Meditaatio palauttaa työn rasituksesta

Työnantaja tarjosi mahdollisuuden Firstbeat-hyvinvointimittaukseen, jossa tarkastellaan stressin ja palautumisen välistä tasapainoa. Kehoon asennetut anturit tallensivat kolmen vuorokauden ajan sydämen sykevälivaihtelua ja antoivat dataa henkisestä ja fyysisestä kuormituksesta, treenin tehosta ja unen laadusta.

Tulosten purkukeskustelussa asiantuntijakin ihmetteli, mitä ovat syvät palautumisjaksoni aamuisin kuuden aikaan ja iltapäivisin heti työpäivän jälkeen. Noissa reilun puolen tunnin tuokioissa sykkeeni laski samalle tasolle kuin unen syvimpinä hetkinä.

Kyse oli hetkistä, jolloin tein meditaatioharjoitukseni. Olen meditoinut päivittäin vajaan 8 vuoden ajan, viimeiset pari vuotta kaksi kertaa päivässä.

Tiedemaailma on alkanut kiinnostua meditaation ja sen kevytversion, mindfullnessin, terveysvaikutuksista. Kun vuosituhannen vaihteessa tutkimuksia meditaatiosta tehtiin noin 10 vuodessa, vuonna 2015 niitä tehtiin jo 675 (HS 15.9.). Tutkimukset ovat osoittaneet, että mielenharjoitustekniikat todella toimivat; stressi vähenee, verenpaine laskee, vastustuskyky paranee ja masennusoireet helpottuvat.

Myös oma pieni mittaustulokseni osoitti, että meditaatio on toimiva itsehoitomuoto. Se palautti päivän rasituksista selkeästi tehokkaammin kuin vaikkapa kirjan luku, luonnossa kävely tai television tuijottelu. Juuri meditaatiohetkieni ansiosta hyvinvointimittauksen kokonaispisteeni nousivat luokkaan ”erittäin hyvä”.

Jos et vielä ole kokeillut meditaatiota, suosittelen lämpimästi. Meditaatiossa pätee sama kuin treenaamisessa; tuloksia saa vain jatkuvalla harjoituksella.

 

Kirjoittaja on Viikkosavon ja Kuopion Kaupunkilehden päätoimittaja.