Viikkosavon ja Kuopion Kaupunkilehden printtilehtien lukijamäärät kasvoivat

Viikkosavon ja Kuopion Kaupunkilehden lukijamäärien kasvu noteerattiin myös valtakunnallisesti Suomen Lehdistössä.

 

Viikkosavo ja Kuopion Kaupunkilehti olivat koko Suomessa eniten printtilehden lukijamääräänsä kasvattaneiden kaupunkilehtien joukossa. Lukijoiden kappalemäärissä mitattuna Kaupunkilehti kasvatti eniten lukijakuntaansa.

Tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2016/2017) mukaan Viikkosavon ja sisarlehti Kuopion Kaupunkilehden printtilehden lukijamäärät ovat nousseet edellisesti mittauksesta (KMT 2016) selvästi. Viikkosavon lukijamäärä kasvoi 3 000:lla, Kaupunkilehden peräti 4 000 lukijalla.

– Luvut ovat merkittävät, sillä ympäri Suomen tavallinen trendi on, että painettujen lehtien lukijamäärät laskevat. Uusimmassa tutkimuksessa lehtemme ovat menneet yleistä trendiä vastavirtaan. Tämä on positiivinen signaali, ja kertoo että olemme onnistuneet tekemään lehtiä, joiden sisältö kiinnostaa, päätoimittaja Aija Pirinen sanoo.

Suomen Lehdistön tänään perjantaina julkaiseman listauksen mukaan Suomessa ainoastaan noin kolmekymmentä sanoma- ja kaupunkilehteä on onnistunut parantamaan joko printtilehden lukijamääräänsä tai kokonaistavoittavuuttaan. Kaupunkilehdistä kasvua oli onnistunut tekemään vain yhdeksän. Näiden joukossa olivat Kaupunkilehti ja Viikkosavo. Kappalemäärällisesti Kaupunkilehden kasvu oli koko maan suurin, Viikkosavon toiseksi suurin. Prosentuaalisesti Kaupunkilehti oli neljänneksi eniten lukijamääräänsä kasvattanut kaupunkilehti, Viikkosavo viidenneksi eniten.

Lukijamäärä ratkaisee, ei jakelumäärä

KMT-tutkimuksen mukaan Kaupunkilehden lukijamäärä on 62 000 ja Viikkosavon 58 000. Luvut tarkoittavat yhden lehden keskimääräistä lukijamäärää.

Pirinen muistuttaa, että mainostajan kannalta lukijamäärä on ainoa ratkaiseva asia, ei se, paljonko lehteä painetaan tai jaetaan.

– Monet ilmaislehdet puhuvat mielellään vain jakelu- tai painomääristä. Jakelumäärä ei kerro, luetaanko lehteä. Suomessa on ilmaisjakelulehtiä, joiden lukijamäärä voi olla jopa kymmeniätuhansia pienempi kuin jakelumäärä. Eli iso osa lehdistä menee lukematta roskiin. Se on harvinaisempaa, että lukijamäärä on suurempi kuin jakelumäärä. Meidän lehdissämme juuri näin on käynyt – esimerkiksi Kaupunkilehden lukijamäärä on 7 000 enemmän kuin lehden perusjakelun määrä, Viikkosavollakin 3 000 enemmän.

Aluemyyntipäällikkö Marko Hämäläinen iloitsee Kaupunkilehden ja Viikkosavon lukijamäärien kasvusta.

– Noin 4 000 uutta lukijaa per lehti on iso kasvu. Se on enemmän kuin esimerkiksi Maaningan asukasluku. Kaupunkilehden printtilehdessä ilmoittaja saa siis ilmoitukselleen keskimäärin 4 000 silmäparia enemmän.

Päätoimittaja Pirinen kiittää lukijamäärien kasvusta innokasta ja ammattitaitoista toimitusta, sekä tasokkaita kolumnisteja.

–Olen erittäin ylpeä meidän toimittajiemme ja myös myyntihenkilöstömme intohimoisesta työskentelystä. Ja iso kiitos myös lukijoillemme ja ilmoittaja-asiakkaillemme, jotka mahdollistavat lehtiemme teon.

 

Kansallinen mediatutkimus

 

Kansallinen mediatutkimus on Suomen tärkein lukijatutkimus, joka kattaa kaikki merkittävät sanoma-, aikakausi- ja kaupunkilehdet. Mukana tutkimuksessa ovat mm. Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat ja Iltalehti ja suuret maakuntalehdet.

Nyt julkaistavaa aineistoa varten tehtiin 26 023 puhelinhaastattelua 1.7.–21.12. 2016 ja 10.1.–30.6. 2017 välisenä aikana.

KMT:n tuottama lukijamäärä tarkoittaa lehden yhden numeron keskimääräistä lukijamäärää.