Kirpputorivaate on nykyään salonkikelpoista – Persoonallinen pukeutuminen, pikamuoti, vintage ja kestävät sekä laadukkaat materiaalit ovat suosittuja

Recovery Second Hand Shopin osakas ja toinen perustaja Aino Korhonen kertoo, että laadukkaista materiaaleista, kuten silkistä tehdyt mekot ovat kysyttyjä kirpputorilla. Päivi Taskinen-Kekki
Päivi Taskinen-Kekki

Päivi Taskinen-Kekki

Merkit, menneet vuosikymmenet, laatu, luonnonmateriaalit ja päivän muoti ovat avainsanoja kirpputoreilla.

– Tänä päivänä kaupaksi menee paljon vintagevaatteita. Merkkitietoisuus ja pinnalla olevat brändit kiinnostavat ja ihmiset ovat tulleet niistä enemmän tietoisiksi, Recovery Second Hand Shopin osakas Lotta Leinonen kertoo.

– Toisaalta taas pitkäikäisyyttä ja laatua arvostetaan ja esimerkiksi villa-, kashmir- sekä pellavavaatteet menevät kaupaksi. Asusteista ja kengistä kiinnostutaan paljon trendien mukaan. Tällä hetkellä esimerkiksi bootsit ja sneakerit ovat suosittuja, hän mainitsee.

Leinosen mukaan ilmastotietoisuus on lisännyt ihmisten innostusta käytettyihin vaatteisiin, ja moni haluaa tukea kierrättämistä.

– Kulutuslähtöinen ostaminen on väistynyt vastuullisen tarvehankinnan tieltä. Second hand -shoppailusta on tullut suosittu trendi, hän sanoo.

Koronan ajanjakso on laittanut ihmiset ajattelemaan omaa kulutuskäyttäytymistään. Katseet ovat myös kiinnittyneet kodin komeroihin, kun kotona on vietetty entistä enemmän aikaa.

Vintageturkishatut voisi olla talven juttu.

– Monella on halu päästä ylimääräisestä eroon. Osakseen tämä on varmasti myös syynä sille, että niin sanottuja kaiken kattavia palveluja hyödynnetään aiempaa enemmän. Myyntitilipalvelumme on suosittua verrattuna normaaliin rekkimyyntiin, Lotta Leinonen valottaa.

Myös sesonkijuhlat näkyvät kirpputorilla.

– Ihmiset etsivät juhla-asuja, ja yhä useammin ovat valmiita etsimään sitä käytettynä. Teemabileet tai naamiaiset eivät meidän liikkeessämme juuri näy, kyselyitä toki tulee, esimerkiksi, että onko juuri tämän väristä vyötä.

Mikä muodissa on nyt in?

– Kausivaatteiden lisäksi kaikki vintage, bootsit ja tietyt merkit. Kotimaista valmistusta arvostetaan yhä enemmän, ja laadukkaisiin materiaaleihin kiinnitetään huomiota, Lotta Leinonen summaa.

– Tällä hetkellä in on persoonallinen pukeutuminen ja löytöjen tekeminen. Sama pätee myös sisustamiseen, vastaa Citypörssin myymäläpäällikkö Julia Sinervirta.

– Asiakkaamme myyvät kauttamme noin 1,5 miljoonan euron edestä tuotteita vuosittain, ja suuri osa tästä on vaatteita. Parhaiten kauppaa tehdään trendikkäillä nuorten aikuisten vaatteilla ja asusteilla, Sinervirta sanoo.

Hänen mukaansa niin sanottua pikamuotia ostetaan ja myydään paljon.

– Toisaalta myös laadukkaat merkkituotteet vaihtavat omistajaa nopeasti. Tiedostavat asiakkaat etsivät kestävistä ja laadukkaista materiaaleista kuten villasta, nahkasta ja pellavasta valmistettuja tuotteita, Sinervirta mainitsee.

– Tällä hetkellä etenkin nuoret ostavat paljon myös vintagevaatteita. Selkeänä trendinä ovat muhkeat vanhat nahkatakit ja 1990-luku. Veikkaan, että vintagetur-kishatut voisi olla tämän talven juttu.

Sinervirran arvion mukaan ilmastotietoisuus ja ympäristöasiat ovat vaikuttaneet etenkin nuorten ostokäyttäytymiseen.

– On ollut ilo huomata että kierrättämisestä ja second handistä on tullut salonkikelpoista ja kiinnostavaa, vastaisku kertakäyttökulttuurille.

Kotoilu ja into kaappien tyhjentämiseen on näkynyt myös Citypörssin toiminnassa.

– Etenkin kehittämämme DROPin-palvelu on ollut suosittu myyntitapa. Asiakas hinnoittelee tuotteet itse haluamallaan hinnalla ja tuo sitten meille myyntiin niin, että myymälä vastaa tuotteiden esillepanosta, myynnistä, hinnan alentamisesta ja pois keräilystä. Tällöin asiakkaan ei halutessaan tarvitse käydä myymälässä kuin tuomassa tuotteitaan henkilökunnallemme silloin kun itselle sopii, Julia Sinervirta kertoo.

– Uusia myyjiä aloittaa myymälässämme joka päivä noin 20–30 kappaletta.

Sesonkijuhlat näkyvät toiminnassa jonkin verran, mutta ei merkittävästi.

– Vappuna ja halloweenin aikaan toki etenkin lasten naamiaisasut löytävät tiensä kassalle nopeasti. Myymme sangen erikoisia tuotteita tasaisesti läpi vuoden, eikä siihen tarvita sesonkia.

Kommentoi