijaan 5,5 prosentin vahvuisia alkoholijuomia.
  • Alko sai uuden lain myötä pidentää aukiolojaan arkena kello 21 saakka.