”Myyjiä ei kiinnosta, jos ei ole ykköset päällä autoja katselemassa"

Viikkosavo pyysi verkkokyselyssä lukijoita kertomaan kokemuksiaan autokauppojen asiakaspalvelusta.

Viikkosavon lukijakyselyyn vastanneista 80 prosenttia sanoi asiakaspalvelun ratkaisevan sen, mistä auto ostetaan. Valtaosa vastanneista sanoi saaneensa autoliikkeistä hyvää palvelua. Muutamat yksittäiset huonot kokemukset ovat kuitenkin jääneet monelle elävästi mieleen. Kai Skyttä
Aija Pirinen

Aija Pirinen

Autokaupoista saatu asiakaspalvelu herättää usein keskustelua sosiaalisen median foorumeilla. Viikkosavo pyysi verkkokyselyssä lukijoita kertomaan kokemuksiaan kuopiolaisten autokauppojen asiakaspalvelusta.

Kyselyyn tuli kolmisenkymmentä vastausta ja vastaajista valtaosa, eli 60 prosenttia kertoi saaneensa autokaupoista hyvää tai jopa erinomaista asiakaspalvelua.

Vastauksista käy ilmi, että monella on oma luottoliike, mistä aina haluaa ostaa autonsa.

– Ostan uuden autoni aina samasta liikkeestä ja tiedän, että siellä saan joka kerta huippupalvelua. Vuosia sitten meinasin kaverin suosituksesta vaihtaa paikkaa ja heti petyin palveluun. Soitin tuttuun liikkeeseen ja tulivat hakemaan minut pois, eräs vastaaja kommentoi.

– Tarpeisiini on aina vastattu. Samassa liikkeessä myös huollot on hoidettu moitteettomasti. Voin antaa myös kehittävää palautetta ilman, että joudun listalle ”se valittava akka”, toinen vastaaja kiittelee.

– Mielestäni isossa osassa kuopiolaisliikkeistä palvelu on erittäin ammattitaitoista.

Myyjiä ei kiinnosta, jos ei ole ykköset päällä autoja katselemassa.

Asiakaspalvelulla on tämän kyselyn mukaan ratkaiseva merkitys sille, mistä liikkeestä kuopiolaisasiakaat ostavat autonsa. Peräti 80 prosenttia vastaajista sanoi asiakaspalvelun vaikuttavan ratkaisevasti auton ostopäätökseen.

Yksi asia tuntui kuitenkin kismittävän monia: naisasiakkaiden kohtelu.

Vastausten perusteella joissakin autokaupoissa naista ei oteta ostajana tosissaan.

– Naisena kiertelin puolisoni kanssa vuosi sitten melkein kaikki Kuopion autokaupat ja useimmissa sai käydä ihan rauhassa. Hyvä jos tervehdyksen sai myyjältä, joskus ei sitäkään, eräs vastaaja kertoo kokemuksestaan.

– Olen nainen, joten palvelua ei heru. Oletus on, etten tiedä autoista mitään enkä varsinkaan ole sellaista ostamassa, koska käyn katsomassa autoja yksin, toinen vastaaja toteaa.

– Myyjä osoitti puheensa koko ajan vain miehelleni. Kun kysyin jotain, vastasi minulle kuin lapselle. Ei tullut kauppoja, eräs vastaaja sanoo.

– Olen nainen ja huomannut, että autokaupoille kannattaa ottaa mies mukaan, vaikka vain sen takia, että osa autokauppiaista ei vaan tunnu näkevän naista ja puhuukin miehelle, vaikka autoa oltaisiin ostamassa naiselle.

Jotkut vastaajat kokivat, että tietyissä liikkeissä varakkaan näköinen asiakas saa parempaa palvelua kuin vähävaraiselta näyttävä asiakas.

– Myyjiä ei kiinnosta, jos ei ole ykköset päällä autoja katselemassa. Naamasta näkee heti, että asiakkaan olemus skannataan ja siitä tehdään johtopäätökset asiakkaan varallisuudesta, eräs vastaaja kokee.

– Myyjiä käveli ohi useita, mutta ketään ei kiinnostanut tulla palvelemaan. Viimein yksi myyjä lompsi tympiintyneenä paikalle ja katsoi nokanvartta pitkin hieman epäuskoisena, kun kerroimme mitä autoa tulimme katsomaan. Arveli varmaan, ettei meillä olisi varaa sitä ostaa.

– Kerran halusivat liikkeessä ennen koeajoa tutkia, saisinko lainan autoon. Vaikka en tarvinnut lainaa, vaan pystyin maksamaan auton suoraan.

– Eräässä liikkeessä ensin kysytään, paljonko ostajakandidaatilla on rahaa ja sen jälkeen aletaan myyntipuheisiin.

– Jokaisen sisääntulijaan tulisi suhtautua potentiaalisena asiakkaana, eikä minään harmillisena vaivana, joka häiritsee peukaloiden pyörittelyä. Asiakkaan ulkoasusta ei myöskään tulisi tehdä mitään johtopäätöksiä.

Muutamissa vastauksissa ihmeteltiin, ettei joissakin liikkeissä asiakasta huomata lainkaan.

– Harvemmin automyyjä on aktiivinen ja kiinnostunut asiakkaan tarpeista. Pidän myyjien perässä juoksemista nykyaikana jokseenkin nöyryyttävänä, eräs vastaaja sano.

– On monia liikkeitä, ettei myyjä tule ollenkaan kyselemään.

– Jos menee tiettyyn liikkeeseen, niin myyjät eivät ollenkaan ota edes katsekontaktia, poislukien yksi liike. Jobbariliikkeissä välillä saa palvelua, ja yleensä ei saa.

– Minua ei tervehditty tai tultu palvelemaan, vaikka olin ainut asiakas ja myyjiä oli paikalla useampia. Palvelua sain vasta, kun lähestyin itse myyjiä ja silloinkin itselleni jäi tunne, ettei minua olisi haluttu palvella.

Yksittäisillä myyjillä on iso vaikutus koko liikkeen imagolle. Monella vastaajalla oli hyvässä ja pahassa jäänyt mieleen yksittäisten myyjien käytös.

– Liikkeessä, josta lopulta ostin auton, oli verrattoman palvelualtis myyjä. Hänestä jäi tunne, että hän todella tahtoo palvella minua ja ratkaista ongelmani. Häneltä aion vastaisuudessakin ostaa autoni.

Keskustelu