Neljä päivää ja kolme yötä Lapin tuntureilla vaeltanut Jaana: "Nousua ja laskua tuli lähes 10 kertaa Puijonmäen verran päivässä rinkka selässä, joten kipua ja ketustusta pitää kestää"

Kuopiolainen Jaana Vaahterikko lähti 60-vuotispäivänsä kunniaksi vaeltamaan Lappiin ensimmäistä kertaa elämässään. Matkalta jäi monta oppia seuraavaa kertaa varten.

Jaana Vaahterikko toteutti pitkäaikaisen unelmansa reppureissusta Lapin tunturiin. ”Suomessa on niin paljon hienoja paikkoja. Ei tarvitse lähteä Samarian rotkoon vaeltamaan.” Ulla Tolvanen

Sanna-Liisa Kiiskinen

Kuopiolainen Jaana Vaahterikko oli haaveillut jo vuosia erävaelluksesta Lappiin. Tänä vuonna toteutumista vauhditti osaltaan lähestyvä 60-vuotispäivä, niinpä hän palkitsi itsensä vaelluslahjalla. Reissu toteutettiin yhdessä työkaverin kanssa elokuussa, mutta valmistelut alkoivat jo keväällä. Jaana on tehnyt aiemmin päivävaelluksia, mutta muutaman yön yli kestävä reissu vaatii erilaisen etukäteismiettimisen. Majoituksen osalta hän huomasi puolen vuoden ennakointiajan olevan liian lyhyt.

– Varaustuvat olivat jo täynnä, koska rajoitukset olivat päällä. Majoitusvaihtoehdoiksi jäi autiotuvat ja teltta, joka oli sitten pakko ottaa kaiken varalta mukaan. Se oli kuitenkin turha, koska mahduimme joka yö autiotupiin nukkumaan rajoituksista huolimatta.

Retkivarusteet, joilla pärjää. Kahvipannu on retkeillyt jo 1960-luvulla. Sanna-Liisa Kiiskinen

Varusteista Jaanalta itseltään löytyi sopiva vaatetus. Tosin vaelluskengät hän osti vasta lähtöä edeltävänä päivänä vastoin kokeneiden neuvoja. Teltan, tyynyn, makuupussin ja -alustan hän lainasi, ruokailuvälineitä löytyi omasta takaa ja mukaan pääsi myös isältä saatu 1960-luvun retkiastiasto.

– Huomasin päivä ennen lähtöä, että omat vaelluskengät eivät olleetkaan vedenpitävät. Niinpä ostin viime tipassa uudet, onnekseni ne olivat erittäin hyvä ostos. Olisin voinut nukkuakin ne jalassa. Pojaltani sain majoitusvehkeet, mutta retkityyny hävisi mystisesti saman tien, samoin varavirtalähde. Tyyny löytyi lopulta ennen lähtöä makuupussin sopukoista, mutta virtalähde on vieläkin hukassa, Jaana nauraa valmistelujaan.

Matkaruoan kuivatus alkoi heinäkuussa: Linssejä, banaaneja ja kikherneitä pyöri kuivurissa yötä päivää, mutta tämän revohkan hän aikoo jättää seuraavan kerran tekemättä. Aamupalatarvikkeina oli kauraryynejä, murukahvia, maitojauhetta, pähkinöitä, näkkileipää ja lasten marjasoseita.

Kannatti ehdottomasti lähteä, nyt olen paljon viisaampi seuraavaa kertaa varten.

– Söimme lopulta kaupasta ostettuja valmiita kuivaruokia, jotka olivat todella maukkaita ja helppoja valmistaa. Suotta kuivattelin omia. Oikeaa kahvimaitoa olisi voinut myös olla mukana, koska kelit olivat viileät ja ruokia pystyi pitämään ulkona terassilla. Vettä tankkasimme kaivoista ja puroista, veden puhdistustabletteja kannattaa varata mukaan. Ja vessapaperia riittävästi, Jaana muistuttaa nauraen.

Retki alkoi Hetasta ja päättyi Pallakselle. Jaanan kuva-arkisto

Retki alkoi Hetasta ja suuntautui Ounasjärven toiselle puolelle venekyydillä. Sieltä reitti kulki Pyhäkeron, Sioskurun, Hannukurun ja Rihmakurun kautta Pallakselle. Päiväpatikoinnille tuli pituutta keskimäärin 15 kilometriä ja koko reissulle reilu 50 kilometriä. Maasto oli vaihtelevaa ja Jaana vinkkaakin nostamaan kuntoaan ennen reissua ja suhtautumaan yllätyksiin avoimin mielin.

– Maasto on välillä helppokulkuista hiekkatietä, välillä kivilohkareikkoa. Nousua ja laskua tuli lähes 10 kertaa Puijonmäen verran päivässä rinkka selässä, joten kipua ja ketustusta pitää kestää. Kannattaa treenatakin rinkan kanssa kulkemista jo etukäteen.

Kokonaisuutena reissusta jäi hyvä fiilis. Seuraava reissu on jo suunnitelmissa ja siihen Jaana varaa enemmän aikaa myös luonnon ja maisemien ihmettelyyn.

– Reitit olivat todella hyvin opastettuja. Jos osaa ruoan itse tehdä ja pystyttää tarvittaessa teltan, niin pärjää kyllä. Tapasimme samanhenkisiä, rentoja reissaajia, näimme hienoja maisemia ja saimme olla ulkoilmassa. Kannatti ehdottomasti lähteä, nyt olen paljon viisaampi seuraavaa kertaa varten.

Reppureissu

Jaanan opit:

Varaa yöpymistupa ajoissa, niin et tarvitse kantaa telttaa.

Retkipatjalla nukkumista kannattaa harjoitella etukäteen.

Yksi vaihtovaatekerta riittää kolmen yön reissulle. Viidet pikkuhousut oli liikaa.

Osta valmiita ruokapusseja kaupasta ja varaa välipalaenergiaa myös mukaan.

Varaa aikaa riittävästi. Purkamiseen, pakkaamiseen ja petin tekoon menee yllättävän paljon aikaa.

Ryhdy tarpeeksi ajoissa treenaamaan. Lihaskuntoa ja buranaa tarvitaan.

Pidä puhelimessa virransäästötila päällä, niin voit välillä soittaa. Joskus kenttä löytyy ulkohuussin rappusilta.

Kommentoi