Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Katsomossa | Mieleenpainuva ja huumorilla höystetty Minnan taivas – "Esityksen kruunasi loppukohtaus, jossa kilisteltiin elämälle ja vapaudelle"

Hieno, iloinen ja mieleenpainuva. Näillä sanoilla yrittäjä, aikuismalli, kulttuurituottaja ja restonomi (AMK) Ulla-Maija Alanne kuvailee kantaesityksensä saanutta Minnan taivas -oopperaa ensi-iltahuuman jälkimainingeissa.

– Teos on mielestäni upea kunnianosoitus Minna Canthia ja muita Kuopiossa vaikuttaneita historiallisia merkkihenkilöitä kohtaan, hän arvioi.

– Esityksen kruunasi vau-elämyksen tuottanut loppukohtaus, jossa kilisteltiin elämälle ja vapaudelle, vapaudelle elää ja olla. Minna Canthin topakkuus tuotiin esityksellä hyvin esille. Oopperasta kumpusi myös iloa ja sitä oli myös höystetty huumorilla, mikä on mahtava asia.

Kiitosta Alanteelta saa myös esiintyjien selkeä artikulointi ja nykytekniikan hyödyntäminen

– Kaikki lauloivat selkeästi. Sanoista sai hyvin selvää. Videoinsertit olivat aivan mahtavia teosta elävöittäviä elementtejä, hän kuvailee.

Yrittäjä, lehtinainen ja kirjailija Minna Canth on kulkenut aina jollakin tavalla paljasjalkaisen kuopiolaisen, Ulla-Maija Alanteen elämässä.

Korsetin tärkeyttä Minnalle tuotiin hauskasti esille.

– Vietin lapsuuteni Asemakadulla talossa, jossa ei ollut omaa pihapiiriä. Leikin Minna Canthin puistossa Minnan patsaan vieressä pienestä pitäen, ja se on minulle edelleen hyvin tärkeä paikka. Nuoruuteni kirjekavereille lähetin aina kuvia, joissa istun patsaan juurella, hän muistelee.

– Vuonna 2019 olin kulttuurituottajan ominaisuudessa mukana tekemässä Minna Canthin 175-vuotisjuhlavuoden projektia. Minulla on myös Essi Sunin ompelema hame, joka on tehty Kaisa Koivurannan suunnittelemasta Rajaton-kankaasta. Kuosi on saanut vaikutteita Minna Canthin elämästä. Olen pitänyt hametta esimerkiksi muotinäytöksessä.

Oopperaan Alanne valmistautui käymällä Taiteiden yön tapahtumassa Muotoiluakatemialla Piispantalossa, missä puhui pääosan esittäjä Marjukka Tepponen.

– Ilta oli mukava ja sivistävä. Se antoi hyvän pohjan oopperaa varten.

Kauneuden alan ihmisenä Ulla-Maija Alanne oli viehättynyt oopperassa nähdyistä Katri Niskasen suunnittelemista puvuista.

– Muotinäytöskohtaus oli yllättävä, mutta oivallisesti uutta ja vanhaa sekoittavaan esitykseen sopiva osa. Mieleeni tuli Minna Canthin tyttärentyttären Irma Andersinin 1950-luvulla kirjoittama kirja Hyvinpukeutuva nainen, josta olen lukenut otteita, hän mainitsee.

– Korsetin tärkeyttä Minnalle tuotiin hauskasti esille. Väljät vaatteet eivät miellyttäneet Minnaa, vaan korsetti piti olla jopa hänen taivaassa valitsemassaan nykyaikaisessa housupuvussa. Muistelen, että tekstien mukaan Minnan yritti ajaa miehillekin korsettia käyttöön. Tytöt saivat ottaa korsetin pois vain liikunnan ajaksi.

Arvosanaksi oopperalle Alanne antaa 9.

– Kenellekään ei varmasti jäänyt esityksen jälkeen epäselväksi, millainen vahva, topakka, ihana ja utelias, mutta myös leikkisä ihminen Minna Canth oli, hän toteaa.

– Vapaus ja tasa-arvo olivat Minnalle tärkeitä teemoja, joita hän ajoi ja joita tuotiin hienosti oopperassa esille.

Minnan taivas -ooppera sai ensi-iltansa 8. syyskuuta Kuopion Musiikkikeskuksella.

Lue yleisön kommentteja oopperasta toisesta Viikkosavon jutusta.