Takaisin kotiin

Vertauskuvallista on siinä, että varkautelaisen Dream Circusin liiketoiminta ponnahti valtavaan kasvuloikkaan tulevien suomalaisvauvojen ansiosta. Kela valitsi pohjoissavolaisen tekstiilivalmistajan äitiyspakkauksen yhdeksi tavarantoimittajaksi ja mikä onkaan kotoisampaa tuleville suomalaisille kuin potkiskella Avainlippu-housuissa.

Dream Circus osoittaa toiminnallaan, että kotimainenkin tekstiilituotanto voi olla kilpailukykyinen ja kaikkea valmistusta ei ole menetetty Kaukoitään tai Intiaan. Vastaavia uutisia on vuoden mittaan kuulunut muistakin yrityksistä.

Kasvu voi tulla joko kansainvälistymisestä, mutta myös kotimaan markkinoilta ja vieläpä niin, että aiemmin ulkomailla ollutta tuotantoa on siirretty takaisin Suomeen.

Koronapandemia on kääntänyt monen yrityksen toimintaa riippumattomuuteen globaaleista markkinoista ja vahvemmin kotimaiseen tuotantoon. Vastaavaa kuuluu myös eurooppalaisista kilpailijamaista.

Oman maan tuotannosta ja omavaraisuudesta halutaan pitää kiinni aiempaa enemmän. Tämä koskee vaikkapa elintarviketuotantoa, energiaa ja muita tärkeitä huoltovarmuuteen liittyviä toimialoja. Haasteena on kuitenkin se, että aiemmin alas ajettuja toimialoja ei hetkessä polkaista käyntiin.

Takaisin kotiin -ilmiössä on myös protektionismia. Protektionismiin emme halua palata. Suomi vientivetoisena pienenä maana tarvitsee vapaakauppaa ja kotimarkkinoita laajempia pelikenttiä. Yhä useamman suomalaisen kasvuyrityksen takana onkin kansainvälistyminen ja vientiin panostaminen.

Made in Finland kuulostaa edelleen hyvältä.

Ketoleipä Ketoinen rynnistää vientimarkkinoille, samoin Dream Circus ja monet muut pohjoissavolaiset yritykset. Suomalaisuus vientimarkkinoilla on monella alalla edelleen vahvaa valuuttaa muiden kilpailutekijöiden lisänä.

Siksi on hienoa kuulla yritysuutisia vaikkapa Aarikalta, joka kertoo siirtävänsä koko tuotannon suomalaisille alihankkijoille.

Kotimaisella valmistuksella on merkitystä paitsi traditioiden, osaamisen säilyttämisen, tulevien ammattilaisten koulutuksen ja myös kansallisen ylpeyden kannalta. Kansallistuntoa kannattaa vaalia myös muutoin kuin maan itsenäisyyteen liittyen.

Kasvuhakuinen ja uudistuva yritystoiminta ja uudet innovaatiot ovat tärkeä osa kansallista itsetuntoa. Made in Finland kuulostaa edelleen hyvältä. Aika freesiltä itse asiassa.

Tämä vuosi sulkeutuu aivan pian. Voimme katsoa luottavaisesti uuteen vuoteen huolimatta sahaavasta pandemiasta ja maailmantalouden epävarmuuksista.

Voimme iloita siitä, että huomennakin valot syttyvät tuhansissa pohjoissavolaisissa yrityksissä, kahvinkeittimet napsautetaan päälle ja uusi työpäivä käynnistyy liikkeelle.

Pidetään pyörät pyörimässä Pohjois-Savossa, suositaan suomalaista ja rynnistetään kansainvälisille markkinoille. Kaikki tämä on mahdollista.

Hyvää alkavaa Vuotta kaikille Viikkosavon lukijoille.

Kirjoittaja on Savon Yrittäjien toimitusjohtaja.