Hyytyneet akut ovat talvisin huoltamoiden päätyöllistäjä – Ongelmat alkavat näkyä viidessätoista pakkasasteessa

Eetu Korhonen kävi maanantaina tankkaamassa autonsa vilakan talvituulen tuivertaessa.

– Ei tänä talvena mitään ihmeempiä ongelmia ole ollut. Pari kertaa on ollut vähän vaikeaa saada autoa käyntiin, ja tietysti on ollut aika liukasta, Korhonen pohtii.

Hänellä ei ole myöskään aikaisempina vuosina ollut talviajossa ongelmaa. Tärkeintä yksittäistä tekijää turvalliseen talviajoon ei Korhosen tarvitse miettiä pitkään.

– Nopeusrajoitusten seuraaminen.

Toissaviikkoiset paukkupakkaset ovat näkyneet huoltoasemilla erityisesti akunvaihtajien määrässä.

– Akku on ihan ylivoimainen ykkönen, yli puolet työsuoritteista ovat pakkasten aikaan niitä, Leväsen Huoltamon omistaja Mika Laituri kertoo.

Pari kertaa on ollut vähän vaikeaa saada autoa käyntiin.

Akun jälkeen autojen suurimmat ongelmakohdat ovat jäätyvät käsijarrut. Laiturin arvion mukaan pakkasen aiheuttamat ongelmat alkavat näkyä, kun lämpötila hiipii miinus viidentoista asteen alapuolelle.

Akun pettäminen ei katso vuodenaikaa, mutta talvella auton virrankulutus on kesäaikaa suurempaa, eikä akku ehdi pakkasilla latautua täyteen varsinkaan lyhytkestoisessa kaupunkiajossa. Tiepalveluasiamies Jyrki Knuutinen kertoo, että kylmät ilmat rouhaisevat helposti puolet akun normaalitehosta, yli 30 asteen pakkaset jopa enemmänkin.

Knuutinen kertoo, että Kuopion seudulla tiepalvelua on tänä talvena tarvittu apuun kerran tai kaksi viikossa. Joulun aika oli poikkeuksellisen rauhallista.

Talvisin yleisimmät ongelmat tiellä ovat tyypillisesti akun hyytyminen sekä kosteuden jäätyminen polttoainetankin sisäpintaan.

– Siinä vaiheessa kun pakkanen on kovimmillaan, ovat akut ja laturit tiukilla. Lauhemmalla säällä vajaalla tankilla kosteus tiivistyy tankin sisäpintaan jääksi, mikä aiheuttaa ongelmia. Vaihtelevalla säällä pääseekin helpoimmalla, jos pystyy pitämään tankin täynnä, Knuutinen ohjeistaa.

Mitä sitten jokaisessa autossa olisi talven tullen hyvä olla?

– Silikoni, jota laitetaan oven tiivisteisiin etteivät ovet jäädy – se on ihan perusasia. Lukkosula ja lukkoöljy, ja talviaikaan sellainen lasinpesuneste joka kestää pakkasta, Laituri luettelee.

Hän muistuttaa, että mikäli käyttää Webastoa tai muuta polttonestelämmitintä, akun kannalta paras on ajaa autolla arviolta yhtä pitkään kuin sitä lämmittää.

– Eli jos lämmität autoa sillä puoli tuntia, niin autoa pitäisi ajaa puoli tuntia, että akku latautuu.

Talviautoilu

Tärkeitä toimenpiteitä ennen ajoa

Talvihuolla auto syksyllä.

Tarkasta matkaan lähtiessä rengaspaineet, kulutuspinta, renkaiden ikä, moottoriöljy, sekä jäähdytys- ja lasinpesunesteen pakkaskestävyys ja määrä.

Testaa tai testauta akun ja latausgeneraattorin kunto ennen pakkasia.

Käytä moottorilämmitintä jo +5 asteen ulkolämpötilassa noin vartin verran. Lämpötilan laskiessa pidennä lämmitysaikaa.

Sähköautossa akku on hyvä ladata täyteen ennen matkaa. Pakkasella akun teho heikkenee ja käyttöaika lyhenee.

Ota lämmintä vaatetta mukaan siltä varalta, että auto hajoaa matkalla.

Autolapio on hyvä lisävaruste.

Lähde: Jyrki Knuutinen, Tiepalvelu

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut