Berliinin hillomunkit maksavat 90 miljoonaa euroa

KuPS on tehnyt Kuopiota tunnetuksi 11 maassa vuodesta 2018 lähtien.

Markkinoidaanko Kuopiota maalaiskaupunkina vai kansainvälisenä tapahtumakeskuksena? Tuire Punkki
Ismo Vornanen

Ismo Vornanen

Kommentti

Neljässä vuodessa KuPS on pelannut euroliigoissa 11 maassa. KuPS ja Kuopio on saanut enemmän kansainvälistä medianäkyvyyttä kuin mikään muu ilmiö Kuopiossa. Seuran naisetkin esiintynevät ensi vuonna Euroopan estradeilla. Europäänahkojen ansiosta HJK ja KuPS näyttävät perävaloja muille Veikkausliigan seuroille. Isojen talousalueiden Ilves ja FC Oulu kasvavat myös suuriksi, kunhan ne saavat stadioninsa valmiiksi. Tasainen jalkapallokommunismi ei ole katsojan etu, kuten asian muotoili Mikko Pajala Hesarissa 14.8.

Eurokiimasta huolimatta eräs sisäpiirin mies tokaisi: ”Menisikö KuPS kuukaudessa konkurssiin, jos Ari Lahti joutuisi hirvikolariin.” Triumfi on maksettu Lahden kukkarosta. KuPS omavaraisuusaseella ei voi kehuskella. Nykyolosuhteissa on hankala edistää tuottoja. KuPS pelaa kotipelinä Bundesliigan Union Berliiniä vastaan häpeällisesti 400 kilometrin päässä Helsingissä. Ilta-Sanomat otsikoi 6.8: ”Yksi asia Kuopiossa kalvaa. Hoitakaa nyt herran jestas se stadion kuntoon.”

Tampere kopioi venkoilevien savolaisten nenän edestä 8000 katsojan stadionmallin ja integroi Tammelan jalkapallopyhätön kerrostalorakentamiseen. Tampereen kaupunki möi rakennusoikeutta ja saa stadioninsa puoleen hintaan. Kuopion kaupungille Lahden vastaava idea ei kelvannut.

Berliinin peli huomataan Euroopan tasolla. Markkinoidaanko Kuopiota maalaiskaupunkina vai kansainvälisenä tapahtumakeskuksena? Haluaako Kuopio oikeasti näkyä eurooppalaisissa medioissa? Kuopiolla olisi eväät nousta Itä-Suomen jalkapallokeskukseksi. Pankaa nyt herran jestas edes siihen kilpailutukseen vauhtia.

KuPSillakin on etsikkoaika modernisoida yritys: Onko markkinointi- ja myynti ammattimaista? Pitäisikö toimiston työkuvia tarkistaa? Mitä keinoja on nostaa yleisömääriä ja kasvattaa tapahtumatuottoja? Miten voisi kirkastaa seuran brändiä, kun tuote on tulikuuma. Tuottaako juniorikone tarpeeksi kasvatteja liigatasolle?

Pankaa nyt herran jestas edes siihen kilpailutukseen vauhtia.

Voitto Astanasta on KuPSin historian suurin uroteko yksittäisessä pelissä. Astana on kaatanut kotonaan eurooppalaisia suurseuroja. Sen pelaajien markkina-arvo on 14 miljoonaa euroa. KuPSin poikien hintalappu hipoo 6 miljoonassa. HJK:lle varmistui lohkovaihe ja 3­–4 miljoonan tuotot. Mestarina klubi pääsi tavoitteeseen helpommin kuin KuPS, koska Neftchi Baku on kevyt jengi verrattuna Bakua suurempiin Astanaan ja Vorsklaan. Torstaina vastassa on vielä Bundesliigan goljatti.

Jos KuPS venyisi mestaruuteen tänä syksynä, klubilla olisi tasavahva kilpailija. HJK voittaessaan kultaa toistamiseen, se ostaa Suomesta, kenet haluaa ja muille jää jämäpalat.

Torstaina olympiastadionilla esiintyvät Berliinin hillomunkit, jotka maksavat katukaupassa yhteensä 90 miljoonaa euroa. Esimerkiksi keskuspuolustaja Marvin Friedrich hinnoitellaan Transfermarktin sivustoilla 10 miljoonan mieheksi. Summa on lähes kaksi kertaa enemmän kuin KuPSin 25 pelaajan könttäsumma.

Berliinin muuri ei ehkä romahda, mutta toisaalta HJK saattaa väsähtää lohkopeleissään ja KuPS saa tilaisuuden taistella Veikkausliigan kuninkuudesta. Torstaiksi kannattaa kammeta 40 000 ihmistä vetävälle olympiastadionille. Stadikka on koronaturvallinen, mutta heimoveljiä ei kannata halailla edes ohrapirtelön inspiroimana.

Kommentoi