Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Grilliin voi laittaa myös terveellisiä kesäherkkuja - Nappaa tästä reseptit juhannuksen ruokapöytään

Grillissä valmistuvat näppärästi niin erilaiset kasvisruoat kuin kesän herkullisimmat jälkiruoatkin.

Grillaaminen ja grillattujen ruokien syöminen onkin parhaimmillaan mukavaa yhdessäoloa ulkona perheen ja ystävien kanssa. Tärkeää on myös suunnitella millaisia ruokia haluaa grillata, sillä myös grillatut herkut voivat olla terveellisiä. Usein ensimmäisenä mielikuvana grilliherkuista puhuttaessa mieleen nousevat grillissä tirisevät makkarat ja kenties erilaiset lihat. Grillissä valmistuvat kuitenkin näppärästi myös erilaiset kasvisruoat, sekä myös kesän herkullisimmat jälkiruoat.

Erilaiset öljypohjaiset marinadit toimivat pehmeää, hyvää rasvaa sisältävänä kasviksien, kalan ja lihan maustajana. Öljyyn makua antamaan voi lisätä esimerkiksi hunajaa, valkosipulia, sitrushedelmiä, pippureita, tuoreita yrttejä ja kohtuudella suolaa. Öljynä voi käyttää perinteistä rypsiöljyä, josta hyvä vaihtoehto on kylmäpuristettu luomurypsiöljy. Myös oliiviöljy tai esimerkiksi hyvää paahteista makua antava seesaminsiemenöljy ovat hyviä valintoja. Hunajankin voit valita lähellä tuotettuna, sillä hunajan tuottajia löytyy maakunnastamme useita.

Kesään ja lomaan kuuluu toki myös herkuttelu, mutta pysyäkseseen hyvässä vireessä ja kesän menoissa mukana, kannattaa kesälläkin muistaa säännöllinen ateriarytmi ja kasviksien, marjojen ja hedelmien riittävä saanti, joka on vähintään puoli kiloa päivässä.

Voit koostaa terveellisen aterian lautasmallin mukaisesti, jolloin puolet lautasesta on salaattia ja kypsennettyjä kasviksia ja yksi neljäsosa hiilihydraattipitoista lisäkettä, kuten perunaa tai pastaa. Lopun neljäsosan lautasesta voit täyttää broilerilla, kalalla, lihalla tai kasvisruokailijana kasvisproteiinin lähteellä. Viljatuotteet on hyvä valita täysjyväisinä, runsaskuituisina ja vähän suolaa sisältävinä.

Vesi on kesällä paras janojuoma. Myös erilaisia kivennäisvesiä löytyy kaupoista iso valikoima, joista kannattaa valita sokerittomat vaihtoehdot. Ellet juo maitoa, kannattaa kalsiumin saanti varmistaa syömällä muita maitotuotteita.

Osan ruoista voi myös valmistaa kotikeittiössä valmiiksi ja pakata mukaan otettavaksi esimerkiksi kannelliseen lasipurkkiin. Itse tehdyt herkut ovat usein parasta, mutta joskus voi ottaa vähän rennommin ja helpottaa aterian valmistusta ostamalla valmiita salaattisekoituksia, joita löytyy useita erilaisia vaihtoehtoja. Tällaiset salaatit ovat yleensä käyttövalmiita. Myös erilaiset smoothiet ovat herkullisia ja oikeita vitamiinipommeja ja toimivat niin alkupalana, välipalana kuin jälkiruokanakin.

Kirjoittaja on koulutukseltaan kokki, sekä kotitalous-ja käsityönopettaja.

”Pysyäkseen vireessä ja kesän menoissa mukana, kannattaa kesälläkin muistaa säännöllinen ateriarytmi ja kasviksien, marjojen ja hedelmien saanti, joka on vähintään puoli kiloa päivässä.