Laura Hautaniemi kuvattuna kotonaan Kuopiossa, jossa hän ehtii nykyään olemaan vain silloin tällöin, koska työt ovat useimmiten pääkaupunkiseudulla. Minna Lyytinen

Henkilöbrändinä Laura Hautaniemi

Laura Hautaniemi miettii tarkkaan, millaista kuvaa hän antaa itsestään julkisuudessa.

Inka Matilainen

Inka Matilainen

Itsensä brändäämisen rooli kasvaa jatkuvasti työnhaussa, ja monelle oma persoona on niin kutsuttu tavaramerkki, jolla tehdään töitä. Siihen tähtää myös kuopiolainen, syksyllä Miss Suomi -kilpailussa 1. perintöprinsessaksi valittu Laura Hautaniemi. Lauralla on kuvapalvelu Instagramissa yli 3 500 seuraajaa ja se on hänen pääasiallinen somekanavansa.

Laura kertoo, että jo Miss Suomi -kisassa kilpailijoita opastettiin oman henkilöbrändin luomisessa. Nyt kilpailun jälkeen Laura tahtoo luoda uraa omana itsenään ja omalla nimellään, ei pelkästään kilpailusaavutuksellaan vaikka se olennaisesti nyt häneen liitetäänkin.

– Haluan olla esimerkkinä terveellisestä elämästä ja positiivisuudesta. Elämän pitää silti olla hauskaa. Ajattelen niin, että kun on peruspilarit kunnossa eli urheilee, syö terveellisesti, on myös lupa heittäytyä. Haluan antaa itsestäni ammattimaisen, mutta myös rennon kuvan.

Oman brändinsä Laura haluaa rakentaa aidoksi ja monipuoliseksi. Hän kertoo, että Instagramin fiidissä näkyvät postaukset hän tekee harkitummin kuin storyssa nähtävät päivitykset. Lauran mukaan nykyään on trendikästä näyttää sosiaalisessa mediassa myös arkisempia asioita omasta elämästä, ei pelkästään glamouria.

– On trendikästä näyttää, kuka olet oikeasti eikä vain markkinoida sitä luotua kuvaa. Toki jokainen kuvan tai videon postaaminen tai postaamatta jättäminen on harkittu päätös. Itse olen pyrkinyt keskitiehen, jossa postaukset ovat harkitumpia, mutta storyssa voi olla rennommin ja vapaammin.

Instagramin fiidi on Lauralle sama asia kuin CV. Siksi hän on tarkka, millaisia kuvia hän siellä julkaisee. Hän kertoo julkaisevansa kuvia lähes päivittäin ja aina kun jotain kivaa tapahtuu. Fiidissä voikin nähdä Lauran niin työkeikoilla kuin ystävien kanssa vaikkapa kahvilla. Laura sanoo, että hän haluaa olla kuvissa huoliteltu ja siisti.

On trendikästä näyttää, kuka olet oikeasti eikä vain markkinoida sitä luotua kuvaa.

– Kauneus, hyvinvointi ja hyvä mieli näkyvät siellä ja koen kyllä edustavani niitä myös ihan arjessa. Kerran sain yksityisviestiä siitä, että pitääkö aina olla kaunis. Vastasin hänelle, että ei tietenkään tarvitse, mutta itse olen valinnut, että haluan näyttää päivityksissä huolitellulta. Haluan sellaisia töitä, joissa arvostetaan samoja asioita.

Kauniit kuvat inspiroivat Lauraa itseään ja siksi hän pyrkii myös jakamaan sellaisia somessa. Uralla tähtäin on tv-alalla ja sitä kohti Laura menee pienin mutta määrätietoisin askelin.

– Haluan valita tarkasti millaisia yhteistyökuvioita teen ja esimerkiksi, millaisia tuotteita ja palveluja markkinoin. Ja tietenkin toivon, että päivitykset ja nyt tekemäni työt poikisivat lisää töitä.

Itsensä brändääminen herättää tunteita niin puolesta kuin vastaan. Kysyimme Duunitorin sisältöpäällikkö Meri-Tuuli Talsilta, miksi näin on.

– Itseään brändäämällä henkilö voi olla paljonkin eri kanavissa esillä, ja toki tämä voi joitakin ärsyttää. Toisille työ on vain työ, eikä sitä tarvitse höystää enempää henkilöbrändäyksellä. Se on ehkä monelle myös asia, joka kolkuttaa takaraivossa niin, että sitä kyllä pitäisi tehdä, mutta sitten se unohtuu tai ei mahdu päiväohjelmaan.

Talsi sanoo, että hyvin toteutetun henkilöbrändäyksen avulla voi saada esimerkiksi työtarjouksia tai muita mahdollisuuksia, joita ei muuten välttämättä olisi saanut.

– Kun brändäät itsesi tiettyihin asioihin liittyen, osaamisesi tulee mieleen, kun näihin tarvitaan tekijöitä. Itsensä brändääminen auttaa myös aktiivisessa työnhaussa, sillä työnantaja saattaa tuntea sinut jo valmiiksi.

Hän kuitenkin muistuttaa, että henkilöbrändäys ei välttämättä tunnu jokaisesta luontevalta, ja kaikkien ei ole sitä tarve tehdä.

Henkilöbrändäys

Kysy itseltäsi

Kun esittelet itsesi tai ajatuksiasi jollakin julkisella kanavalla, luot itsellesi brändiä. Brändisi voi muodostua esimerkiksi sosiaalisen median profiiliesi, nettisivujesi tai blogisi ympärille.

Ennen kuin aloitat, selvitä itsellesi, millaisen kuvan haluat muille antaa:

1. Millaista on nykyinen työsi?

2. Missä asioissa koet olevasi erityisen hyvä?

3. Mitkä seikat saavat sinut erottumaan muista?

4. Entä mitä todella haluat uraltasi?

Vastauksesi luovat perustan sille, mitä haluat viestiä kollegoillesi, esihenkilöillesi ja esimerkiksi potentiaalisille työnantajille eli henkilöbrändisi.

Hyvä henkilöbrändi ottaa huomioon ihmisen aitona kokonaisuutena, eikä se ole vain kiillotettu työmaailmaan tarkoitettu osa itsestä.

Hyvä henkilöbrändi on niitä asioita, millaisena itse haluaa näyttäytyä. Sellainen, että henkilön kanssa tekee mieli tehdä yhteistyötä ja suositella muille.

Lähde: Duunitori / Meri-Tuuli Talsi

Keskustelu

Etusivulla nyt