”Kihelmöinti alkaa jo, kun ajattelen esiintymistä” – Entinen huippulentopalloilija ja nykyinen toimitusjohtaja Tatu Säisä kertoo esiintymispeloistaan

Tatu Säisä valmistautuu esiintymiseen kuin urheilusuoritukseen, mikä helpottaa jännittämistä. Säisän kuva-arkisto
Ismo Vornanen

Ismo Vornanen

Kuopiolaiset tuntevat Tatu Säisän (38) entisenä huippulentopalloilijana, tapahtumajärjestäjänä ja nykyisin 3 D Talon toimitusjohtajana. Säisällä on kokemusta jo entisestä elämästä, miten kihelmöivät tunteet vellovat ennen tärkeitä pelejä. Nyt hän on huomannut, että sama sietämätön, ajoittain jopa lamaava jännitys valtaa hänet tärkeissä esiintymis- ja puhetilaisuuksissa.

Toimitusjohtajan työssään Säisä joutuu usein esiintymään. Jo pelkkä esiintymisen ajattelu nostaa sykettä, pelon ja epävarmuuden tunnetta. Tätä monen läheisenkin on vaikea uskoa, koska Tatu tunnetaan rentona ja letkeänä seuramiehenä. Harva esiintyjä kuitenkin puhuu julkisesti jännittämisestä ja myös avoimesti työkavereiden kanssa.

– Nykytyössäni koen, että puhuminen firman puolesta lisää pelkoa epäonnistumisesta. Kyse ei ole tällöin vain omasta onnistumisestani. Entä jos munaan itseni ja erityisesti edustamani firman? Tämä kysymys saattaa pyöriä päässäni ennen esiintymistä, avautuu Säisä.

Syyskuussa Säisällä oli erityisen jännittävä esiintymistilaisuus. Hän edusti firmaansa Seinäjoella Space Pitchissa eli Leijonan sparraustapahtumassa.

Yrityksien piti esitellä toimintaansa valtakunnan huippuosaajille, jotka hiillostivat esiintyjiä tiukoilla kysymysseteillä.

– Esiintyjiä eri start up -yrityksistä oli yhteensä noin 20. En voinut keskittyä muiden kuuntelemiseen. Jännitin vain omaa vuoroani verhon takana. Firmalle se oli hieno tilaisuus, mutta minulle suuri ja pelottava haaste arvovaltaisten ja osaavien leijonien edessä. Pahinta oli oman vuoron odottaminen, jolloin jännitti aivan sietämättömästi.

Jälkeenpäin Säisä oli kertonut työkavereilleen tuskallisesta jännityksestään. Itse esiintyminen sujui hyvin ja 3D Talo sai leijonatuomareilta eniten ääniä.

– Onneksi jännittäminen ei näy kovin selvästi, vaikka itsestäni tuntui pahalle. Seinäjoella kokeilin jopa rauhoittavaa lääkettä, mutta ymmärrän, ettei siihen voi turvautua kuin poikkeustapauksessa.

Seinäjoen tapahtuman jälkeen Säisä alkoi entistä syvällisemmin pohtia, miten jännittämistä voisi helpottaa. Hän katsoi muun muassa videolta, miten huippuesiintyjät toimivat isoilla estradeilla.

– Vertaaminen muihin esiintyjiin vain lisäsi epävarmuutta. Pelkäsin, osaanko lainkaan nauttia esiintymisestä, vaikka toisaalta rakastan esiintymistä. Työkaveritkin antoivat mukavaa palautetta ja tukea. Olin Seinäjoelle niin onnellinen onnistumisestani, että illalla hotellissa taisi tulla tippa linssiin.

Säisä on päätynyt siihen, että pelkojaan ei ole syytä peitellä ja parasta esiintymistä on se, että pystyy olemaan oma itsensä. Mies tunnistaa, että yksi hänen omasta mielestään epäonnistunut esiintyminen ennen pandemiaa sai aikaan henkisen lukon.

Entisenä huippu-urheilija hän alkoi valmistautua esiintymiseen samalla tavalla kuin urheilu-uransa aikana. Ennakkotyö palkitsee myös esiintyjän. Esiintymiseen voi valmistautua miettimällä sopivan pukeutumisen ja varmistamalla, että tekniset välineet kuten mikki toimii hyvin.

– Asiasisällöt pitää opetella hyvin ja siltä varalta, että tulee jokin katkos, pääkohdat kannattaa kirjoittaa puhelimeen. Itsevarmuutta lisää, jos on nukkunut ja syönyt hyvin. Muistan, miten epäonnistuneessa esiintymisessäni verensokerini oli alhaalla, mikä lisäsi painetta.

Jatkossakaan Säisä ei väistele esiintymisiä ja hän on oppinut tänä syksynä, että kertomalla heikkouksistaan voi kasvaa ja tulla vahvemmaksi.

Videoi esitys tai puhu peilille

Ismo Vornanen

Kuopiolainen viestintäkouluttaja Tiina Naumanen muistuttaa, että jännittäminen lisää vireyttä, jolloin esiintyjä pääsee parhaimmalle mahdolliselle tasolleen.

Oman esityksensä videointi on hyödyllinen keino tarkkailla, onko viestintä sellaista mitä sen haluaisi olevan. Jos kameralle puhuminen nostaa liikaa jännityskerrointa, voi esityksensä puhua myös peilille. Tällöin voi tehdä havaintoja, miten oma sanaton viestintä ja katsekontakti toimivat.

– Hengittäminen ja lämmittely kannattaa aina. Vanhan kansan ohje; hengitä syvään, on tässä tapauksessa hyvä neuvo jännityksen vähentämiseen.

Esiintymisjännitys pitää myös hyväksyä ja muistaa, että jännitys tuntuu itsestään paljon suuremmalta kuin miten se ulospäin näkyy.

– Liian kovat tavoitteet tuovat paineita. Täydellisyys on jo terminä jännitystä nostava. On hyödyllistä hakeutua esiintymistilanteisiin ja opetella tunnistamaan oma tapansa jännittää ja mitkä asiat helpottavat jännitystä.

Omana itsenään oleminen on parasta esiintymistä, vaikka siihen sisältyisi jännitystä ja epävarmuuden tuntemuksia.

– Jos esiintyjällä on hyvin negatiivinen kuva itsestään esiintyjänä, on hyvä pohtia, mistä se on tullut ja kannattaako sitä mielikuvaa ruokkia vai yrittää etsiä omasta esiintyjäkuvastaan positiivisia asioita.

Kommentoi