Hyvinvointi ja terveys | Hyvillä energioilla työpäivään – Yliopistolla muovien 3D-tulostamisen käyttöä tutkiva Antti Väisänen taittaa työmatkansa hybridipolkupyörällään myös purevilla pakkasilla

Kun Inkilänmäellä asuva Antti Väisänen, (28), punnitsi työmatkansa etenemisen vaihtoehtoja, ympärivuotinen polkupyöräily osoittautui järkeväksi ja kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi.

– Kolmen ja puolen kilometrin matka töihin yliopistolle on hieman liian pitkä kävellen, mutta toisaalta taas liian lyhyt matka autolla, hän pohti.

– Olen ympäristötietoinen ihminen, ja koin bensan polttamisen turhaksi puuhaksi näillä kilometreillä. Toisaalta myös parkkipaikasta olisi koitunut kustannuksia.

Antti hankki viime syksynä käytetyn, huolletun ja tarkastetun, 24-vaihteisen hybridipolkupyörän sadalla eurolla Inkilänmäeltä Pajalan toimintakeskukselta.

– Nastarenkaat maksoivat noin 80 euroa, hän muistelee.

– Pyöräni on vakioperuspeli, ei mikään hifi. Menopeli, jolla pääsee etenemään varsin hyvin paitsi kaupunkiolosuhteissa ja tarvittaessa myös maastossa.

Talven aikana on tullut runsaasti lunta ja myös pakkanen on paukkunut Antti Väisänen sanoin ”ihan oikeissa lukemissa”. Silti työmatkat ovat sujuneet pyörällä mutkitta.

– Talvipyöräily on pukeutumiskysymys. Ei ole ollut vielä sellaista keliä, etteikö olisi voinut ajaa pyörällä, hän mainitsee.

– Liian paksusti ei kannata pakkasillakaan kuitenkaan pukeutua. Olen laittanut päällekkäin useamman ohuen vaatekerroksen, joista yhden olen ottanut pois töissä. Lämpökerraston päälle on voinut laittaa vaikka farkut ja niillä on tarjennut.

Kun pakkasta on 20–25 astetta, tietyt kehonosat ovat koetuksella.

– Kylmä tuntuu sormissa ja naamassa. Olen käyttänyt tuubihuivia kaulan ja osin kasvojen suojana. Myös villasukat tulevat tarpeeseen näillä pakkaslukemilla, ja pipo täytyy laittaa päähän hyvissä ajoin syksyllä viiman vuoksi, Antti kertoo.

– Hanskoina minulla on paksut sormikkaat, mutta ehkä hankin vielä pyöräilyyn tarkoitetut lobster-hansikkaat jossakin vaiheessa. Ne ovat sellaiset tumppujen ja sormikkaiden välimallin hanskat, hän valottaa.

Liikenteessä matka on sujunut pääosin hyvin.

– En ole sillä tavalla tarvinnut pelätä autoja, vaan myös jalkautuva pyöräilijä on otettu varsin hyvin huomioon risteyksissä ja teiden ylityksissä. On tärkeää antaa toisille mahdollisuus nähdä itsesi. Ainoastaan Rastaantiellä huoltoaseman risteyksen kohdalla on ollut pari tilannetta, jossa auto on kääntynyt huoltamon pihaan, eikä ole havainnut rinnalla kulkevaa pyöräilijää, Antti Väisänen sanoo.

– Turvallisesti ja rauhallisesti olen saanut mennä ja pitää kiinni oikeuksistani pyöräilijänä. Toki aina liikenteessä saa olla valppaana. Savilahden liikenneympyrän kohta pelotti vähän alkuun, mutta siinäkin liikenne on sujunut kaikin puolin mallikkaasti, kevyen liikenteen väyliä etenevä Antti kuvailee.

Kuivan maan aikaan Antilla menee työmatkaan 15 ja talvikelillä 20 minuuttia.

– Kun on tullut paljon lunta ja muodostunut myös polannetta, niin matkaan on kulunut sellaiset 25 minuuttia. Talvikelit hidastavat menoa, mutta eivät pahasti, Antti summaa.

Hän on havainnut, että reittiä töihin menon ja kotiinpaluun aikaan kulkee noin tusinan verran pyöräilijöitä.

– Talvella sähköavusteiset pyörät näyttävät olevan suosittuja ja ne kulkevat hyvin, sillä ne menevät minusta ohi.

Teiden kunnosta ei Antilla ole juurikaan valittamista.

– Vaikka yöllä olisi satanut lunta, niin kahdeksaan töihin mennessä ainakin pääreitin väylät on jo aurattu ja auki. Joitakin polanteita toki voi esiintyviä kohdissa, joissa ylitetään ajotietä, Antti arvioi.

Pyöräily paitsi kohottaa kuntoa, myös virkistää.

– Töihin tullessa tunnen itseni hyvinkin virkeäksi varsinkin kylmemmillä säillä. On mukava päästä pakkasesta sisälle lämpimään ja laittaa kahvit porisemaan, Antti Väisänen kertoo.

– Pääsen aloittamaan työpäivän hyvillä energioilla.

Kun Antti teki kotona etätöitä, hän otti tavaksi kävellä puolison kaverina osan hänen työmatkastaan ja palasi sitten kotikonttorille töihin.

– Näin sain vähän ulkoilua aamuun ja tietynlaisen siirtymän töihin. Töiden aloittaminen tuntuu olevan paljon hankalampaa, jos siirtymää ja ulkoilua ei ole.

Antti toimii Itä-Suomen yliopistolla väitöskirjatutkijana ympäristö- ja biotieteiden laitoksella.

– Aiheeni on muovien 3D-tulostamisen käyttö- ja työturvallisuus. Tutkin laitteiden ja materiaalien päästöjä ja turvallista käyttöä. Väitöstilaisuuteni on ensi kesänä.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut