Pohjois-Savon ensimmäinen koulu perustettiin Kehvolle

Osmo Sihvonen

Osmo Sihvonen

Aikojen takaa

Kuopion emäpitäjä sai syntynsä Kustaa Fincken esityksestä 1547. Siinä perustetaan Tavinsalmen hallintopitäjä nykyisen Maaningan alueelle. Tavinsalmesta tuli kirkkopitäjä 1552. Se käsitti suuren osan nykyistä Pohjois-Savoa. Kuopionniemelle rakennettiin kirkko ja Kuopio-nimi tuli sen jälkeen yleisesti käyttöön.

Kustaa II Adolf esitti 1627, että Iisalmi erotetaan omaksi pitäjäksi. Tästä johtuu, että Iisalmessa on Kustaa Adolfin kirkko hautausmaan vieressä.

1760-luvulla Nilsiä, Karttula ja Maaninka tulivat kappeliseurakunniksi ja Tuusniemi 1780. Kuopion pitäjän alue alkoi supistua. 1775 erotettiin noin 50 neliökilometrin alue Kuopionniemeltä Kuopion kaupungiksi. 1920-luvulla lohkottiin alueita Siilinjärvelle, Vehmersalmelle ja Riistavedelle. 1969 Kehvo ja Väänälänranta siirtyivät Siilinjärvelle.

Kirkko piti huolta lukutaidon kehittämisestä mm. kinkerijärjestelmällä ja koulumestareita palkkaamalla. Lukutaitoisia miehiä lähetettiin pitäjän eri osiin. Pappi ja lukkari tarkistivat tulokset ja auttoivat opetuksessa.

Vuonna 1858 annettiin asetus kansanopetuksen järjestämisestä ja vuonna 1866 asetus kansakoulujärjestelmästä Uno Cygnaeuksen esityksen mukaan.

Ensimmäinen koulu perustettiin Pohjois-Savoon Väänäisiltä vuokratulle tilalle Haapalahteen Kehvolle.

Vuonna 1873 Gust Ranin perusti torppareilleen Lapinjärven torpan. Suovulle sahanomistaja perusti koulun alaistensa lasten kouluttamiseksi.

Vuonna 1898 annettiin piirijakoasetus. Siinä koulumatkan pituus säädettiin kohtuulliseksi. Kunta jaettiin piireihin. Tuolloin pitäjässä oli 17 koulua ja vuonna 1908 jo 30 koulua. Huippu oli vuonna 1921, jolloin kouluja oli 34. Uusi piiri piti perustaa, kun oppilasmäärä ylitti 50.

Kuopion Pitäjän-kirjan mukaan Kuopion pitäjä oli edistyksellisin Pohjois-Savossa lukutaidon ja kansanopetuksen järjestämisessä. Kouluverkosto käsitti kattavasti pitäjän alueen.

Myöhemmin pedagogisista syistä luovuttiin 2-opettajaisista kouluista ja piirejä yhdistettiin 3-opettajaisiksi kouluiksi. Neljäs opettaja sijoittui kantakaupungin kouluihin. Kouluverkosto harveni maaseudulla ja keskittyminen näyttää jatkuvan edelleen.

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja eläkkeellä oleva kaupunkisuunnittelija.

Keskustelu