Hyvinvointialueelle supervirka – Vate valmistelee ikäryhmiin perustuvia palvelumalleja – Poliitikkojen on annettava palvelulupaukset riittämättömillä resursseilla

Pohjois-Savon hyvinvointialueen valmistelusta vastaa väliaikainen valmistelutoimielin, Vate. Se koostuu pääosin Pohjois-Savon soten- ja pelastustoimen johtavista viranhaltijoista. Vaten puheenjohtaja on Kuopion apulaiskaupunginjohtaja Jari Saarinen. Vaten valmistelua valvoo maakunta- ja sairaanhoitopiirin hallinnosta koottu poliittinen seurantaryhmä.

Vate valmistelee uutta organisaatiota, strategiaa ja johtamismallia 1. maaliskuuta. jälkeen aloittavan aluevaltuuston päätettäväksi. Esityksiä käsitellään Vatessa tammikuun aikana. Aluevaltuuston ja hallituksen lisäksi hyvinvointialueelle on tulossa ihmisen ikäkausiin perustuva lautakuntarakenne.

– Sote-palveluissa siirrytään isompiin kokonaisuuksiin kuin koskaan aikaisemmin. Palvelut ryhmitellään ikäkausittain esimerkiksi lapsiperhe- ja senioripalveluihin. Asiat saattavat kuitenkin elää ja muuttua poliittisten linjausten perusteella, korostaa Saarinen.

Vaalien jälkeen on odotettavissa ensimmäinen jännitysnäytelmä. Kenestä tulee hyvinvointialueen johtaja. Viran haku käynnistyy keväällä. Sairaanhoitopiirin (shp) johtajan, diplomi-insinööri Jan Tolletin kiihkeä valinta vuosi sitten ennakoi poliittista debattia myös tulevassa hyvinvointialueen johtajan valinnassa.

Tuleva ”supervirka” on yleisjohtajan tehtävä, jossa vaaditaan substanssiosaamista. Kohdistuuko valinta teollisuusjohtajana pätevöityneeseen Jan Tolletiin, Kuopion apulaiskaupunginjohtaja, lääketieteen tohtori Jari Saariseen, johonkin kysiläiseen vai täysin ulkopuoliseen? Super-johtajan valinnassa pätevyyden lisäksi usein vaikuttaa myös henkilön poliittinen tausta eikä valinnassa olisi vara epäonnistua.

Valtuusto päättää myöhemmin muiden kuntien palkkalistoilla olevien sote-viranomaisten uusista virkanimikkeistä, jotka voidaan karkeasti jakaa hallintotason ja palvelua tuottavan tason virkoihin. Aika näyttää, kohdistuuko hallintoportaaseen yt-toimia.

Mitkä ovat lähipalveluja kunnissa?

Kun kyse on paljon kuntia suuremmasta kokonaisuudesta, valtuusto joutunee pohtimaan, palkataanko hallintoon päätoiminen hallituksen puheenjohtaja kuten on tehty Kuopion kaupungissa.

Saarinen arvioi valtiolta tulevaa könttäsumaa riittämättömäksi ilman uusia toimintatapoja. Poliitikot voivat joutua pohtimaan palveluiden tuotantotapoja, palvelujen priorisointia, keskittämistä, liikkuvia ja etäpalveluja.

– Aluevaltuutetut joutuvat päättämään, millaisen palvelulupauksen he kansalaisille antavat. Valtion antamalla budjetilla on tultava toimeen eikä rahaa voi saada lisää samalla tyylillä kesken vuotta kuten kuntien lisätalousarvioissa on ollut tapana. Iso kysymys on, miten erikoisasairaanhoidon ja perusterveydenhuollon rahoituksen suhde ratkaistaan.

Vaten kokouksen 13.joulukuuta pöytäkirjan mukaan hyvinvointialueen talous vaatii sopeuttamistoimenpiteitä. Tuloslaskelmaennusteet osoittavat alijäämää haarukassa 38–74 miljoonaa euroa. Lisäksi tulevat investoinnit edellyttävät vähintään 20 miljoonan euron lisäsopeuttamista.

Vaten pöytäkirjoista käy ilmi, että jo vuonna 2023 poliitikoiden on hyvä varautua kysymykseen, mitkä ovat lähipalveluja kunnissa ja mitkä palvelut tuotetaan keskitetysti seutukunta- tai maakuntatasolla. Puolueiden vaaliohjelmissa puhutaan tavoitteista kuten sote-asemista jokaisessa kuntataajamassa, mutta niissä ei oteta huomioon rahoituksen reunaehtoja.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut