Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jumppaimmeiset hakevat tunneilta voimaa ja energiaa – ”Yhteisön ja ohjaajan innostus liikuntaa kohtaan on kuin magneetti, joka vetää puoleensa”

Uusi vuosi ja syksy ovat perinteisesti olleet ryhmäliikunta- sekä kuntosalien kulta-aikaa.

– Tänä päivänä trendinä on kuitenkin enemmän se, että liikuntaa harrastetaan säännöllisesti ja tasaisesti koko vuoden ajan, ryhmäliikuntaohjaaja Annika Hiltunen kuopiolaiselta Studio Tempolta arvioi.

– Meillä on pitkin syksyä ollut vilkasta. Koko ajan on ollut paljon ihmisiä tunneilla ja tänäänkin moni illan tunti on täynnä, hän mainitsee.

Studio Tempon yrittäjä Sirpa Raatikainen kertoo, että heidän asiakkaansa käyvät ryhmäliikuntatunneilla ja kuntosalilla keskimäärin kolmesta neljään kertaan viikossa.

– Lukema on todella kova. Liikkuvat ihmiset ovat hyvin sitoutuneita harrastukseensa.

Jokaiselle tunnille löytyy omat kannattajansa.

– Tanssijat ovat oma ryhmänsä, samoin sykeliikkujat, joogaajat ja kehonhuoltajat sekä lihaskuntotunneilla kävijät, Sirpa Raatikainen luettelee.

– Sitten on asiakkaita, jotka käyvät tunnilla kuin tunnilla, ja myös kuntosalilla unohtamatta vain kuntosalilla kävijöitä.

Raatikaisen ja Annika Hiltusen mukaan suosikkitunteja on vaikea nostaa, sillä jokaiselle löytyy omat mieleiset.

– Barre eli baletin tankoharjoitteisiin perustuva lihaskuntotunti ja yinjooga ovat esimerkiksi hyvin suosittuja.

Kannattaa satsata siihen, että oma aparaatti toimii.

Aktiivisia eläkepäiviä viettävä Liisa Kiianlinna kertoo käyvänsä ryhmäliikuntatunneilla useita kertoja viikossa.

– Ei tarvitse erikseen tehdä uudenvuodenlupausta, kun liikunta kuuluu olennaisena osana jokaiseen viikkoon. Saan hyvän treenin jo salille tullessa, kun ajan viisi kilometriä ylämäkeen, hän mainitsee.

– Sitä helposti kangistuisi, jos jättäisi jumpat välistä. Joskus käyn kaksikin tuntia peräkkäin.

Kuopion kaupunginteatterista tuttu näyttelijä Katri-Maria Peltola kertoo myös olevansa ”jumppaimmeisiä”.

– Käyn jumpissa kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Minäkin saavun paikalle polkupyörällä, mutta lyhyemmän matkan päästä kuin Liisa, hän kertoo.

– Jos jumppa jää välistä, niin sen kyllä huomaa. Lauantaiaamuisin käyn jumpassa ennen kahta näytöstä. Liikunta antaa valtavasti voimia ja energiaa.

Myös Peltolan näyttelijäkollega, Studio Tempolla muun muassa barretunteja ohjaava Lina Patrikainen tietää liikunnan hyvää tekevät vaikutukset.

– Barretunnin ohjaaminen ennen kahta näytöstä on itselleni elinehto, aivan mieletön voiman ja energian lähde.

Entä miten liikuntaharrastus kannattaisi aloittaa?

– Yksikin treenikerta viikossa on hyvä alku. Jos löytäisi vaikka yhden kivan ryhmäliikuntatunnin, josta tykkää, tai sitten käy alkuun yhden tunnin salilla, Annika Hiltunen antaa esimerkin.

– Ilon kautta mukaan. Jokainen treenaa omalla tasollaan ja tekee omaa suoritustaan, Sirpa Raatikainen lisää.

– Ei muuta kuin vain tunnille. Ei voi yllättyä muuta kuin positiivisesti. Liikunta antaa virtaa, Liisa Kiianlinna vakuuttaa.

Yli 25 vuotta liikunta-alalla toiminut Lina Patrikainen on havainnut, että yhteisön tuki ja innostus on tarttuvaa.

– Yhteisön ja ohjaajan innostus liikuntaa kohtaa on kuin magneetti, joka vetää puoleensa, hän kuvailee.

Patrikainen kannustaa ihmisiä pitämään hyvää huolta myös itsestään.

– Moni toivoo uutena vuotena epäitsekkäästi kaikkea hyvää ja terveyttä läheisilleen. Mutta se, että luot hyvää energiaa ympärillesi vaatii, että olet myös itse hyvinvoiva, hän painottaa.

– Kannattaa satsata siihen, että oma aparaatti toimii. Ihminen on liikkuva eläin, joka on luotu toimimaan. Iloitaan omasta fyysisyydestämme, siitä että sydän sykkii ja veri kiertää, että hengästymme ja olemme olemassa.

Lina Patrikaisen oma suosikkiliikuntamuoto on barre.

– Barre on järkevintä liikuntaa, mitä tiedän. Barre perustuu baletin tankoharjoitteisiin, mutta siinä on paljon vaikutteita myös pilateksesta ja barren ihan omia juttuja. Wannabebaletista ei barressa ole kyse, koska siellä on eri liikelaajuudet ja tavoitteet, hän valottaa.

– Barre soveltuu kaikille, niin mummoille, teini-ikäisille, urheilijoille, balettitanssijoille kuin leikkauksista kuntoutuville. Olen vetänyt barretunteja myös isoille vahvoille ja raavaille miehille, jotka olivat hätää kärsimässä, kun hallussa ei vielä ollutkaan syvä keskivartalon tuki ja asentoa ylläpitävä eli isometrinen lihasvoima. Barre on mainiota liikuntaa tukemaan mitä tahansa urheilulajia, hän toteaa.