Milja Markkanen muistuttaa, että hyvä hengitys edistää yleistä hyvinvointia, mutta ei ole ihmeparannus esimerkiksi sairauksiin, joiden kanssa pitää mennä lääkäriin. Inka Matilainen

Nenää pitäisi käyttää muuhunkin kuin herneiden vetämiseen nokkaan - Hengitysvalmentaja: "Jo ihan lapsillakin on uneen saakka vaikuttavia hengitysongelmia, jotka usein johtuvat kiihtyneestä tilasta"

Hengitysvalmentaja Milja Markkasen opit hyvästä hengityksestä ovat pelastaneet jopa avioliittoja.

Inka Matilainen

Inka Matilainen

Kun Milja Markkanen kysyy ihmisiltä, mitä varten nenä on olemassa ei monikaan osaa vastata tai heittää vitsikkäästi, että siihen voi vetää herneen. Harva ajattelee, että hengittämiseenhän se nenä on ihmiselle suotu.

Kyseinen hetki on usein ensimmäisiä ahaa-hetkiä, joita ihmiset saavat hengitysvalmentaja Markkasen kursseilla, joissa hän opastaa ihmisiä paremman hengittämisen pariin.

– Suu on vain äänentuottamista ja syömistä varten. Suuta pitäisi käyttää hengitykseen vain silloin, kun nenä ei riitä. Moni meistä hengittää suun kautta, mikä on keholle kuormitus.

Markkanen kertoo tutkimuksista joiden mukaan 90 prosenttia ihmisistä hengittää väärin. Syitä löytyy niin sairauksista, kehon rakenteellisista vioista, elämäntilanteesta kuin tietämättömyydestäkin.

Urheilijoiden huippusuorituksiin pääsemisen esteenä on usein huono palautuminen, johon hengittäminen liittyy Markkasen mukaan olennaisesti.

– Tutkimuksissa urheilijat ovat kokeneet, että hengityksen ongelmat ovat 80-prosenttisesti esteenä huippusuoritukselle.

”Huomasin, että haukottelin todella paljon jumpassa.

Hengitykseen vaikuttavat monet asiat. Kiihkeä elämänrytmi nostaa myös hengityksen pinnalliseksi ja kiihkeäksi, jolloin hengitys tapahtuu lähinnä apuhengityslihaksilla. Hengitys voi olla kiihkeää ilman fyysistä rasitustakin, esimerkiksi stressin vuoksi. Itsensä voi provosoida kiihtyneeseen tilaan hengityksellä tai kiihdyttää hengityksen mielellä. Vastaavasti hengityksellä taas voi myös rauhoittaa itseä ja helpottaa oloa.

– Esimerkiksi ikävien somekeskustelujen lukeminen ja niistä provosoituminen, kiihdyttää myös hengitystä. Sitten pää ei saa happea, eikä järki enää ihan konkreettisesti kulje, koska vedetään sitä hernettä nenään eikä ilmaa. Mielen vaikutus hengitykseen on valtava ja toisinpäin.

Haukottelu ja huokailu eivät Markkasen mukaan aina ole merkki väsymyksestä, vaan joskus kyse voi olla liikahengityksestä. Hän itse huomasi asian jumpatessaan.

– Huomasin, että haukottelin todella paljon jumpassa. Oikein hävetti, että onpa minulla huono kunto. Mutta se tarkoittikin, että aivoni eivät oikeasti saa happea, koska liikahengitin.

Korona-aikana moni on havahtunut hengittämisen raskauteen maskia käyttäessä. Markkanen sanoo, että siihenkin syy löytyy suun kautta hengittämisestä. Suun kautta hengitettäessä ilman määrä on iso, ja luonnollisesti hengitys vaikeutuu kun eteen laitetaan verho.

– Ja sitten eteen tulee jälleen hyperventilaatiotila, kun ei saakaan happea normaaliin tapaan. Ja tähänkään ei kukaan ehtinyt totutella, vaan piti lähteä ihan kylmiltään käyttämään.

Avainsana parempaan vointiin on nenän kautta hengittäminen. Jatkuva nenän tukkoisuus voi johtua muun muassa siitä, ettei nenää käytä, jolloin limakalvot eivät puhdistu luonnollisesti. Toinen tärkeä asia on volyymi eli ilman määrä. Hengittämisen ei pitäisi olla raskasta etenkään levossa.

– Liian suurella hengitysvolyymilla puhallamme hiilidioksidia ilmaan liian paljon. Optimaalisessa tilanteessa sitä pitäisi jäädä enemmän elimistömme käyttöön. Ei ole tarkoitettu niinkään, että ihminen ottaisi pitkiä aikoja ämpäritolkulla ilmaa keuhkoihin.

Hengityksen pitäisi Markkasen sanoin olla luonnollinen ja helposti tapahtuva asia, joka ei vaatisi erillistä huomiota. Moni on kuitenkin kiinnostunut omasta hengityksestään vasta, kun ongelmia ilmenee ja silloin ratkaisua haetaan usein lääkkeestä tai laitteesta.

– Jo ihan lapsillakin on uneen saakka vaikuttavia hengitysongelmia, jotka usein johtuvat kiihtyneestä tilasta, joka syntyy esimerkiksi liian kiihdyttävistä peleistä ja siitä, ettei osata rauhoittua. Aikuisena olemme taas vieraantuneita omista tuntemuksistamme. Erilaiset laitteet ja tekniikat ovat hyviä apuvälineitä, mutta nekään eivät kaikki sovi kaikille. Kokeilla toki kannattaa, mutta jos jokin ei tunnu pidemmän päälle hyvältä, ei sitä pitäisi tehdä.

Mikä

Liikahengitys

Stressi aiheuttaa hengityksen kiihtymistä ja kiihtynyt hengitys lisää stressiä.

Liikunnan puute vähentää hiilidioksidin tuotantoa. Liian suuri hengitys liikkuessa aiheuttaa hiilidioksidivajeen kautta happivajeen.

Älylaitteet tarjoavat hengitystä kiihdyttävää viihdettä sekä stressiä ympäri vuorokauden.

Epäterveellinen ravinto, ylensyönti ja lisääntyneet suolisto-ongelmat kiihdyttävät hengitystä.

Virheellinen käsitys, että suuri hengitys lisää hapensaantia ja hiilidioksidi on pelkästään haitallista.

Huonot hengitystavat, kuten suuhengitys.

Oireina muun muassa: hengenahdistus, jatkuva haukottelu, kuorsaus, uniapnea, heikko keskittymiskyky ja levottomuus.

Lähde: Hoitava Hengitys

Ei ihmeparannusta, vaan apua päivittäiseen toimintakykyyn

Kuopion kansalaisopistolla alkaa ensi keväänä Markkasen pitämä Hoitava hengitys -kurssi. Kurssilla Markkanen ennen kaikkea jakaa tietoa hengittämisestä sekä muutaman harjoituksen, joilla voi parantaa omaa hengitystään. Hoitavan hengityksen menetelmä pohjautuu ukrainalaissyntyisen lääkärin Konstantin Buteykon (1923–2003) Buteyko-menetelmään.

– Kyse ei ole mistään monimutkaisista harjoituksista vaan parista hengitys- ja kielijumpasta. Tarkoituksena on ennen kaikkea herätellä ihmisiä aistimaan oman kehon tuntemuksia, ja sitä miten merkittävä asia hengittäminen on ja miten hyvä hengittäminen edesauttaa päivittäistä toimintakykyä.

Hengitysvalmentaja muistuttaa ja korostaa, etteivät hänen neuvomansa menetelmät ole ihmeparannus sairauteen kuin vaikeaan elämäntilanteeseenkaan. Oikeanlaisella hengityksellä voi kuitenkin parantaa yleistä hyvinvointia, ja onpa Markkasen oppien avulla pelastettu avioliittojakin. Hänellä on myös omakohtaista kokemusta niin uniongelmista kuin uupumisesta, joihin hän saanut apua Hoitava hengitys -menetelmästä.

– Kuorsaaminen on yksi hengittämiseen liittyvä ongelma. Kerran kurssilla oli pariskunta, joka joutui nukkumaan eri huoneissa puolison kuorsaamisen vuoksi. Kurssin jälkeen he pystyivät nukkumaan jälleen samassa sängyssä, kun kuorsaaminen on vähentynyt hengitystä hoitamalla. Menetelmä on halpa keino kokeilla, olisiko siitä apua.

Etusivulla nyt