Myös kokeneet esiintyjät jännittävät - Kuopion kaupunginteatterin näyttelijät kertovat vinkkinsä esiintymisjännityksen hallintaan

Kuopion kaupunginteatterin näyttelijät avasivat Viikkosavolle kokemuksiaan esiintymisjännityksestä.

Mikko Rantaniva kokee esiintymisjännityksen positiivisena asiana. Minna Lyytinen

Minna Lyytinen

Esiintymisjännitys on monelle tuttua, oli sitten kyse koulun äidinkielen esitelmästä tai esiintymisestä lavalla sadoille teatterin ystäville. Kuopion kaupunginteatterin näyttelijät ja esiintymisen ammattilaiset Mikko Rantaniva, Sari Harju, Atte Antikainen ja Karri Lämpsä avasivat Viikosavolle kokemuksiaan esiintymisjännityksestä sekä vinkkejä, kuinka sitä voi helpottaa.

Haastattelun yhteydessä näyttelijät kuuntelivat innolla myös kollegoidensa vastauksia, sillä tällaisista asioista he kuulemma harvemmin keskenään keskustelevat. Näyttelijät ovat huomanneet toistensa tavat ennen esitystä, mutta niiden merkityksestä harvemmin puhutaan. Toiset esimerkiksi vitsailevat ja pelleilevät keskenään, toiset asettuvat rauhoittumaan hiljaisuuteen.

Yksi työryhmän näyttelijöistä kertoi sykkeen nousevan ennen yleisölle esitettävää näytöstä kahdellakymmenellä pykälällä, vaikka fyysisesti olossa tuo ei tunnu. Havainnon hän teki satunnaisten verenpainemittausten yhteydessä ja hämmästyi itsekin. Toinen muisteli olleensa osana työryhmää, jossa kaksi näyttelijää oksensi jännityksen vuoksi ennen jokaista näytöstä. Alta voit lukea näyttelijöiden kommentteja tarkemmin.

Mikko Rantaniva:

“Olen kokenut esiintymisjännitystä ja koen sitä edelleenkin. Koen sen kuitenkin positiivisena asiana, keho vireytyy hyvin pienestä jännityksestä. Mitä isompi rooli, sitä isompi jännityskin on. Jännitys on kuitenkin aina hallinnassa ja helpottaa heti, kun astun lavalle.

Olen kokenut esiintymisjännitystä ja koen sitä edelleenkin.

Rutiinit auttavat minua keskittymään ja se helpottaa jännitystä. Suljen käsillä korvat ja hengitän syvään - oman hengityksen tunteminen auttaa keskittymään nopeasti.”

Atte Antikainen helpottaa jännitystä pitämällä itsensä liikkeessä ja purkamalla ylimääräistä energiaa. Minna Lyytinen

Atte Antikainen:

“Jännitys tuntuu jännänä kohottuneena olotilana, jota en nuorempana tajunnut edes jännitykseksi. Se on tavallaan odottava tunne. Itse pyrinkin jännitykseen ennen esityksiä, se luo keskittymistä. Jos en jännitä, koen etten silloin saa itsestäni kaikkea irti.

Jännitystä helpottaa kun pidän itseni liikkeessä ja annan ylimääräisen energian purskahdella ulos. Energia on hyvästä ja liikkuminen saa kropan pysymään lämpimänä ennen esitystä. Minulla ei ole mitään tiettyä kikkaa jännityksen helpottamiseen, kuten jotkut laittavat vaikka aina vasemman kengän ensin jalkaan. Rutiinit muodostuvat aina proggiskohtaisesti, esimerkiksi nyt syksyllä olen asentanut pukuhuoneeseen pienen koripallokorin johon voin heitellä palloa samalla, kun kertaan vuorosanoja.”

Sari Harju vetäytyy ja keskittyy tulevaan suoritukseen ennen esitystä. Minna Lyytinen

Sari Harju:

“Näyttelijän ammatti on sellainen, että aina on jonkinlaista jännitystä. Yleensä se kuitenkin on hyvänlaatuista. Kun tekee harjoituksissa ahkerasti töitä, voi luottaa omaan tekemiseensä lavalla eikä silloin tarvitse jännittää.

Menetelmät jännityksen helpottamiseksi riippuvat näytelmästä, esimerkiksi tanssillisessa esityksessä käyn läpi tanssikuvioita edeltävästi. Ennen esitystä olen ennemmin vetäytyvä ja keskityn tulevaan suoritukseen. Keho on lämmiteltävä ja teksti vielä käytävä läpi rytmisesti. Vinkkinä siis antaisin tuon keskittymisen tulevaan suoritukseen.”

Karri Lämpsä vertaa itseään usein edellisiin näytöksiin ja niiden suorituksiin. Minna Lyytinen

Karri Lämpsä:

“Kyllä olen kokenut esiintymisjännitystä, samankaltaista kuin ennen urheilusuorituksia on. Usein vertaan itseäni edellisiin näytöksiini, että pystyykö tällä kerralla samaan suoritukseen. Vuosien varrella olen kuitenkin oppinut, ettei tarvitse jännittää ja jännitys tuntuukin lähinnä positiivisena energiatason nousuna ennen esitystä. Näyttelyurani alkuaikoina jännitin paljonkin ja silloin minua helpotti fyysinen tekeminen kuten juokseminen, joka sai kehossa olevan jännityksen purkautumaan.”

Keskustelu