”Uuden auton luovutus kesti kahdesta kymmeneen minuuttia” – Viisikymmentä vuotta autojen parissa työskennellyt Markku Miettinen kertoo, kuinka kenttä on hänen aikanaan mullistunut

Autokauppiaana uransa tehneen Markku Miettisen mukaan kenttä on muuttunut valtavasti sinä aikana, kun hän on ollut alalla. Hän aloitti alalla 1970-luvun alussa ja vuonna 1992 perusti Autoliike Miettisen.

– Aloittaessani uuden auton luovutus kesti kahdesta kymmeneen minuuttia. Nyt se kestää tunnista kahteen. Nykyautoissa on niin paljon ominaisuuksia, joista asiakkaan pitää saada tietoa. 70-luvulla annettiin avaimet käteen ja se oli siinä – harvassa autossa oli radiotakaan, Miettinen muistelee.

Myöskään hintalaput eivät olleet 70-luvulla yleisiä autokaupoilla, vaan yhdellä autolla saattoi olla yhtä monta hintaa kuin myyjääkin.

Miettinen sai lopputilin myyntipäällikön työstään Hankkijalla vuonna 1991 ja päätti toteuttaa pitkään kypsyttelemänsä ajatuksen perustaa oma autoliike. Oma liike tuntui luontevalta jatkolta urapolulla. Autot olivat sekä työkokemuksen että oman kiinnostuksen vuoksi tulleet vuosien saatossa tutuiksi sekä konepellin alta että hinnoittelun puolesta.

– Työvoimatoimistossa virkailija sanoi, että älä hyvä mies perusta autoliikettä, ne menevät kaikki konkurssiin. Minä vastasin, että niin kauan kun Asemakadulla menee autoja niin aina joku ostaa.

70-luvulla annettiin avaimet käteen ja se oli siinä.

Liike on kolmessakymmenessä vuodessa kasvanut muutamasta tarpeen mukaan auttavasta perheenjäsenestä 36 työntekijään. Perheyritys se on edelleen – Miettinen itse jättäytyi myyntityöstä talonmieheksi vuonna 2007, kun hänen poikansa Kari Miettinen otti vetovastuun.

Työntekijöitä Miettinen pitääkin kolmikymmenvuotisen kaupan keskeisimpänä tekijänä.

– Itse en ole tätä luonut, vaan minulla on hyvä henkilökunta. Autoliikkeen menestystekijä ovat asiakkaat, ja henkilökunta on se, millä asiakkaat saa pysymään.

Myös asiakaskunnassa on tapahtunut viidenkymmenen vuoden aikana muutoksia. Suuri osa autokaupasta on siirtynyt verkkoon – moni valitsee itseä kiinnostavan auton netistä ja menee sitten katsomaan nimenomaan sitä. Lattialiikenne on vähentynyt.

– Pääsääntöisesti asiakkaat tietävät nykyään kauppaan tullessa paremmin, mitä haluavat. Mutta toki asiakkaitakin on monenlaisia, Miettinen toteaa.

Netin roolin korostuminen on heijastunut suoraan myös siihen, kuinka paljon verkosta löytyvään sisältöön täytyy panostaa.

Infon tulee olla mahdollisimman helposti saatavilla, ja asiakkaat tyypillisesti haluavat esimerkiksi vaihtoautoista kattavat tiedot jo ennen liikkeeseen tuloa.

Käyttäjien tottumusten lisäksi myös autoissa on tapahtunut suuria muutoksia. Näkyvin niistä on valikoiman kasvaminen. Autoalan Tiedotuskeskus uutisoi kesäkuun alussa, että suomalaiset ostavat sähköautoja ja ladattavia hybridejä enemmän kuin koskaan. Tiedotuskeskus kertoo tiedotteessaan, että sähköautojen osuus on 14 prosenttia ja ladattavien hybridien noin 20 prosenttia kaikista uusien autojen ensirekisteröinneistä.

– Uskon, että sähköautojen määrä tulee kasvamaan vielä entisestään. Mistään räjähdysmäisestä kasvusta ei sinänsä voi puhua, mutta selkeä trendi tässä on ollut, ja se näyttää jatkuvan edelleen, Markku Miettinen sanoo.

Kuka

Markku Miettinen

Perusti Autoliike Miettisen vuonna 1992 saatuaan edellisestä työstään lopputilin vuonna 1991.

Ensimmäinen kauppa oli Männistössä, siirtyi siitä Leväselle ja sittemmin Kolmisoppeen.

Koulutukseltaan koneteknikko.

Myös kiinteistönvälitys kiinnosti nuorena. Autot ovat kuitenkin aina olleet lähellä sydäntä, joten lähti autoalalle.

Siirtyi 15 vuotta sitten liikkeen talonmieheksi pojan Kari Miettisen ottaessa vetovastuun autokaupasta. Myös tytär ja vävy työskentelevät liikkeessä.

Kauppiaana työskennellessään piti työpisteensä myyntisalissa. "En ymmärrä, miksi pitäisi sulkeutua johonkin norsunluutorniin. Johtajan pitää olla asiakkaan kanssa tekemisissä."

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut