Kommentti: Venäjän rekkaralli on poliittisesti kiusallinen

Jos kumarrat kaukolämmön kuluttajille, pyllistät paikalliselle metsäbisnekselle, kirjoittaa vapaa toimittaja Ismo Vornanen.

Kuopion Energia ostaa puuhaketta Venäjältä. Aihe puhuttaa, koska raha on pois paikallisesta metsäbisneksestä ja Venäjän tuonnin pelätään uhkaavan huoltovarmuutta. Tuire Punkki
Ismo Vornanen

Ismo Vornanen

Kuopion Energian hankkimasta venäläisestä hakepuusta saa sen mukaisen vastauksen, keneltä asiaa kysyy. Selkkaus on kärjistynyt meneillään olevan turpeen polton hallitsemattoman alasajon vuoksi. Poliittisesti latautuneessa vihreässä vallankumouksessa puutavaran hinta nousi äkkiä. Jopa hyvälaatuista kuitupuuta uhkaa ohjautua lämpövoimaloiden uuneihin.

EU:n lobbareiden lisäksi, Sanna Marinin punavihreä hallitus ja tukipolitiikka pistävät energiarakenteita uuteen asentoon. Kun turve vähenee energiakäytössä, puuhakkeen tuonti näyttää Venäjältä kasvavan. Kuopion Energialla ei ole kustannustehokasta vaihtoehtoa.

Hakkeen hinnasta logistiikkakustannukset ovat noin puolet kaikista kuluista. Jos tavara ajettaisiin savolaisilla autoilla ja paikallisista metsistä, ekstralaskun maksaisivat kuopiolaiset kaukolämmön kuluttajat. Venäjällä polttoaine, tavara ja työ on paljon halvempaa kuin Suomessa. Kannattavien välimatkojen päässä Venäjällä itsellään ei ole biopolttoaineelle tarvetta. Mikä on huoltovarmuuden laita?

Katsokaapa viime vuosien tilastoja. Kun Suomessa kuljetusala AKT uhkaa pysäyttää lakoilla Suomen viennin, venäläinen logistiikka toimii moitteetta. Venäjällä ei ole mitään syytä vaikeuttaa vientiä Suomeen ja vahingoittaa köyhiä Karjalan maita. Toki kireät välit EU:n ja Putinin välillä voi lisätä arvaamattomuutta.

Energiasodassa venäläisiä rekkoja ammutaan myös ilmastoargumenteilla. Kuopiosta Karjalan hakeapajille Kostamukseen on matkaa vain 300 ja Suomen rajalta vaivaiset 35 kilometriä. Venäläinen ajokalustokin pärjää vertailussa Suomen autokannalle.

Savolainen puubisnes ja kuljetusala voivat laskea menettävänsä tuloja. Kysymys on erityisen kiusallinen keskustalle, jonka perinteisessä kannattajakunnassa on runsaasti metsästä tuloja saavia kansalaisia.

Kuopion Energian hallituksessa istuu puheenjohtaja Hannu Kanasen (kesk.) lisäksi edustajia muistakin puolueista kuten Rauno Airas (sdp), Minna Reijonen (ps.), Marja Berg (vihr.) ja Jukka Laakkonen (kok.). Kaikki puolueet ovat ilmeisesti siunanneet puun tuonnin Venäjältä.

Keskustalainen elinkeinoministeri Mika Lintilä vaatii, että kotimaisen energian huoltovarmuus pitää turvata. Hallituksen vihreä osasto kuitenkin haluaisi lopettaa turpeen käytön nopeasti toisin kuin Lintilä, joka yrittää puolustaa turvealan yrityksiä ja lepytellä puolueensa kannattajakuntaa.

Kansantaloudellisesti olisi tärkeää, että kotimainen biopolttoaine olisi kilpailukykyinen ja toimitusketju pysyisi tikissä. Kuka maksaa laskun ja kuka ottaa poliittisen riskin? Kun kumartaa kuopiolaiselle kuluttajalle, pyllistää metsästä tuloja saaville savolaisille tai sitten päinvastoin.

Kirjoittaja on kuopiolainen vapaa toimittaja.

Kommentoi