Uimahallin parkkimaksut puhuttavat

Ritva Pekonen: Kyllä minua tuo pysäköintilaitos huolestuttaa, sekä ajaminen sinne että nousevat kustannukset. Käyn 2-3 kertaa viikossa uimassa ja uintimatkan teen autolla, kun asun keskustan ulkopuolella. Kaupungilla on nyt kehitystyön paikka ratkaista uimahallin pysäköijien ongelma jollakin yhteisellä sporttimaksulla. Kuvat: Ismo Vornanen

Ilmaisten parkkipaikkojen poistuminen käytöstä riipaisee erityisesti eläkeläisiä.

Niiralan uimahallia neljä kertaa viikossa käyttävä Markku Nissinen on pohdiskellut kavereidensa kanssa, miten uusi uimahalli, pysäköintilaitos ja entisen uima- ja keilahallin paikalle rakennettavat uudisrakennukset muuttavat kuntouimareiden asemaa. Entiset ilmaisparkkipaikat poistuvat käytöstä ja autojen pysäköinti ohjataan maksulliseen pysäköintilaitokseen. Kuopion Pysäköinti Oy:n omistamassa uudessa Kuntolaakson parkkitalossa ensimmäinen tunti maksaa kaksi euroa ja sitä seuraavat puolituntiset 50 senttiä.

Nissinen huomauttaa, että maksu riipaisee erityisesti eläkeläisiä. Eläketulo pysyy lähes paikallaan ja siksi kustannusten nousu heikentää ostovoimaa. Tällöin ikäihmiset joutuvat tinkimään hyvinvointipalveluista, kuten uinnista.
– Olemme saunan lauteilla pohdiskelleet, että kaupungin päättäjät ovat vieraantuneet todellisuudesta. On helppo sanoa, että pysäköintimaksu nostaa lipun hintaa parilla eurolla. Eläkeläinen tienaa 1500–1800 euroa. Kun samalla nousevat kaikki muutkin taksat vedestä sähköön ja kaupunki kiristää vielä verotusta, jostain on tingittävä, summaa Nissinen.

Nissinen on lukenut tuohtuneena kaupunkilehdistä juttuja esimerkiksi siitä, miten kaupunki laittaa mahdollisesti Savonlinnan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen jopa lähes 1,5 miljoonaa euroa ja suunnittelee palkanmaksua poliitikoille, kun samaan aikaan aletaan rahastaa eläkeläisuimareita parkkimaksuilla.
– Kaupunki tarjoaa vasemmalla kädellä eläkeläisille halvan vuosilipun, mutta ottaa edun pois toisella kädellä parkkimaksuilla. Parkkimaksut rokottavat samoja käyttäjiä. Viikossa lisäkulu on pyöreät 10 euroa ja vuodessa 500 euroa. Kaupungista puuttuu poliittinen näkemys ja jämäkkä johtajuus.

Pitkäaikaisella uimarilla on idea, miten kaupunki voisi yhdistää uintiharrastuksen aktivoinnin ja joukkoliikenteen käyttöasteen nostamisen. Bussiliikenteen tehostaminen olisi ilmastoteko.
– Uimahallilipun voisi yhdistää linja-autolippuun, jolloin halliin pääsisivät eläkeläiset kaikista kaupunginosista. Se olisi ympäristöteko. Systeemi voisi toimia vähän samaan tapaan kuin palveluliikenne Pali. Bussi pyörähtäisi vain uimahallin edustalla.

Uimahallissa käynti on Nissinen havaintojen mukaan lääke eläkeläisten potemaa yksinäisyyttä vastaan ja halli on asiakkaille sosiaalisen elämän keskus.
– Puhumme saunan lauteilla surut ja ilot häistä hautajaisiin. Uintiharrastus pitää meidät poissa terveydenhuollosta ja se on iso säästö kaupungille. Uimahalli on yhteiskunnallinen laitos, joka olisi pitänyt rakentaa kaupungin omana työnä. Yksityinen haluaa aina tuottoa pääomalleen.

Kuopion liikuntapalvelusuunnittelija Ilja Venäläinen sanoo, että kaupunki kuuntelee palautteita tarkasti ja tiedottaa uimahalliin liittyvistä kysymyksistä, jotta asiakkaille ei syntyisi ainakaan vääriä käsityksiä.
– Kannustamme ihmisiä käyttämään pyöriä, joukkoliikennettä ja tulemaan hallille kävellen. Joukkoliikenteen käytön tehostaminen uimahallin käyttäjien tarpeisiin kuulostaa tutkimisen arvoiselta asialta, sanoo Venäläinen.