Posti ei ole ainoa postin jakelija Kuopiossa ja Savossa

Postin kirjelaatikkoon kuuluu palauttaa vain Postin väärin jakamat kirjeet. Kuva: Heli Roivainen

Kuopiossa ja Savossa kirjepostia jakaa myös Savon Jakelu Oy. Savon Jakelun jakamat kirjeet tunnistaa SJOY-tunnuksesta.

Monelle postin saajalle saattaa yhä tulla yllätyksenä, että Posti ei ole ainoa postin jakelija Suomessa. Kirjepostia jakavia jakeluyhtiöitä on Suomessa tällä hetkellä 15. Kuopiossa ja Pohjois-Savon maakunnan sekä Pieksämäen, Heinäveden, Joroisten ja Pyhäjärven kuntien taajama-alueilla postia jakaa Postin lisäksi Savon Jakelu Oy.

Savon Jakelu on jakanut aikakausilehtiä Savossa kesäkuusta 2016 lähtien ja kirjepostia marraskuusta 2016 lähtien. Toimitusjohtaja Kari Väisänen kertoo, että Savon Jakelu jakaa suurimpien postitustalojen kirjeitä.
– Jakeluumme kanavoituu suurimpien postitustalojen asiakkaiden kirjeitä eli käytännössä kaikki postittajat ovat yrityksiä tai julkisia toimijoita. Kuluttajakirjeiden jakeluun meillä ei ole kilpailukykyistä prosessia.
Savon Jakelu on osa sanomalehtikustantajien perustamaa Jakeluyhtiö Suomen jakeluverkostoa. Väisäsen mukaan verkosto kattaa tällä hetkellä hieman alle puolet Suomen talouksista, mutta se laajenee ensi vuoden aikana merkittävästi, kun pääkaupunkiseudun jakeluverkosto aloittaa toiminnan.

Postille on palautettu tänä vuonna jo 100 000 virheellisesti jaettua lähetystä, jotka ovat olleet muiden kuin Postin jakamia. Posti kertoi laajassa tiedotteessaan, että vastuu jakeluvirheistä kuuluu aina jakelusta vastaavalle jakeluyhtiölle. Väärin jaetut kirjeet pitäisi palauttaa aina suoraan jakelusta vastaavalle jakeluyhtiölle. Muiden jakeluyhtiön väärin jakamia kirjeitä ei pidä laittaa Postin kirjelaatikkoihin, vaan noudattaa kyseisen jakeluyhtiön palautusmenettelyä. Mutta mistä tietää, kuka postin on jakanut, ja minne mahdolliset Savon Jakelun väärin jakamat kirjeet pitäisi palauttaa?
– Savon Jakelun jakaman kirjeen tunnistaa jakeluyritystunnuksesta SJOY. Se on osoitekentässä samassa yhteydessä muiden lähetyksen ohjaustietojen kanssa. Jos vastaanottaja saa Savon Jakelun jakaman, mutta toiselle vastaanottajalle kuuluvan kirjeen, sen palauttamisesta voi sopia olemalla yhteydessä meihin tai Jakeluyhtiö Suomeen. Yhteystiedot löytyvät molempien yhtiöiden kotisivuilta Postinsaajalle-välilehdeltä. Vaivattomin tapa on, että toimitamme valmiiksi maksetun palautuskuoren, jossa sen voi palauttaa normaalina Postina. Väärälle vastaanottajalle jaettuja kuoria ei saa avata.

Jos asukas saa Postin jakaman kirjeen, joka on tarkoitettu jollekin muulle henkilölle kuten esimerkiksi edelliselle asukkaalle, lähetyksen päälle voi kirjoittaa ”jaettu väärin” ja palauttaa se lähimpään Postin kirjelaatikkoon. Tällöin Posti toimittaa sen oikeaan osoitteeseen. Postin jakamissa yrityskirjeissä lukee Posti Oy sekä tunnus PRIORITY tai ECONOMY. Jos ei ole saanut odottamaansa kirjettä, niin käytännössä siitä pitää kysyä lähettäjältä.

Mahdollisista jakelureklamaatioista on myös oltava yhteydessä suoraan oikeaan jakeluyhtiöön.
– Eli jos on meidän yhtiöstä kyse, niin reklamaatioiden osalta kannattaa olla yhteydessä Savon Jakeluun tai Jakeluyhtiö Suomeen, samoin kuin virheellisesti jaettujen kirjeiden osalta.

Posti Oy:n on jaettava kirjelähetykset viitenä arkipäivänä viikossa, arkipyhiä lukuun ottamatta. Viisipäiväinen jakelu koskee vain yleispalveluun kuuluvia käteismaksullisia kirjelähetyksiä. Yritysten käyttämät sopimuspalvelut eivät kuulu yleispalveluun, eikä niitä siis koske velvoite viisipäiväisestä jakelusta. Postilaki ei sääntele sanoma- tai aikakauslehtien eikä osoitteettomien lähetysten jakelua.

Postin jakelu: Tunnuksesta tunnistaa

Kirjepostia jakavia jakeluyhtiöitä on Suomessa 15. Jakeluvirheiden tapauksissa kirjeen jakelijan tunnistaa merkinnästä kirjekuoressa.
Kuopiossa kirjepostia jakaa Postin lisäksi Savon Jakelu Oy.
Savon Jakelun jakamat kirjeet tunnistaa SJOY-tunnuksesta. Postin jakamissa kirjeissä lukee Posti Oy sekä tunnus PRIORITY tai ECONOMY.
Viikkosavo ja Savon Jakelu Oy kuuluvat Keskisuomalainen-konserniin.