Opetuslupien määrä kasvoi lakiuudistuksen myötä

Mika Elo on opettanut tytärtään Nelliä ajamaan autoa viime kesästä lähtien. Nellin olisi tarkoitus saada ajokortti kuun lopussa, jolloin hän täyttää 18 vuotta. Kuva: Inka Matilainen

Nelli Elo on opetellut ajamaan autoa isänsä Mikan opastuksella.

Kuopiolainen Nelli Elo (17) hyppäsi elämänsä ensimmäistä kertaa auton rattiin viime kesänä. Viereen ei istahtanut autokoulun opettaja, vaan oma isä Mika Elo. Reilun puolen vuoden mittainen opetusvaihe on sujunut sopuisasti. Hyvää pohjaa autolla liikenteessä liikkumiseen Nellille on antanut aiemmin suoritettu mopokortti. Nellin tosin piti hieman rohkaista isäänsä opettamaan häntä.
– Emmin asiaa jonkun aikaa ihan siksi, koska ajattelin, että onko ajaminen minulla liian selkärangassa. Ammattilainen kuitenkin näkee asiat eri tavalla, vaikka ajankin paljon ja olen mielestäni ihan hyvä kuljettaja. Sitten Nelli rohkaisi minua ja hyvin sekä sopuisasti meillä on mennyt, Mika kertoo.
Nellille itselleen oli jo 16-vuotiaana selvää, että hän haluaa isänsä opettavan häntä. Hän kertoo, että suurin osa ystävistä, joilla on jo ajokortti tai he ajavat sitä parhaillaan, se on hankittu opetusluvan kautta.
– Olisikohan yksi, joka on käynyt ihan autokoulussa ja aika harva jättää kortin ajamatta kokonaan. Ja halusin, että isä opettaa, koska on turvallisempi olo kun opettaja on tuttu. Uskalsi hermostua eikä tarvinnut jännittää itse ajamisen lisäksi myös opettajaa, Nelli pohtii.

Opetusluvan hankkimiseen iso vaikuttava tekijä oli myös kulut. Isän ja tyttären laskelmien mukaan koko ajokortin hankkiminen maksaa noin 450 euroa, jos polttoaineita, inssiajoa ja teoriakoetta ei lasketa mukaan. Opetuspoljin ja apupeili löytyivät käytettyinä. Autokoulussa hinta pyörii edullisimmillaan tuhannen euron molemmin puolin.
– Toinen syy, miksi suostuin opettamaan oli se, että saimme paljon enemmän ajotunteja kuin autokoulussa, jossa minimi on 10 ajotuntia. Kun aloitimme viime kesänä pääsimme heti aloittamaan hyvässä kelissä ja on ajeltu nyt joka säässä.

Parhaillaan Nellillä on menossa riskientunnistamiskoulutus ja ajokortti pitäisi olla taskussa kuun lopussa, jolloin hän täyttää 18 vuotta. Mika sanoo, että opettaessa hän on alkanut pohtia omaakin ajamistaan tarkemmin.
– Kyllä sitä tulee vielä tarkemmin ajettua ja varsinkin, kun Nelli on kyydissä. Ja aika paljon tulee huomioita tehtyä erilaisissa tilanteissa ja kerrottua niistä Nellille.

Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinto uudistuivat merkittävästi viime vuoden heinäkuussa. Uudistuksen jälkeen opetuslupahakemusten määrä on lisääntynyt merkittävästi. Traficomin tilastoista käy ilmi, että vuonna 2018 myönnettiin yhteensä noin 27 500 opetuslupaa, kun vastaava luku vuonna 2017 oli noin 16 000. Opetuslupalaisten osuus hyväksytyistä henkilöauton eli B-luokan ajokokeista vuonna 2018 oli 22 prosenttia. Yhteensä opetusluvalla henkilöauton ajokortin ajokokeen suorittaneita oli11 800, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Uudistuksessa autokoulu ja opetuslupa muuttui yksivaiheiseksi, jolloin kaikki opetus on ennen ajokoetta. Opetusmäärät pienenivät, harjoittelu- ja syventävä vaihe poistuivat. Niiden tilalle tuli riski­koulutus, joka kaikkien on suoritettava autokoulussa ennen ajokoetta.
Lisäksi opetuslupaopettajan teoriakoe ja opetusauton muutoskatsastus poistui. Opetusluvalla voi nykyään olla kaksi opettajaa ja/tai kaksi opetettavaa ja ajon opettelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana.

Opetuslupien määrät kasvaneet

  • Vuonna 2017 opetuslupia myönnettiin yhteensä 16 128, vuonna 2018 yhteensä 27 615 ja vuoden 2019 maaliskuun loppuun mennessä lupia on myönnetty yhteensä 7 278.
  • Vuoden 2019 tammi–helmikuun ajokoetilaston mukaan hyväksytysti suoritettujen henkilöautokokeiden kokonaismäärä oli 9 164, josta autokoululaisia oli 6 429 kpl ja opetusluvalla opetuksen saaneita 2 363 kpl. Autokouluoppilaiden hyväksymisprosentti (1. yrityskerralla hyväksyttyjen ajokokeiden prosentuaalinen osuus kaikista 1. yrityskertalaisista) oli 59, opetusluvalla opetuksen saaneiden 69.
  • Lähde: Traficom