Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Ostoskorin hintaa katsotaan aiempaa tarkemmin” – Hävikkituotteiden kysyntä on kasvussa, mutta suurin piikki saattaa tulla tammi–helmikuussa

Umpeutuvan päiväyksen ruokien, eli niin sanottujen punalapputuotteiden kysyntä on kasvussa, kertovat kuopiolaiset kauppiaat.

– Yleinen hintatason nousu näkyy meilläkin siinä, että tuotteet päiväyksen lähestyessä menevät hyvin kaupaksi -30% alennuksella. Kun iltakuuden jälkeen punalaputetut myydään -60%, kassalle syntyy silloin ihan jonoa, S-Market Kuopion marketpäällikkö Sirpa Pennanen kertoo.

K-Market Pirtin kauppias Keijo Ollikainen kertoo, että punalapputuotteiden kysyntä on kasvanut tänä syksynä räjähdysmäisesti.

– Aikaisemmin tuntui, että osa asiakkaista suorastaan kartteli niitä, eikä välttämättä pitänyt ihan hyväksyttävänä ostaa. Nyt tilanne on muuttunut täysin. Asiakkaat ovat iloisia, että punalaputettuja tuotteita on tarjolla.

Ollikaisen mukaan käyttäytymisessä alkaa näkyä se, että korot ja sähkön hinta ovat nousseet. Välillä kaupassa kysellään esimerkiksi sitä, mihin aikaan tuotteet laputetaan, jotta voi olla paikalla alennusten astuessa voimaan.

Laputettujen tuotteiden lisäksi myös halvempien vaihtoehtojen kysyntä on kasvanut, kertoo K-Supermarket Petosen kauppias Miika Helén.

Osa asiakkaista suorastaan kartteli niitä.

– Ostoskorin hintaa katsotaan aikaisempaa tarkemmin. Vaihtoehtoiset edullisemmat tuotteet ostetaan brändituotteen sijaan – esimerkiksi K Menu -tuotteiden kysyntä on noussut huomattavasti.

K-Citymarket Päivärannan ja K-Supermarket Portin kauppias Pasi Toppari ennakoi, että hintojen nousu ja sähköpula tulevat näkymään kaupoissa kunnolla vasta tammi–helmikuussa. Myös hän on huomannut punalapputuotteiden kysynnän kasvun, mutta arvioi tilanteen näyttäytyvän toden teolla vasta joulun jälkeen.

– Jouluun panostetaan ja se mennään vielä, mutta uskon että monet asiat konkretisoituvat talven aikana, ja se tulee näkymään ihmisten talouksissa.

Prismajohtaja Kirsi Jeskanen kommentoi samoilla linjoilla kuin Ollikainenkin: paitsi että punalaputettujen tuotteiden kysyntä on kasvanut, myös niiden maine on kohentunut.

– Päiväystuotteiden ostaminen nähdään nykypäivänä hyvinkin positiivisena asiana. Voisi sanoa, että se on jopa trendikästä. Ruokahävikin pienentäminen on meidän kaikkien yhteistä tekemistä, Jeskanen pohtii.

Toppari muistuttaa, että suomalainen tuoteteollisuus on maailman parhaita.

– Parasta ennen -leima harvoin tarkoittaa, että tuote on epäkelpo: omaan nenään kannattaa luottaa tuoreutta tarkastellessa. Kuluttaminen ja ihmisten käyttäytyminen on muuttunut sinä aikana kun minä olen alalla ollut. Nykyään pidetään oudompana, jos näitä ei hyödynnä kuin jos hyödyntää, Toppari miettii.

Prismaan ostoksille tullut Anja Urpila kertoo ostavansa punalaputettuja tuotteita melko usein.

– Jos niitä vaan on ja jos on tarve. Ei niitä turhaan tietenkään tule hankittua, mutta jos tietää samana päivänä tarvitsevansa jotain niin mieluummin ottaa mahdollisuuksien mukaan punalaputetun tuotteen, Urpila pohtii.

Vaikka hävikkituotteen saa myös halvemmalla, on Urpilan pääasiallinen syy niiden ostamiselle ekologisuudessa.

– Se säästää luontoa – ei mene hyvä tuote haaskuuseen.