”Pitääkö kyydistä varautua maksamaan vai ei?”

Liisa Hattunen liikkuu rollaattorin kanssa ja käyttää paljon julkista liikennettä. Kuva: Inka Matilainen

Liisa Hattusta ihmetyttää PALI-kuskien eriävät toimintatavat. Hän toivoisi selkeyttä, jotta asiakas osaa varautua.

Palveluliikenne eli PALI-kuskien poikkeavat käytänteet ihmetyttävät kuopiolaista Liisa Hattusta. Rollaattorilla saa matkustaa PALI-kyydissä ilmaiseksi kello 9–14 välisenä aikana. Pari viikkoa sitten Hattunen oli tuttuun tapaan lähdössä rollaattorinsa kanssa PALI-auton kyytiin Petoselta kello yhdeksän aikoihin.
– Nousin kyytiin ja kysyin kuskilta, että mahtuuko kyytiin kuten aina, koska en ole tilannut kyytiä. Kuski sanoi, että mahtuu ja menin istumaan. Minulla on huono kuulo ja en kuullut mitä kuski sanoi ja toistaessaan hän pyysi minulta maksua.

Maksu ihmetytti Hattusta sillä aikaisemmin kyyti oli ilmainen. Kuski selitti Hattuselle, että hänellä on oikeus periä maksu, koska Hattunen oli noussut kyytiin muutamaa minuuttia vaille yhdeksän.
– Ihmettelin kuskille asiaa, koska edeltävällä viikolla maksua ei peritty. Maksoin kyydin, ei siinä mitään, mutta erilaiset käytännöt ihmetyttivät sekä minua että kuljettajaa.

Asia jäi mietityttämään Hattusta sen verran, että hän soitti PALI-kyytien järjestäjille, jossa myös ihmeteltiin tapahtunutta, mutta kerrottiin, että kuljettajalla on oikeus periä maksu ennen kello yhdeksää ja neuvottiin odottamaan tasan yhdeksään ja hyppäämään sitten kyytiin.
– Rahasta tässä ei ole kysymys. Matka ei ole kallis. Mutta eriävät käytännöt ihmetyttävät, että pitääkö varautua maksamaan vai ei. Ja kasikymppiselle tuttavalleni on kerran käynyt niinkin, että hän ei ole enää tasan yhdeksältä päässyt kyytiin, kun bussi lähtee silloin, vaan kuski on käskenyt menemään seuraavalla normaalibussilla. Hän sanoi, ettei siksi enää käytä PALI-kyytiä.

Viikkosavo otti yhteyttä PALI-kyytejä järjestävään Sansiaan. Sansia (ennen IS-Hankinta) järjestää asiointi- ja palveluliikennettä Kuopiossa, Leppävirralla, Siilinjärvellä ja Varkaudessa. Liikennepalvelupäällikkö Päivi Pakarinen sanoo, ettei vastaavia palautteita ole tullut aikaisemmin ja kertoo kyseessä olevan alueella liikennöivän Linja-Karjalan tarkemmasta käytännöstä.
– Siellä on tulkittu joukkoliikennelautakunnan päätöstä siten, että ei katsota aikataulun mukaista lähtöaikaa, vaan katsotaan kelloa kun asiakas nousee kyytiin. Jos asiakas nousee kyytiin ennen kello 9 tai kello 14 jälkeen, joutuu hän silloin matkasta maksamaan. Toki kesän aikana on paljon kesätyöntekijöitä töissä ja siten voi olla mahdollisuus, että käytännettä on tulkittu hieman eri tavoin.
Pakarinen on ollut yhteydessä Linja-Karjalaan asiasta ja siellä käytäntöä kuulemma tarkistetaan.

Pakarinen muistuttaa, että PALI-kyyti on ensisijaisesti tilauskyyti, koska kyseessä on niin sanotusti ovelta-ovelle-palvelu eli asiakkaat haetaan niin läheltä ja viedään niin lähelle ovea kuin mahdollista. Siksi asiakkaiden toivotaan tekevän tilaus kyydistä etukäteen. Linjalla saa kuitenkin matkustaa kuka tahansa kun nousee kyytiin PALI-pysäkiltä.
– Pitää vain muistaa, että aina ei välttämättä mahdu kyytiin, jos tilausmatkalaisia on paljon. Sen vuoksi toivomme, että kyyti tilataan etukäteen.

Kuopion seudun joukkoliikenteen linjoilla 1–40 saa kulkea maksutta myös vaunujen ja rattaiden kanssa. Kantorepussa tai -liinassa lasta kuljettava taas tarvitsee matkalipun. Linjassa saavat kulkea ilmaiseksi myös sotaveteraanit, pyörätuolin käyttäjät ja heidän saattajansa ja vammaisen kanssa matkustava saattaja. Vammaisen on kuitenkin tätä varten esitettävä näkövammais-, kuljetuspalvelu- tai EU:n vammaiskortti ja häneltä itseltään peritään normaali lippumaksu.

Mikä PALI?

  • Palveluliikenne on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto.
  • PALI on kutsujoukkoliikennettä sekä osa kaikille avointa joukkoliikennettä.
  • Kuka tahansa voi tilata PALI-matkan. Tilaus soitetaan Sansian matkojenyhdistelykeskukseen.
  • Jos asiakas nousee kyytiin PALI-pysäkiltä tilaamatta kyytiä, kyseessä ei ole kuljetuspalvelumatka, vaan normaali joukkoliikenteen matka, jolloin asiakas maksaa myös normaalin maksun.