Töissä
Töissä on juttusarja, jossa kuopiolaiset kertovat ammatistaan ja työstään.
Mukaan ehdolle haastateltavaksi voi ilmoittautua sähköpostilla toimitus@viikkosavo.fi
Paras tapa antaa välitön positiivinen palaute linja-autonkuljettajalle on huikata lähtiessään kiitos, kertoo kuusi vuotta paikallisliikenteen bussia ajanut Atte Haapala.
– Kiitos ja nyökkäys tuntuu totta kai hyvältä. Samalla se kertoo kuskille, että nyt on mennyt hyvin.
Myös mahdollisen negatiivisen palautteen Haapala toivoo saavansa vielä saman bussimatkan aikana.
– Saman tien kun sanoo, niin minulla on mahdollisuus pahoitella kasvokkain.
Haapala työskentelee paikallisliikenteen vuoroja 2–29 ja 71 ajavalle Kuopion Liikenteelle kuljettajana ja toimii työsuojeluvaltuutettuna. Ennen linja-autonkuljettajan uraa Haapala, 29, työskenteli jokin aikaa kokkina sekä auttoi ystävänsä vanhempia myymällä marjoja ja vihanneksia heidän torikojullaan kesäisin.
– Yhtenä päivänä torilla työskennellessä päädyin soittamaan isälle, että kuskin hommat kyllä kiinnostaisivat. Juuri sitä seuraavalla viikolla oli alkamassa kuskiksi valmistava viiden kuukauden kurssi, joten ajoitus osui juuri kohdilleen.
Haapalan isä on ajanut linja-autoa parikymmentä vuotta. Sitä kautta Haapalankin kiinnostus alaa kohtaan on syttynyt. Isältä on kuullut, millaista työ on.
– Olen aina tykännyt ajamisesta ja sellaisesta pienimuotoisesta asiakaspalvelusta, ja tässä yhdistyvät molemmat.
Erilaisia työpäiviä on yhtä paljon kuin työpäiviä yleensäkin, vaihtelua riittää. Haapala tekee itse ainoastaan aamuvuoroja, mutta yleisesti ottaen aamu- ja iltavuorot tehdään viikon erissä. Työpäivien pituus vaihtelee.
– Lyhin vuoro, jonka olen ajanut, on ollut viisi tuntia. Pisimmät taitavat meillä olla 11 tuntia – TESin mukaan vuoro saa pisimmillään olla 11,5 tuntia. Jos on tullut pitkiä päiviä, ne monesti tasoitetaan lyhyillä päivillä.
Myös tauot riippuvat päivän pituudesta. Pitkän päivän aikana kuljettaja ajaa usein kolmessa erässä niin, että vuorojen välillä on hieman pidemmät, esimerkiksi tunnin mittaiset tauot.
– Meillä on paljon sellaisia vuoroja, että ruokatauon jälkeen siirrytään ajamaan eri linjaa. Aiemmin samaa reittiä ajettiin koko päivä, nyt voi vilkkaimmillaan olla neljäkin linjaa päivässä. Ja halutessaan pääsee ajamaan myös Maaningan-, Varkauden- ja Pielaveden-vuoroja sekä Onnibus Mega -vuoroja. Eli samoja maisemia ei tarvitse koko ajan katsella, Haapala sanoo.
4
Linja-autonkuljettaja saattaa ajaa neljääkin linjaa työpäivän aikana.