Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Stratovarius halusi uudistua vanhalla metodilla – Albumin lopputulos uppoaa niin bändiin kuin kuulijoihin – "Säveltämiseen, lyriikoihin ja koko studiotyöskentelyyn panostettiin enemmän kuin koskaan, ja mielestäni se kuuluu levyltä"

Stratovarius-yhtyeen laulaja Timo Kotipelto toivoo, että yleisö olisi yhtä innolla mukana mitä Väinölänniemen festarikeikalla viime kesänä, kun se saapuu Suomen kiertueellaan pian myös Kuopioon.

Pääosin ulkomaisia lavoja kiertävä Stratovarius starttasi uuden albuminsa Survive-nimeä kantavalle Suomen kiertueelle viime perjantaina Helsingin Tavastialta, mistä matka jatkuu muiden legendaaristen keikkapaikkojen kautta – joiden joukkoon myös Sawohouse on noussut nuoresta iästään huolimatta – Kuopioon 24. marraskuuta.

– Olemme täynnä intoa, sillä siitä on seitsemän vuotta, kun olemme edellisen kerran olleet levynjulkaisukiertueella, Timo Kotipelto sanoo.

Kotipelto on vuodesta 1993 alkaen nähnyt planeetan eri kolkkia bussin ja lentokoneen ikkunoista eri mantereilla niin paljon, ettei pysy laskuissa monessako maassa hän on yhtyeensä kanssa stagelle noussut.

– Olemme keikkailleet usealla eri mantereella: lähes kaikissa Euroopan maissa, Pohjois-Amerikassa, yli kymmenessä maassa Latinalaisessa-Amerikassa, neljässä maassa Aasiassa, Australiassa – ja monissa näistä paikoista useampaan kertaan, hän ynnää.

Kotipelto uskoo, että suomalainen hevi viehättää maailmalla slaavilaisen melankolian takia, mikä Stratovariuksenkin musiikissa kuuluu yhdistettynä raskaisiin kitaroihin. Yhtyeellä on erittäin sitoutunut fanikunta etenkin Latinalaisessa-Amerikassa, mutta myös Japanissa. Fanikulttuurit näissä maanosissa ovat toistensa ääripäitä.

– Latinalaisessa-Amerikassa, kuten Chilessä tai Argentiinassa, yleisöstä lähtee ääntä, eikä päivällä ole väliä! Japanilaiset taas ovat äärimmäisen kohteliaita. He taputtavat biisien välissä ja ovat hiljaa niiden aikana.

Keikkailu eri mantereilla ei häntä hirvitä.

– Toki järkeä pitää käyttää niin kuin muutenkin matkailtaessa. Aikoinaan, ja vieläkin, on maita, joissa meitä varoitetaan lähtemästä turisteilemaan pimeällä.

Syyskuun lopulla julkaistulla levyllä Stratovarius halusi uudistua vanhalla metodilla. Albumin biisit syntyivät yhtyeelle epätavalliseen tapaan. Ne on sävelletty Kotipellon kotistudiossa Lappajärvellä yhdessä. Aikaisemmin jokainen sävelsi biisejä yksikseen, jakoi ne netin kautta muille ja parhaat valittiin levylle.

– Halusimme Jensin ja Matiaksen kanssa uudistaa prosessia niin, että sävelsimme biisit yhdessä. Pääsin saman tien testaamaan myös laulumelodioita.

Kotipellon mielestä uuden albumin biisit ovat parempia kuin aikoihin.

– Halusimme kokeilla jotain uutta ja minusta tutuu, että se oli hyvä idea. Säveltämiseen, lyriikoihin ja koko studiotyöskentelyyn panostettiin enemmän kuin koskaan, ja mielestäni se kuuluu levyltä. Survive on ehkä paras albumimme 20 vuoteen, mutta fanithan sen lopulta päättävät. Jos tästä ei tykätä, mennään takaisin vanhaan metodiin, säveltämään itsekseen.

Uutukaisen arvostelut ovat olleet hyviä, palaute myönteistä, kuuntelumäärät nousseet Spotifyssä ja olihan levy yhden viikon Suomen albumilistan ykkösenäkin.

Ensi keväänä Stratovarius on suunnitellut suuntaavansa jälleen Etelä-Amerikkaan, missä se on keikkaillut ensimmäisenä suomalaisena bändinä 1990-luvun loppupuolelta lähtien.

Euroopan kiertueen vuoro on ensi syksynä – jos maailmantilanne ja nousseet kustannukset sen sallivat.

– Kulut ovat nousseet Euroopassa järkyttäviksi. Jos kiertuebussi maksoi ennen 1 500 euroa päivä, maksaa se nyt 2 500 euroa. Kuukauden kestävällä kiertueella siitä syntyy jo 30 000 euron lisälasku. Euroopasta, niin kuin Suomestakin, on kantautunut myös tietoja, että ihmiset ostavat lippunsa viimetipassa, joten keikkapaikat eivät pysty panostamaan markkinointiinkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin.