”Jos syö 80 prosenttisesti oikein, voi 20 pinnaa hupsutella”

Terveellisen ruokavalion kulmakivi on lautasmalli.

Smoothieista on tullut suosittuja, ja ne ovatkin Eija Rahkosen mukaan mainio aamupala. – Smoothien ravintoarvoa kannattaa kuitenkin miettiä ja laittaa siihen muutakin kuin vain banaania ja rahkaa. Itse vannon kasvisten nimeen. Myös marjat ovat hyviä. Muutoinkin mitä värikkäämmin syö, sen parempi. Mia Lagström

Mia Lagström

Syömisten suhteen kesälomalla moni saattaa repsahtaa. Herkut maistuvat tavanomaista enemmän, joten ei ihme että vyötärölle kertyy kesäaikaan ylimääräistä.

– Kesällä tulee syötyä epäsäännöllisesti, ja lomamatkojen seisovissa pöydissä tulee helposti unohdettua lautasmalli, diplomi ravintoterapeutti Eija Rahkonen sanoo, mutta lohduttaa heti perään, että välillä on ok repsahtaa.

Ruoka-asioissa ei saisi olla koskaan liian tiukka ja ehdoton. Ensimmäisenä Rahkonen unohtaisi kaikki tiukat dieetit.

– Liian kireälle vedetty ruokavalio aiheuttaa stressiä, mikä puolestaan heikentää ruoansulatusta. Liian tiukassa ruokavaliossa on myös vaikea pysyä. Sen minkä itseltään kieltää, sitä tekee mieli.

Ruoan kanssa kannattaakin ottaa järki käteen.

– Jos syö 80 prosenttisesti oikein, voi 20 pinnaa hupsutella. Jos tekee mieli kahvipullaa, ottaa sen. Mutta jos syö pullaa joka päivä, olisi syytä ehkä miettiä, mitä voisi ottaa tilalle.

Liian kireälle vedetty ruokavalio aiheuttaa stressiä.

Oleellisinta on lautasmalli, eli puolet ruoka-annoksesta tulisi olla kasviksia ja vihanneksia, yksi neljäsosa proteiinia, kuten kanaa ja kalaa, ja neljäsosa hiilihydraattipitoista perunaa, riisiä tai pastaa.

– Jos haluaa kaventaa vyötäröä, jättää perunat, pastat ja riisit pois. Ne ovat muutoinkin ravitsemuksellisesti aika köyhiä. Mikäli niitä kuitenkin kaipaa, saa niitä syödä.

Jos ruokia arvottaa, ovat Rahkosen mukaan kasvikset, juurekset ja marjat tärkeimmät. Toisena tulevat proteiinit ja öljyt.

– Jokaisella aterialla pitäisi olla jotain proteiinipitoista ja hyviä rasvoja. Sydän rakastaa oliiviöljyä. Proteiini ylläpitää kylläisyyden tunnetta. Niin ihana asia kuin kaurapuuro onkin, on parin tunnin päästä nälkä, jos syö aamiaisella pelkkää puuroa.

Jos oma ruokavalio on vähän sitä sun tätä, suosittelee Rahkonen aloittamaan muutoksen pikkuhiljaa lisäämällä vähitellen kasviksia päivän jokaiselle aterialle.

– Laittaa vaikka aamupalaleivän päälle salaattia tai tomaattiviipaleen. Ja nykyisin saa valtavan kivoja ohjeita kasvisten grillaamiseen.

Pikkuhiljaa muutoksesta tulee pysyvä tapa. Oikean ruoan lisäksi Rahkonen muistuttaa hyvistä yöunista, riittävästä liikunnasta ja sosiaalisesti hyvästä elämästä.

– Liikunnasta ei saisi tehdä pakkoa. Jokaiselle löytyy varmasti laji, joka tuntuu kivalta. Parasta on kun laittaa tennarit jalkaan ja lähtee kävelylle. Vaikka alkuun ei haluaisi lähteä, lupaan, että viiden minuutin kävelyn jälkeen mieli on toinen.

Ruoka

Eija Rahkosen vinkit terveelliseen syömiseen

Terveellinen ruokavalio lähtee lautasmallista. Tärkein asia lautasella ovat kasvikset, juurekset ja marjat. Toiseksi tärkein ovat proteiininlähteet ja hyvät rasvat. Sydän rakastaa oliiviöljyä. Lisäravinteita maltilla. Omatoimista lisäravinteiden runsasta käyttöä ei suositella. Jos askarruttaa, saako riittävästi ravinteita, voi kääntyä ravintoterapeutin puoleen. Päivän kaloreiden tulisi täyttyä enimmäkseen iltapäivään mennessä. Suo itsellesi myös herkutteluhetkiä.

Kommentoi