Taidetta ei kannata tyrmätä ensisilmäyksellä

Taidemuseolla järjestetään keskiviikkoisin Taidevartteja. Viime viikon Taidevartissa käsiteltiin Tarja Walliuksen Dream-teosta, jonka ympärille koko alakerran muu näyttely on rakennettu. Museoassistentti Anna Vepsä johdattelee varttivieraita keskustelemaan teoksesta.

Pyysimme taidemuseon intendenttiä kertomaan vinkit, kuinka ymmärtää erilaisia taiteita.

Valkoisessa neliön muotoisessa maalauksessa on keskellä musta pallo. Vieressä on toinen neliön muotoinen maalaus, joka on musta ja sen keskellä on valkoinen pallo. En enää muista maalausten nimeä, mutta se on raflaava. Katson teoksia ja mietin, mitä ihmettä minun pitäisi tajuta ja onko tämä muka taidetta.

Tuo sama tunne hiipii varmasti monen muunkin mieleen esimerkiksi nykytaidetta katsoessa. Päätimme kysyä Kuopion taidemuseon intendentti Marja Lounilta Dream-näyttelyn äärellä, miten erilaista taidetta tulisi lähestyä. Louni kertoo, että myös hän on usein törmännyt aiemmin kuvailemaani tilanteeseen.

– Jotkut kokevat, että eivät ymmärrä jotain taidetta ja ajattelevat, että heidän pitäisi olla viisaampia tai taidetta opiskelleita, jotta ymmärtäisivät. Se on hirveän harmillista, koska taide on aina kokemusasia eikä henkilö ole epäonnistunut, jos teos ei puhuttele. Osa kokee ettei ymmärrä nykytaidetta. Toisilla taas on kynnys katsoa vanhaa taidetta, koska he ajattelevat, että se on tylsää. Muistutan, että kuvataide ei ole ainut taiteen muoto vaan samalla tavalla myös esimerkiksi teatteri ja musiikki on taidetta.

Tärkeintä
on tunne

Louni sanoo, että taidetta katsoessa tai kokiessa tärkeintä on tunne ja vuorovaikutus, jonka teos synnyttää. Parhaimmillaan taide herättää uusia ajatuksia ja kokija saattaa oppia jotain uutta myös itsestään. On normaalia, että esimerkiksi abstraktista taiteesta ihminen alkaa etsiä hahmoja ja tuttuja muotoja.

– Teokseen voi lähteä tutustumaan teknisesti. Katsoo vaikkapa, kuinka se on konkreettisesti tehty. Sitten voi miettiä, millaisia tunteita tai ajatuksia teos herättää. Jos teos ei puhuttele voi selvittää, millaisia muita töitä taiteilija on tehnyt ja mitä hän on niillä mahdollisesti ajanut takaa. Silloin teos voi avautua aivan uudella tavalla.

Louni kertoo, että osalla taiteilijoista on visio tai sanoma, jonka he haluavat tuoda teoksissaan esiin. Osa taas ei halua avata ajatuksiaan suoraan, vaan jättää tulkinnan kokijalle.

Anna
teokselle aikaa

Hän muistuttaa, että joskus teos vaatii usean katsantakerran ja enemmän aikaa. Ei edelleenkään ole huono asia, jos teos ei kolahda useankaan katselukerran jälkeen.

– Itse käyn esimerkiksi aika-ajoin kokeilemassa olisiko se ooppera mun juttu, mutta ei se tähän mennessä ole ollut. Pidän enemmän rockista. Kaikkien ei tarvitse pitää kaikesta. Mutta kannattaa kokeilla useamman kerran ennen kuin tyrmää täysin.

Tutustumaan vaikka Taidevartin kautta

Kun mitä tahansa taidetta lähtee katsomaan, kannattaa liikkeellä olla avoimin mielin. Louni sanoo, että taidemuseon asiantuntijaopastukset ovat olleet hyvin onnistuneita ja pidettyjä. Niissä henkilö joka ei ole kuvataiteen kanssa tekemisissä opastaa taidemuseon näyttelyssä.

– Esimerkiksi Virpi Rautsiala on käynyt vetämässä tällaisen opaskierroksen. Hän ei ole etukäteen tiennyt mitään teoksista tai taiteilijoista, vaan kertoi sen mitä värejä tai ajatuksia ja tunteita teos hänessä herättää sekä kysyi samaa yleisöltä. Niissä on syntynyt todella herkullisia keskusteluja.

Taidemuseon Taidevartit ovat myös hyviä keinoja sukeltaa yksittäisen teoksen sisään. Taidevarteissa pysähdytään yksittäisen teoksen äärelle ja kerrotaan siitä hieman. Kävijät saavat kertoa omia ajatuksiaan.

 

Näyttely unista ja unelmista

Kuopion taidemuseon intendentti Marja Louni ei halua ihmisten ajattelevan, että on erikseen hyvää ja huonoa taidetta. Hän ymmärtää, että jotkut saattavat pitää huonona taiteena sellaista, mitä eivät ymmärrä. On kuitenkin hyvä muistaa, että jollekin toiselle se kolahtaa.

– Näyttelyihin valitaan teokset tietyin valintaperustein. Ja esittävät teokset valitsee aina jokin instituutio. Suomessakin vain pieni prosentti taiteilijoiden teoksista päätyy säilytettäväksi.

Taidemuseolla on tällä hetkellä kolme näyttelyä: Taiteilijan matkassa -perusnäyttely, Dream ja Flooran päivät. Louni on itse valinnut Dream-näyttelyn teokset. Hän kertoo, että näyttelyn kantava teema on nimensä mukaisesti unet ja unelmat.

– Pohdin kuinka ne voisi taiteen kautta tehdä näkyväksi. Toivottavasti näyttelystä löytyisi edes yksi teos joka vastaisi hänen mielikuvaansa unesta ja unelmista. Painajaisia tässä näyttelyssä ei juuri ole. Mutta Dream-näyttely on oiva tapa lähteä tutustumaan nykytaiteeseen.