Naisellisuudesta ei voi tinkiä bikini fitneksessä - Roosa Räsänen: "Harjoittelen poseerausta salitreenin jälkeen peilin edessä 12 sentin korkokengissä"

Entisen huippuhiihtäjän Jari Räsäsen tytär Roosa vaihtoi hiihdon bikini fitnessiin.

Roosa Räsäsellä on meneillään 20 viikon dieetti, koska seuraavat bikini fitneksen kisat ovat 13.6. Kuva: Ismo Vornanen
Ismo Vornanen

Ismo Vornanen

Maaninkalainen entinen huippuhiihtäjä Jari Räsänen voitti urallaan neljä MM- ja kaksi olympiamitalia viestissä. Hänen tyttärensä Roosa Räsänen (26) hiihti kilpaa yläasteen 9. luokalle asti. Roosasta ei tullut isänsä kaltaista hiihtäjää. Kuntosaliharjoittelun innoittamana hän loikkasi hiihdosta bikini fitnessin esteettiseen maailmaan.

Isä-Räsänen tukee tytärtään yhtä paljon kropan muokkauslajissa kuin lylyn lykkimisessäkin. Hiihtoharjoittelu opetti Roosalle, että urheilijan kurinalaiset rutiinit tuovat iloa ja kilvoittelu elämäntapana on palkitsevaa. Mielen hallintaa vaativat kovien treenien lisäksi ankarat dieetit.

Ruokavalio koostuu tavallisista ruoka-aineista kuten banaaneista, valkeasta lihasta, riisistä ja pastasta. Ruokamäärät poikkeavat tavallisen tallaajan ähkyaterioista, mutta lihasten kasvuun pitää kuitenkin saada ruuasta riittävästi rakennus- ja polttoainetta. Roosa suosii oliiviöljyä, avokadon ja pähkinöiden laadukkaita rasvoja. Lautasta pitää koristaa vihannesten värikirjo.

– Aluksi isäni vierasti lajissani jokaisen suupalan mittaamista grammojen tarkkuudella. Nyt hän ymmärtää, että tarkka ravitsemus kuuluu fitnessiin. Seuraava kisa on 13.6. ja se edellyttää 20 viikon dieettiä. Dieetissä jokainen suupala mitataan vaa`alla. Lihasten kehittämiskaudella pärjää tavallisella terveellisellä ruualla, linjaa Räsänen.

Roosa ei stressaa aikataulutetusta arjestaan, pikemminkin ohjelmointi antaa energiaa koko päiväksi. Häntä kiinnostaa kauneus- ja hyvinvointialat jo ammatinsakin puolesta. Onhan hän päivisin parturi-kampaajana Niiralassa.

Aamuvirkku nousee Toivalan kotinsa sängystä kello 5 ja hän kiiruhtaa saman tien salille. Aamuharjoitus kestää noin puolitoista tuntia. Iltapuolella on sitten kävelylenkkejä, joilla varmistetaan, että riittävä kulutus pitää kropan tikissä. Hänen tavoitteellinen fitness-urheilu on kestänyt kolme vuotta ja kisoihin tähtäävä valmennus vuoden. Roosaa valmentaa kansainvälisissä kisoissa meritoitunut SM-mestari kuopiolainen Miia Nyyssönen.

Harjoittelen poseerausta salitreenin jälkeen peilin edessä 12 sentin korkokengissä.

Roosa Räsänen

Ulkoisen kauneuden lisäksi Roosa pitää tärkeänä, että sisäinen aitous näkyy sekä kilpailutilanteissa että kaikissa ihmisten kohtaamisissa. Viikkosavon kuvauksissa Roosa oli harvinainen kohde. Hän tuntui suhtautuvan kotoisasti ja nauttien kuvaamisesta toisin kuin valtaosa ihmisistä.

– Kilpalavoilla poseerauksissa pitäisi heijastua itsevarmuus ja kilpailijasta tulisi näkyä, että hän nauttii esiintymisestään. Harjoittelen poseerausta salitreenin jälkeen peilin edessä 12 sentin korkokengissä. Ravintolassa käyn joskus syömässä ja voin ottaa lasillisen punaviiniä, mutta en kaipaa mitään baari-iltoja.

Bikini fitness -kisan kulisseihin kuuluvat glamour, värit ja valot. Barbimaiset naiset meikataan ja öljytään ruskeiksi. Ennen lavalle nousua he pumppaavat takahuoneissa lihaksensa näyttäviksi lämmittelypainoilla. Lihaksia pitää olla reisissä, olkapäissä ja pakaroissa. Lantion on oltava lankamaisen ohut.

– Kisoissa pärjätäkseen pitää kaivaa esille flow-tila ja hymyilemällä säteillä ulospäin hyvää oloa. Kehon mittasuhteiden pitää olla harmoniassa ja naisellisuudesta ei voi tinkiä. Kropassa haetaan X-mallia ja sopusuhtaisuutta, mutta ei liian massiivisia lihaksia.

Roosalla on kyky taikoa säteilevä jenkkityylinen fitness-minä erotuksena palveluhenkisestä parturi-kampaajan arkiminästä.

– Tästä harrastuksesta ei pidä ottaa ulkonäköpaineita. Kauneus ja harmonia on ensisijaisesti ihmisen sisäinen tila.

Kommentoi