Lautapelit pitävät pintansa joululahjoina – Mobilisaation aikakausi on yllättäen kasvattanut lautapelien suosiota – Joulutilaukset lelukaupassa tehdään jo maaliskuussa

”Mikrofoni, hahmoja ja autoja”, luettelivat Karoliina Suomalainen ja Miika Ruskovaara joulun ajan hankintoja, joita he tekivät lastensa kanssa lelukaupassa isomummon antamilla euroilla. Lelukauppa Partasen kauppias Minna Kunnasluoto esittelee perheelle valikoimia. Päivi Taskinen-Kekki
Päivi Taskinen-Kekki

Päivi Taskinen-Kekki

Lautapelit pitävät edelleen pintansa lelukaupassa joulusesonkina.

– Ihmiset kaipaavat käsin kosketeltavia pelinappuloita ja kortteja sekä mahdollisuutta keskustella toisten ihmisten kanssa ihan livenä ja katsoa toisia silmiin, Lelukauppa Partasen yrittäjä Minna Kunnasluoto kertoo.

– Mobilisaation aikakaudella lautapelien suosio on kasvanut vaikka toisin ennustettiin. Perinteiset lautapelit ovat kestosuosikkeja, mutta niiden rinnalle trendipeleinä ovat nousseet erilaiset pakohuonelautapelit.

Kunnasluodon mukaan koronaepidemian aika on ollut lelukaupalle myynnillisesti ison kasvun aikaa läpi koko alan, kun koteihin on kaivattu tekemistä ja kotoilulle sekä perhe-elämälle on liiennyt entistä enemmän aikaa.

– Epävarmoina aikoina lasten iloista tingitään viimeisenä ja heihin halutaan satsata. Jokainen lelu hankitaan ajatuksella ja on jollekin lapselle nimenomaan se hittijuttu, Kunnasluoto arvioi.

– Viime vuosi oli meilläkin ison harppauksen aikaa myynnillisesti, mutta tämä vuosi on menty maltillisemmin alallamme. Joulusesonki käynnistyi normaalia hitaammin ja myöhempään, mutta on virkistynyt ja normalisoitunut loppua kohti mentäessä. Hidasta käynnistymistä on saatu kurottua umpeen.

Ihmiset kaipaavat käsin kosketeltavia pelinappuloita.

Kunnasluoto on havainnut Kuopion kauppatorille loihditun joulutorin tuoneen vipinää torin lisäksi myös keskustan alueen liikkeisiin.

– Joulutorin avajaispäivä oli meillä kaikkien aikojen vilkkain päivä, hän mainitsee.

Lelumaailmassa uutta on Minna Kunnasluodon mukaan se, että digitaalisen maailman mobiili-, tietokone- ja konsolipeleihin liittyvien tuotteiden kuten figuurihahmojen ja pehmolelujen sekä legojen valikoima ja kysyntä on kasvanut.

– Jos teini-ikäinen isoveli pelaa, niin pikkuveli saattaa olla kiinnostunut näistä hahmoista, Kunnasluoto antaa esimerkin.

Televisio-ohjelmista tutut hahmot ja autot sekä nuket ovat kestosuosikkeja vuodesta toiseen.

Kontti- ja rahtikustannukset ovat nousseet.

– Nyt muotia ovat yllätyspallot, joiden sisältä löytyy nukke yllätysominaisuuksilla, Kunnasluoto valottaa.

Myös legoilla rakentelu ja muovieläimillä, kuten hevosilla ja dinosauruksilla leikkiminen kuuluvat lastenhuoneiden vapaisiin suosikkileikkeihin vuosikymmenestä toiseen.

– Legot ovat vuodesta toiseen kestosuosikkeja, joiden saatavuudessa on ollut tänä vuonna haasteita. Ilmeisesti tuotannon haasteet ovat tähän selityksenä, Kunnasluoto arvelee.

Lelukauppias Minna Kunnasluoto kertoo, että joulun hittituotteeksi ounasteltujen Squishmallows-pehmolelujen saatavuudessa on myös ollut vaikeuksia.

– Keväällä ja kesällä niitä vielä oli, mutta syksyllä tilauksia ei tullut Aasian suunnasta lainkaan. Tuotetta kysytään meiltä joka päivä monta kertaa, hän mainitsee.

– Joulutilaukset lelukaupassa tehdään jo maaliskuussa ja myös mainonta katalogeineen pyörähtää hyvissä ajoin käyntiin.

Aikaisempina vuosina suuret pehmolelut olivat muodissa ja valikoimatkin olivat nykyistä suurempia.

– Kontti- ja rahtikustannukset ovat nousseet tuntuvasti, joten tukkurit ovat siirtyneet pehmoleluissa entistä pienempiin kokoihin, Kunnasluoto toteaa.

Kommentoi