Soili Porokka, Tiina Naumanen ja Johanna Väätäinen kertovat, mitkä asiat ovat tuoneet heille voimaa korona-aikana.

Kolme naista kertoo: Näistä asioista olen saanut voimaa korona-aikana

Viikkosavo pyysi kolmea kuopiolaisnaista kertomaan, mitkä asiat ovat auttaneet heitä jaksamaan korona-aikana.

Aija Pirinen

Aija Pirinen

Tähän aikaan vuodesta Original Sokos Hotel Puijonsarven johtaja Johanna Väätäinen on tavallisesti ollut lähdössä vuosittaiselle Teneriffan reissulleen. Tänä vuonna reissu jää koronan vuoksi tekemättä.

Viime vuoden puolella myös kuntosalilla käyntiin tuli lähes puolen vuoden tauko. Johanna on kiitollinen siitä, että hänen työnsä vaatii fyysisen läsnäolon.

– Sen ansiosta kotona seinät eivät ole koronaeristyksestä huolimatta kaatuneet päälle.

Johanna sanoo, että korona-aikana hän on saanut voimaa urheilusta, ulkona liikkumisesta, yhdessäolosta perheen kanssa ja hömppäsarjojen katselusta.

Myös lisääntyvä valo ja keväisesti paistava aurinko nostavat mielialaa.

– Ehkä tästä talvestakin on selvitty, vaikka syksyllä tuntui haastavalta mennä kohti pimeyttä koronakurjimuksen keskellä.

Ei aina tarvitse olla niin reipas.

Tiina Naumanen

Savon Sanomien toimittaja Soili Porokka kertoo alkaneensa opetella henkistä hyvinvointia edistäviä käytäntöjä täytettyään 40. Siitä lähtien hän on painottanut arjessaan muun muassa unen merkitystä. Nykyisin hän alkaa rauhoittua unipuuhiin jo kahdeksan aikaan illalla tekemällä iltapuhteita ja kuuntelemalla rentoutusta tai äänikirjaa. Yhdeksältä hän on usein jo sängyssä ja kymmeneltä unessa.

Soili kokee, että etätyö on vaikuttanut hänen arkeensa positiivisesti. Nyt hän pystyy näkemään lapsiaan myös päiväaikaan ja hakemaan toisen lapsen joustavammin kotiin päiväkodista.

– Kun näen riittävästi lapsiani, olen onnellisempi.

Työpäiviä hän pyrkii tauottamaan.

– Teen intensiivistä työtä, ja sitä on pakko jaksottaa osiin. Ei ole ollenkaan laiskuutta pitää paussia, koska liian tiukka tekeminen ei ole loppujen lopuksi tuloksekasta.

Omaa jaksamistaan hän ylläpitää liikkumalla ja tekemällä erilaisia rentoutus- ja palautusharjoituksia. Välillä hän makaa piikkimaton päällä, minkä hän kokee myös rentouttavana. Hän korostaa myös armollisuuden merkitystä osana hyvinvointia.

– Olen aina ollut melko vaativa itseäni kohtaan, ja olen soimannut itseäni virheistä. Opettelen olemaan itselleni myötätuntoisempi ja koetan käyttää vähemmän sanaa ”tsemppi ” ja enemmän sanaa ”armo”.

Liikunta on ollut korona-aikana Tiina Naumaselle tärkeä voimaa antava asia. Viestintäkoulutus Draivin yrittäjänä toimiva Tiina on viime aikoina luistelut, hiihtänyt, laskenut lapsen kanssa pulkkamäkeä ja harrastanut pilatesta ja Barrea livestriimien välityksellä. Voimaa hän on saanut myös rakkaasta harrastuksestaan ratsastuksesta.

– Ratsastus on ollut minulle eniten stressiä poistava harrastus, Tiina sanoo.

Aktiivinen nainen harrastaa liikunnan lisäksi myös kulttuuria. Korona-aikana hän on myös lukenut paljon ja treenannut laulamista. Hyvää mieltä ovat tuoneet myös erilaisten sarjojen seuraaminen Yle Areenasta ja Netflixistä.

– Meillä on myös tietyt ystäväperheet, joilla on samanikäisiä lapsia, joiden kanssa olemme puuhailleet yhdessä.

Tiinan perhe on korona-aikana myös tilannut eri ravintoloista ruokaa kotiin varsinkin viikonloppuisin.

– Silloin kun on iskenyt lamaannus, esimerkiksi joidenkin töiden peruuntuessa, niin olen antanut itseni hetkeksi lamaantua ja ollut armollinen itseäni kohtaan. Ei aina tarvitse olla niin reipas.

korona-aika

Huolehti jaksamisestasi

Älä jää yksin. Keskustele toisten kanssa.

Rauhoita mieltäsi eri tavoin, esimerkiksi musiikilla, ulkoilulla ja rentoutumisharjoituksilla.

Hyväksi omat hankalat tunteet ja epävarmuus.

Noudata säännöllisiä arkirutiineja.

Pohdi ja suunnittele myös uusia rutiineja.

Ulkoile ja liiku.

Ennakoi altistavia mielenterveyden riskitekijöitä.

Vältä päihteitä.

Ota säännöllisesti etäisyyttä uutisvirtaan.

Annostele varsinkin somen käyttöä.

Noudata viranomaisten ohjeita ja toimi niiden mukaan.

Suhtaudu myötätuntoisesti sairastuneisiin tai virukselle altistuneisiin.

Lähde. mieli.fi

Etusivulla nyt