Voihan Vilkut!

Kuopion keskustassa ei voi enää käyskennellä ilman, että näkee vähän väliä jossain neonvihreän vilauksen. Kaupunkipyöriä sujahtelee ohi esimerkiksi joka aamu, kun tulen bussilla keskustaan. Vilkasta liikennettä voi seurata bussin ikkunasta esimerkiksi Niiralankadulla. Aivan mahtavaa, että palvelu on otettu näin hyvin vastaan!

Itse en ole vielä käyttänyt kaupunkipyöriä, koska luontevaa matkaa niillä taitettavaksi ei ole löytynyt. Koska tulen joka päivä Petoselta töihin bussilla, en pääse hyödyntämään niitä työmatkalla. Ja ydinkeskustan sisällä olen toistaiseksi liikkunut jalan.

Kun kaupunkipyörät lanseerattiin, mainostettiin niitä asemattomina. Olin aivan innoissani. Nyt voisin taittaa työmatkani sähköavusteisella pyörällä! Ja Petoselle tullessani voisin jättää pyörän vaikkapa Pyörönkaarelle. Sähköavusteisella pyörällä matka sujuisi sutjakkaasti. Asemattomuus kuulosti huikealle!

Mutta totuus selvisi pian. Asematon alue, jonne pyörän voi vapaasti lisämaksusta jättää, on vain kaupungin keskusta, mikä on tietenkin täysin ymmärrettävää. Vaatisi melkoisia resursseja lähteä poimimaan pyöriä kasaan pitkin Petosta. Mutta miksi emme saaneet eteläisempään Kuopioon edes pyöräasemia? Uskoisin, että esimerkiksi Petosella käyttäjiä olisi varsin paljon. Jos nyt ei ihan kaupunkiin asti polkijoita, niin ainakin mielellään vaikkapa Lippumäen, Rauhalahden, Matkuksen, Kolmisopen ja Saaristokaupungin väliä ajelevia. Nythän Saaristokaupunki ja Kolmisoppi saivat omat asemansa, mutta niihin pääsee käytännössä vain keskustasta päin.

Eli tähän saakka olen vain harmissani katsellut, kun muut pääsevät hyötymään kaupunkipyöristä. Jos niiden määrää ensi kaudelle jopa tuplataan, toivoisin, että myös Etelä-Kuopio huomioidaan asemaverkostoa päivitettäessä, kehittyyhän kaupunki muuten koko ajan siihen suuntaan.

Kirjoittaja on toimittaja.