Viikkosavon printtilehdellä 75 000 lukijaa

Topi Laitinen on uskollinen printtilehden ystävä: ”Digitaalisesti en lue juuri mitään”. Kuva: Aija Pirinen

Topi Laitinen: ”Printtilehdestä en luovu koskaan”

Viikkosavon printtilehti tavoittaa viikoittain 75 000 lukijaa, selviää tänään tiistaina julkaistusta Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT).
Viikkosavoa painetaan noin 55 000 kappaletta, joten pelkästään printtilehden lukijamäärä on 20 000 enemmän kuin painosmäärä. Lisäksi useampi tuhat ihmistä käy viikoittain lukemassa Viikkosavon näköislehden verkkosivujen kautta.

Yksi Viikkosavon pitkäaikaisia lukijoita on yrittäjä Topi Laitinen. Vaikka näköislehti olisi vapaasti luettavissa verkostakin, Topi lukee aina nimenomaan printtilehteä, sillä kokee, että tietokoneiden ja älypuhelinten valo häiritsee hänen silmiään.
– Paperilehdestä en luovu koskaan.
Printtilehteä Topi lukeekin poikkeuksellisen tarkkaan. Hän alleviivaa sivuilta mielenkiintoisia kohtia ja tekee muistiinpanoja sivun reunaan.
– Jos näen lehdessä kiinnostavan asian, kirjoitan sen muistiin etusivulle, jotta voin helposti löytää jutun myöhemminkin. Kaikenlainen elämänmeno kiinnostaa, mutta eniten luen luonto-, ympäristö- ja energia-asioihin liittyviä juttuja.

Topi lukee paljon muitakin lehtiä. Kotiin tulee tilattuna muun muassa Koillis-Savo, Savon Sanomat, Helsingin Sanomat ja Maaseudun tulevaisuus.
Hän myös säilyttää lehtiä pinoissa pidemmän aikaa, jotta voi palata kiinnostaviin artikkeleihin myöhemminkin.
– Viikkosavon ja Koillis-Savon lehtiä säilytän noin puolen vuoden ajan.
Lehtien lukuun Topi Laitinen oppi jo pienenä poikana. Lapsuusajaltakin hänen mieleensä on jäänyt monia mielenkiintoisia uutisia.
– Isä oli aikoinaan ahkera lehtien lukija. Hän luki lehtiä kuolemaansa asti ja hän elikin 97-vuotiaaksi.

Topilla tulee ensi vuonna täyteen 50 vuotta yrittäjätaivalta. Topin Maatilamyymälä -yrityksen omistaja on suosinut printtilehtiä mainoskanavana koko yrittäjätaipaleensa ajan.
– Lehtimainonnalla saa hyvin viestin perille isolle yleisölle. Kun on ilmoituksen laittanut lehteen, niin se näkyy joko heti tai vähän viiveellä asiakaskunnan kasvuna. Riippuu, mitä tuotteita mainostaa.

Lehtien lukijana Topi Laitinen haluaa olla aktiivisessa vuorovaikutuksessa lehtien toimitukseen. Jos hänen silmiinsä osuu joku erityisen hyvä, tai vaihtoehtoisesti mieltä kuohuttava juttu, hän soittaa siitä toimittajalle tai tarvittaessa päätoimittajalle.
– Lehdet tekevät tärkeää työtä demokratian eteen. Mielestäni juttuja saa ja pitääkin arvostella. Sehän on hyvä, että asioista voi olla eri mieltä. Mutta pitää muistaa välillä kiittääkin. Itsekin asiakastyötä pitkään tehneenä tiedän, että kiitos nostattaa.

 

Lue myös päätoimittajan kirjoitus: Lukijamäärä ilahduttaa poikkeusoloissa.

Vuoden 2019 lukijamäärät julkaistiin

  • Kansallinen Mediatutkimus (KMT) julkaisi vuoden 2019 lehtien lukijamäärät tiistaina 17.3.
  • KMT on mediatalojen yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus.
  • Mukana tutkimuksessa ovat lähes kaikki suuret suomalaiset lehdet.
  • Uusimman lukijatutkimusten mukaan Viikkosavon printtilehden lukijamäärä on 75 000. Lehden kokonaistavoittavuus on 80 000 lukijaa. Kokonaistavoittavuuteen luetaan mukaan myös verkkokävijät.
  • Viikkosavon sisarlehti Kuopion Kaupunkilehden printtilehden lukijamäärä oli 64 000 ja kokonaistavoittavuus 65 000 lukijaa.