KuPSin myynti- ja markkinointijohtaja Jukka Voutilainen: "Olen kaikista onnistumisistani kiitollinen Taivaan Iskälle"

Jukka Voutilainen on harvinainen mies. Hän puhuu julkisesti Jumalasta, Jeesuksesta ja Taivaan Isän suojeluksesta.

Jukka Voutilainen ihmettelee, miksi Jeesuksen nimen sanomista paheksutaan, mutta kovat jätkät saavat kunnioitusta, kun he käyttävät voimasanaa: ”Saatana”. Juuso Ikonen
Ismo Vornanen

Ismo Vornanen

KuPSin myynti- ja markkinointijohtaja, Intersportissa ja Puma Finland Oy:lla työskennellyt Jukka Voutilainen (41) kuulostaa tittelinsä ja työhistoriansa perusteella puhdasveriseltä bisnesmieheltä. Jukkaa sanotaan kuitenkin hyvällä syyllä KuPSissa ”hengenmieheksi”. Jukka kokee, että Taivaan Isä on läsnä joka hetki hänen elämässään toisin kuin tapakristityillä, jotka muistavat Jeesuksen juhlapyhinä, kuten pääsiäisenä, jos silloinkaan.

– Olen kaikista onnistumisistani kiitollinen Taivaan Iskälle ja voin turvallisesti kohdata huomisen vastoinkäymisten hetkelläkin, koska luotan Jumalan suojelukseen. Minulla on henkilökohtainen ja elävä suhde Jumalaan. En tuputa uskoani kenellekään, mutta en myös piilottele Jumala-suhdettani, sanoo Voutilainen luontevasti.

Jukkaa harmittaa, että Jumalasta ja uskosta on tullut Suomen ”ateistisessa valtiossa” tabu. Kansanedustaja Päivi Räsäsen saaga on yksi hyvä esimerkki, miten vakaumuksen vuoksi ihmistä lynkataan. Jukan on vaikea ymmärtää sellaista suvaitsevaisuutta, jossa Raamattu kirjoitetaan uudestaan, jotta pyhä kirja olisi trendikäs ja sopisi paremmin maallistuneiden ihmisten arvoihin.

– Jo pelkkä Jeesus-sanan käyttö herättää tässä maassa valtavasti vastakkainasettelua. Jeesuksesta puhuminen koetaan kummajaisena, mutta kovat jätkät voivat huoletta suoltaa, voimasanaa ”Saatana”. Usein kristittyjä vastaan hyökkäävät paradoksaalisesti eniten ne, jotka itse sanovat edustavansa suvaitsevaisia arvoja.

– Nykyisin papit ja piispatkin haluavat miellyttää Raamatun tulkinnoissaan niitä, joille uskonto ei merkitse mitään.

Jukka Voutilainen työskentelee KuPSin myynti- ja markkinointijohtajana. Ismo Vornanen

 Olen kaikista onnistumisistani kiitollinen Taivaan Iskälle.

Jukka Voutilainen

Suomessa hengellinen elämä on Jukan mielestä normitettu yksityisasiaksi, jota ei sovi näyttää julkisesti. Kristillisyys on häviämässä kouluista ja kristillisistä juhlista on tullut vapaa- ja biletyspäiviä. Jukka pelkää, että kristillisten moraaliarvojen katoaminen on yhteydessä turvattomuuteen, rikkinäisiin perheisiin ja elämäntapaongelmiin. Nykyisessä yhteiskunnassa mikään ei ole pyhää.

– Mitä siitä tulee, jos Suomessa on kohta 6 miljoonaa yksilöä, joista jokainen voi määritellä oikean ja väärän, miten vain haluaa. Joskus tuntuu, että maata pyörittävät erilaiset vähemmistöt ja enemmistö katsoo hiljaa sivusta. Jos kristitty tekee julkisesti virheen, hänet nostetaan poikkeuksetta tikun nokkaan.

Myyntijohtaja Jukka on asunut koko ikänsä Kaavilla ja kasvanut itsekin kristillisessä ja rakkaudellisessa kodissa. Jumalasta puhuminenkin näyttää olevan hänelle yhtä luontevaa kuin hengittäminen.

– Jumala on mukanani kaikkialla. Esimerkiksi työmatkoilla kuuntelen ylistyslauluja, rukoilen ja tunnen Taivaan Isän kosketuksen. Jumalan rakkaus on hoitava suhde, joka parantaa kaikki haavat. Lähimmäisenrakkaus on elämäni keskeinen arvo ja se edellyttää sitä, että kykenee rakastamaan myös itseään. Onhan ihminen luotu Jumalan mestariteokseksi, hänen kuvakseen.

Toukokuussa Jukan perheeseen syntyy jo seitsemäs lapsi. Vanhin lapsista on 19 ja nuorin 2 vuotta. Lasten kasvamisen seuraamista hän pitää suurena siunauksena.

– Jumalan luoma maailmankaikkeus on suuri ihme ja se on minulle paljon loogisempi selitys kuin alkuräjähdys. Maailmassa on paljon asioita, joita ihmisen aistit eivät tavoita. Jumala on totta ja Hän vaikuttaa pääsiäisen ja joulun välissäkin. Juhlapyhinä hiljennyn perheen parissa ja iloitsen elämästä.

Kuolemattoman sielun juhla

Kommentoi