Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Havuja Hack palaa Savonian Kampussydämeen – ”Tärkeintä on, että haluaa luoda jotain”

Havuja Hack järjestetään Kuopiossa 3.–5. helmikuuta. Business Center Pohjois-Savon ja kumppanien järjestämä tapahtuma on hackathon, eli tiimityöhön ja hauskanpitoon keskittyvä haasteenratkaisutapahtuma.

– Havuja Hack järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2020, jolloin sen idea tuli osittain asiakkailta. Silloin muutama meidän palveluita hyödyntävä yrittäjä ja opiskelija oli pohtinut ääneen, miksi Pohjois-Savossa tai Kuopiossa ei juuri ole hackathoneja, jossa voidaan kohdata erilaisia osaajia ja ratkaista haasteita hauskallakin tavalla, Business Center Pohjois-Savossa Savonian edustajana toimiva Matti Laitinen kertoo.

Havuja Hackin yhteydessä järjestetään pelinkehitystapahtuma Global Game Jamin Kuopion-osuus.

– Tämä on vähän tällainen yhteenlyöntitapahtuma, on sekä Havuja Hack että pelijamit. Global Game Jam -tapahtuma on 48 tunnin mittainen, minkä takia viikonloppu valikoitui myös hackathonin pituudeksi, Savonia ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija ja IGDA Kuopion vetäjä Kalle Sievänen kertoo.

Hackathonit ovat tapahtumia, jossa tavallisesti 4–5 hengen joukkueet kokoontuvat ratkaisemaan esimerkiksi yrityksen tai organisaation antamaa haastetta.

– Haaste voi olla vaikkapa sellainen, että yrityksellä on sovellusidea, ja he haluavat sen jostakin osasta demoversion. Tällainen voisi olla vaikkapa käyttöliittymä tai jokin tietty ominaisuus. Koska työskentelyaikaa on kaksi vuorokautta, haasteet eivät ole kovin laajoja, Laitinen täsmentää.

Sieväsen mukaan hackathonissa ja pelijameissa on paljon samaa: toisessa etsitään ratkaisuja, toisessa rakennetaan joukkueena peliä jonkin teeman ympärille.

– Näissä on usein myös paljon ristipölytystä. Voi olla, että osallistujat tekevät sekä hackathonia että jamittelevat. Tavallaan tämä on sama tapahtuma, mutta kahdella eri teemalla.

Laitinen, Sievänen ja Business Center Pohjois-Savossa Itä-Suomen yliopiston edustajana toimiva Tomi Tuovinen painottavat, että tapahtumaan kannattaa osallistua matalalla kynnyksellä.

– Tällaisissa tapahtumissa usein on mukana ammattilaisia, joilla on vaikka koodaus- tai graafista osaamista, mutta me emme missään nimessä katso että pitää olla jokin tietty taitotaso. Eniten ratkaisee se, että haluaa luoda jotain, Laitinen korostaa.

Havuja Hackiin osallistuminen on maksutonta. Mikäli arvelee tarvitsevansa tietokonetta, sellainen tulee tuoda itse mukanaan. Hackathoniin ilmoittautuminen päättyy 29. tammikuuta.

Tapahtuma järjestetään Savonian Kampussydämessä, osoitteessa Microkatu 1. Toisin kuin vastaavissa tapahtumissa yleensä, tapahtumapaikalla ei voi viettää yötä. Ovet aukeavat perjantaina 3. helmikuuta kello 16 ja lauantaina ja sunnuntaina kello 6.15.

Perjantaina ja lauantaina ovet menevät kiinni kello 22.45, mutta Savonialta on mahdollista jatkaa vierailulle Diginatiivien tiloihin Kulttuuriareena 44:än. Siellä ovet sulkeutuvat kello 3.

Tapahtuman verkkosivut ja ilmoittautumislomakkeen löytää täältä.