Autot ja liikenne: ”Kitkat on ihan ok, jos ajaa vain kaupungissa” – Viikkosavo kysyi lukijoiltaan, valitsevatko he auton alle mieluummin nastat vai kitkat

Kuvituskuva. Sirpa Ylönen
Inka Matilainen

Inka Matilainen

Viime vuonna voimaan tulleen liikennelain myötä talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä vaatii. Nyt talvirenkaat on siis oltava alla jo marraskuussa, jos keli on talvinen. Aikaisemmin ”talvirengaspakko” alkoi vasta joulukuun alussa kelistä riippumatta.

Nastarenkailla saa ajaa marraskuun alusta maaliskuun loppuun, tai muunakin aikana jos keli sitä edellyttää.

Kitkarenkaiden käytölle ei ole olemassa erityisiä rajoituksia. Niillä saa periaatteessa ajaa vaikka ympäri vuoden. Kitkarenkaat on kuitenkin suunniteltu kylmille keleille.

Viikkosavo kysyi lukijoiltaan verkossa, kummatko he valitsevat autonsa talvikeleille. Kyselyyn tuli 84 vastausta, ja heistä 64 prosenttia ilmoitti valitsevansa autonsa talvirenkaiksi nastarenkaat.

Perusteluissa nousee esille turvallisuus, nastojen parempi pitävyys kaikenlaisilla keleillä ja teiden kunto omalla ajoreitillä.

– Vanha auto, joten nastat tuntuvat turvallisemmalta vaihtoehdolta. Uuteen autoon voisin ottaa kitkat, perustelee yksi.

Ajanut jo 8 vuotta kitkoilla. Pärjää kelillä kuin kelillä, kun ennakoi tilanteet.

– Kitkoilla pärjää niin kauan, kun alla ei ole jäätä. Jäisellä ja pahimmillaan vielä märällä tiellä nastarenkaat ovat ainoa vaihtoehto, sanoo toinen.

Moni kertoo asuvansa alueella, jossa aurausta, teiden hiekoitusta tai suolausta ei tehdä niin usein kuin kaupungissa ja siksi heille nastarenkaat ovat automaattivalinta.

– Matka-ajoa maaseudulla, missä hiekoitus- ja aura-autot eivät liiku niin usein kuin kaupungissa. Nastoilla pääsee kaupungissa helpommin liikkeelle risteyksissä, missä kitkat ovat kiillottaneet jäiset tien osat liukkaiksi. Nastat tuntuvat kitkoja turvallisemmilta liukkaalla kelillä.

– Asun maaseudulla ja välillä talvella viimeinen 2 km hiekkatietä kotiin on aivan peilijäässä. Kitkarenkailla ei pääse mihinkään siellä. Jos asuisin kaupunkialueella voisin harkita kitkoja.

– Nastat, kun ajaa muuallakin kun kaupungissa. Parhaiten toimisi kolmien renkaiden taktiikka, kitkat eka kylmille ja sitten kun lumet tulee, niin nastat alle. Kitkat on ihan ok jos ajaa vain kaupungissa.

Kitkojen valitsijat taas puoltavat niiden ekologisuutta, pidempää käyttöaikaa ja sitä, kuinka ne eivät kuluta teitä samalla tavalla kuin nastat.

– Pyöräilijänä toivon, että kitkat, koska autoilijat joutuu tällöin käyttää alhaisempaa ja muille turvallisempaa alhaista nopeutta. Lisäksi mikromuovia ja katupölyä tulee vähemmän, koska kumpikin johtuu nastoista.

– Ajanut jo 8 vuotta kitkoilla. Pärjää kelillä kuin kelillä kun ennakoi tilanteet. Voi vaihtaa alle vaikka lokakuun alussa, niin ei talvi yllätä ja ei kuluta asfalttia niin kuin nastat tekee.

– Ajanut vuosikausia nastoilla. Aina ollut arpomista vaihdon kanssa, kun ei kehtaisi liian aikaisin vaihtaa ropisemaan ja sitten on jo kiire. Viime vuonna ostin kitkat ja pois en vaihtaisi. Lyhyt työmatka ja hyvä tie.

Eräs vastaajista kertoo, kuinka hänellä on juuri parhaillaan menossa empiirinen kenttäkoe, nastojen vaihdosta kitkarenkaisiin.

– Vaihdoin auton männä talvena. Mukana tulivat kitkat, joilla vielä ajaa hyvästi tulevana talvenakin. Eli sattumuksen suoma empiirinen kenttäkoe menossa. Viime talven loppupuoli jo kylläkin osoitti ko. renkaiden toimivuuden, joten saatan jatkossa hyvinkin pitää kitkoja. Ajomäärät vuosittain ovat jossakin 50 – 70 tkm välimaastossa ja välikelit eniten aiheuttaneet päänvaivaa. Kitkat, jos suinkin vain pitävät, helpottavat tätäkin aikakautta, kun ne voi vaihtaa alle hyvissä ajoin.

Lue lisää lukijoiden kommentteja jutun verkkoversiosta: www.viikkosavo.fi

Kommentoi