Vaajasalon jäätietä valmistellaan – ei kuitenkaan kestä vielä autolla ajoa

Jouko Ruotsalainen kävi tiistaina satamassa katselemassa jäätilannetta. Kuva: Laura Ruuskanen

Pohjatöitä tehdään niin paljon kuin pystytään, jotta Vaajasalon jäätie ja sataman Ice Marathon -rata saataisiin auki.

Vaajasalon tiekunta toivoo kirpeiden pakkaskelien jatkuvan, jotta Vaajasalon jäätie saataisiin pian auki. Yli 10 vuotta tiekunnan toiminnassa mukana ollut tieisännöitsijä Jouko Ruotsalainen tietää, että 70-luvulla jäätiellä ajettiin usein jo marraskuussa. Hänen mukanaoloaikanaan tie on usein avattu vuodenvaihteen seutuvilla.
– Viime vuosina on mennyt tammikuulle ja viime alkutalvi oli vaikea, kun saimme tien auki vasta helmikuussa, Ruotsalainen muistelee.

Tällä hetkellä tiealueella on jo pääosin 20 senttiä jäätä, josta 10 senttiä on kylläkin kohvajäätä, eli teräsjäätä heikompaa.
– Nyt kaivattaisiin tätä pakkasta, kommentoi Ruotsalainen maanantaina, elohopean painuessa alle 20 asteen.
Alkutalvesta oli hankalaa, kun ohuen jään päälle satoi runsaasti lunta. Se hidasti kestävän jään muodostumista, eikä kymmenen asteen pakkanen riittänyt kovettamaan jäätä tehokkaasti.
– Mutta nyt siellä on tosiaan tiealue jäätynyt jo hyvin ja moottorikelkalla on päästy lanaamaan tie. Kunhan jää kestää vielä vähän paremmin, niin seuraavaksi mennään sitten kevyttraktorilla.

Ruotsalainen sanoo, että jäätiellä on paitsi liikkumista helpottava niin myös merkittävä ympäristövaikutus. Jäätiellä ajaa jopa 1400 autoa vuorokaudessa. Tie lyhentää matkaa Kuopiosta itään päin merkittävästi, jopa 20 kilometriä.
– Jos miettii, että jäätien avulla ei pääsisi oikaisemaan vaan noin monen pitäisi ajaa pidempää reittiä maita pitkin, niin kyllähän siitä syntyisi enemmän päästöjä.
Reilu nelikilometrinen Vaajasalon jäätie on virallinen yksityistie, jota hoitaa Vaajasalon tiekunta ja sitä ylläpidetään käytännössä ELY-keskuksen ja kaupungin tuilla.

Kun jäätie avataan, käytössä on nopeusrajoitus 30 kilometriä tunnissa. Kun jää saavuttaa myöhemmin talvella vielä suuremman paksuuden, voidaan rajoitus nostaa 50 kilometriin tunnissa.
– Se on ihan yläraja, kaikilla jääteillä ei nosteta rajoitusta edes siihen.
Nopeusrajoitus on täysin syystä, vaikka joskus etenkin nuoret uhmaavat sitä, ja ajavat jäällä raskaammalla kaasujalalla.
– Auto muodostaa jään alle aallon, kun jää painuu auton alla. Aalto kulkee auton massan edessä, ja voi esimerkiksi rantaan törmätessään katkoa jäätä. Jos ajetaan liian lähekkäin, vaikutus kertaantuu. Pahimmillaan halkeilut voivat sulkea koko tien.
Mikäli ajoneuvon nopeus on hitaampi kuin aaltoliikkeen nopeus, ei ongelmia synny.

Joinakin vuosina jäätie on kokenut muutakin ilkivaltaa. Esimerkiksi tien reunaa merkitseviä aurausmerkkejä on katkottu.
– On täysin edesvastuutonta ja suurta vaaraa aiheuttava teko turmella viitoitus. Jos tiellä ajetaan kovassa lumituiskussa, eikä viitoitusta ole näkyvissä, voi esimerkiksi auraaja eksyä tieltä ja joutua heikoille jäille tiealueen ulkopuolelle. Se on sen jälkeen humps vaan ja aurauskalusto on vedessä.
– Joten muistetaanhan kunnioittaa jäätien liikennemerkkejä ja opasteita, sillä ne ovat siellä syystä, Ruotsalainen tähdentää.

Myös matkustajasatamassa jännitetään seuraavien päivien kelejä ja jään vahvistumista. Ice Marathon -radalla pohjatyöt ovat käynnissä yhden, kahden ja neljän kilometrin lenkeillä. Työnjohtaja Kai Ahon silmissä kiiltää haave luistelemaan pääsystä puolentoista viikon jälkeen.
– Mutta mitään ei voi luvata varmaksi. Kunpa jää pian kestäisi pienen koneen, niin pääsisimme työskentelemään vielä vähän tehokkaammin ja saisimme lisätietoa jään kunnosta.

Satanut pakkaslumi estää jään vahvistumisen, joten luisteluradalla on nyt mietitty, mikä olisi paras keino lumikerroksen poistamiseksi.
– Nyt lunta on sekä kasteltu läpimäräksi että poljettu, jotta se lähtisi jäätymään, Aho kertoo.

Vaajasalon jäätie 70-luvulla auki jo marraskuussa

  • Jäätiellä ajaa jopa 1400 autoa vuorokaudessa.
  • Pituus reilu 4 kilometriä.
  • Jäätie lyhentää matkaa itään päin merkittävästi.
  • 70-luvulla tie saatiin usein auki jo marraskuussa. Viime vuosina avaus on mennyt tammikuulle, 2018 tie saatiin auki vasta helmikuussa.